היישום אינו מחובר לאינטרנט

יצר הרע בספרות התלמודית

עבודה מס' 062980

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד נתפס יצר הרע במדרשי חז"ל בהקשרו המיני והאם הוא שווה לתשוקה מינית, ובחינת יחסם של חכמים עפ"י שני מדרשים.

4,338 מילים ,9 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

"...וכל יצר מחשבת ליבו רק רע..." (בראשית ו' ה'). מבין האזכורים הרבים ליצר הרע, נבחר פסוק זה לשמש ככותרת לעבודתי מאחר וזוהי הפעם הראשונה בה מוזכר יצר הרע בתנ"ך. האזכור הוא מתקופתו של נוח עוד מהדור שלפני בוא המבול. בנוסף זוהי גם הפעם הראשונה שהמילה יצר מופיעה לבד, ומתקשרת לבדה לרע. כלומר מכאן למדים כי כאשר מוזכרת המילה יצר לבדה, הכוונה היא ליצר הרע. על חשיבות העיסוק בנושא היצר הרע למדים מעצם העובדה שהנושא מועלה בספר הראשון, הוא ספר בראשית. היצר הרע מוזכר בספרות התלמודית מאות פעמים בהקשרים שונים. בעבודה זו אבדוק בשלב הראשון כיצד ניתפס יצר הרע במדרשי חז"ל בהקשרו המיני והאם הוא שווה לתשוקה מינית. בשלב השני, באמצעות בחינת שני מדרשים, אנסה לבדוק מהו יחסם של חכמים לנושא היצר הרע?
הנחת המחקר היא שיחסם של החכמים לשאלת היצר הרע הוא דו-ערכי, כלומר יחסם אינו חד משמעי. חכמים בתלמוד רואים אפשרויות לשימוש מושכל ביצר הרע על מנת להימנע מחטא, ואף על מנת לקיים מצווה. חכמים מכירים בעובדה כי לא ניתן לקיים עולם ללא יצר הרע. מאחר וישנה הכרה במדרשים, כי יצר הרע חיוני לקיום העולם, נדרשים החכמים לתת תשובות כיצד יש להיזהר מיצר הרע וכיצד ניתן לנתב אותו לכיוונים חיוביים.
יצר ע"פ אבן שושן הוא אינסטינקט- דחף פנימי מולד, נטייה נפשית חזקה. הדחף המולד הזה יכול לגרום לאדם להימשך לדבר עבירה, ובכך להתרחק מעבודת האל. במדרשים ישנם סיפורים רבים המתארים עמידה במצבים בהם יצר הרע מאיים לגבור על רוחו של האדם וכיצד האדם מתמודד מול יצרו. כנגד ישנם סיפורים אשר מדגישים את חשיבותו של היצר הרע לקיום חיי העולם. "ליצר הרע יש תפקיד מכריע בתיאולוגיה ובאנתרופולוגיה התלמודית. הוא המוסד המשמש הסבר לעובדת הקושי של האדם לדבוק באל וללכת בדרך הטוב".1
-----------------------------------------------------------------------
1. ישי רוזן צבי, יצר הרע מיניות ואיסורי ייחוד, בתוך: תיאוריה וביקורת (1999, 14), עמ' 60

תוכן העניינים:
מבוא
היצר הרע בהקשרו המיני
ניסיון השמדת יצר הרע
חרותא
אחרית דבר
ביבליוגרפיה
נספחים

מקורות:

רוזן צבי ישי, יצר הרע מיניות ואיסורי ייחוד, בתוך: תיאוריה וביקורת 14 (1999), עמ' 55-84
בויארין. ד הבשר שברוח: שיח המיניות בתלמוד, עם עובד 1999, עמ' 56-71
הרב אהרון פלדמן, יצר הרע בכתבי הגר"א, בתוך: ישורון מחשבה ומוסר ה' תשנ"ט, עמ' תקנח.
גוטליב. א, בחינה מחודשת של הפסוק "יצר לב האדם רע מנעוריו" בתוך: שדה חמד גיליון 2-3 שנה 45, עמ' 120-125
ח.ז ריינס באהלי שם, מ ניומן 1963, עמ' 259.
קלדרון ר. השוק הבית הלב, אגדות תלמודיות כתר 2001, עמ' 49-57
שנאן אבגדור, עולמה של ספרות האגדה, משרד הביטחון, 1987 עמ' 11-20
פרנקל יונה עיונים בעולמו הרוחני של סיפור האגדה, הקיבוץ המאוחד 1981 עמ' 66


עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יצר הרע בספרות התלמודית", סמינריון אודות "יצר הרע בספרות התלמודית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.