היישום אינו מחובר לאינטרנט

צבא ופוליטיקה

עבודה מס' 062841

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: יחסי הגומלין בין הדרג הצבאי לדרג המדיני.

7,441 מילים ,12 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
מבוא
החולשות הפוליטיות של הצבא
פרדוקסים במערכת היחסים בין הדרג המדיני לדרג הצבאי
הקשר בין האליטה הפוליטית לצבאית
יחסי הגומלין בין צה"ל למערכת הפוליטית:
רקע
מי מחליט בפועל : הממשלה או שר הביטחון
מעמדו של צה"ל בעיצוב המדיניות
דמוקרטיה במצב חירום
הצורך ברפורמה של סמכויות
סיכום
ביבליוגרפיה

מבוא
מערכת היחסים בין הדרג המדיני לצבאי היא נושא נכבד ביותר בחייה של כל מדינה, במיוחד במדינה שחייה בצל הסכנה לקיומה ועל ביטחון האינטרסים החיוניים שלה. כל מדינה מחפשת את הדרך הטובה לה ביותר לקביעת יעדיה ולהשגתם, בשילוב של מדיניות והיערכות צבאית.
סביב שני מוקדים אלה, הדרג המדיני והצבאי נוצרות הבנות ומתגלעים חיכוכים. טיבם ומהותם של היחסים האלה העסיקו, מעסיקים ויעסיקו כל מדינה ובמיוחד כזאת השרויה במאבק מתמיד על ביטחונה וקיומה הפיזי. כל מדינה מעצבת את פתרונותיה על עקרונות בסיסיים אותם קבעה לעצמה על פי מצבה. כמו בכל נושא בו מעורבים אנשים, במיוחד נושאים שעיקרם יחסי אנוש ודרכי פעולה באים לידי ביטוי הפתרונות במידה לא מעטה ע"י האישים הממלאים תפקידי צמרת הן בדרג המדיני והן בדרג הצבאי.
מאז מלחמת ששת הימים ב-1967 חל שינוי צורה גדול ביחס הפוליטי-צבאי בישראל. הקונצנזוס הלאומי בתחום הביטחון התמוטט. הסמכות החוקית של המנהיגות הפוליטית זועזעה והיה צורך בהתערבות הצבא בתפקידים פוליטיים, בעיקר לאחר כינון ממשל צבאי בשטחים הכבושים.
במצב זה שימש הצבא בתפקיד פוליטי של שליט על האוכלוסייה הערבית בשטחים ויצרה דפוס חדש של שיתוף הצבא בהליכים פוליטיים. הפוליטיזציה העמוקה של צ.ה.ל ערערה את מעמדו הרם והפכה אותו למוקד של וויכוח ציבורי. כל זה בזמן שבישראל נותרה הדמוקרטיה על כנה למרות כל מלחמות ההגנה שהיה עליה לבצע וצ.ה.ל קיבל על עצמו פונקציות שחרגו ביותר מהתפקיד הצבאי-מקצועי שלו כמו שנהוג בדוקטרינות הצבאות המערביים.1
מצב זה גרם להיווצרות של אליטה צבאית בעלת עוצמה והשפעה שעם שחרורם מהשרות הצבאי הפכו לגורמים פוליטיים בעלי חשיבות. מבט מלמעלה, על מנהיגי האומה מהקמת מדינת ישראל, מוכיח כי הרוב המכריע היה יוצאי צבא - מן הקצונה הבכירה.
צה"ל קם ופועל כבר דור שלם, תוך התנגשויות מזוינות ומלחמות. גם בזמן רגיעה קיימת שאלת ההישרדות ותחושת הקיום כאשר הן דוחקות, לעתים קרובות, שאלות חשובות אחרות. מצב כזה יצר חממה אידיאלית להתגבשותה של אליטה כזאת נושאת תרבות סגולית וייחודית ובין השאר טיפחה והפיצה סמלים כל כוח וגבורה של פטריוטיזם.
אליטה זו התפתחה והתרחבה והייתה לבעלת השפעה גדולה על הכוח הפוליטי בישראל.

עבודה זו דנה ביחסי הגומלין של הדרג הצבאי והדרג המדיני. יחסי גומלין הן בדרג של העם כולו והן בדרג ה"אליטות" - הפוליטיות והצבאיות. כיצד פועל הדרג האזרחי כבקר על הדרג הצבאי, כיצד מושפע הדרג הפוליטי מן הדרג הצבאי וההפך. למרבה הפליאה לא הוגדרו בבירור, עד היום, היחסים בין הגורמים השלטוניים-פוליטיים לבין הדרגים הצבאיים.
כפי שכותב האדמירל האמריקאי הנרי י. אקלס בספרו תפישות צבאיות ופילוסופיה:
"נושא מסכת היחסים האזרחית-צבאית שזור בכל הכתבים המדיניים והצבאיים מטוקידידס ועד לספרים ולתקופונים של ימינו. נוכל לצפות שוויכוח זה יימשך כל עוד תתקיימנה פעילויות מדיניות וצבאיות עלי אדמות".2
---------------------------------------------------------------------------------
1. ע"פ: Yoram, Peri. "Political-Military Partnership in Israel, pp 375 בתוך: צבא וביטחון, מקראה בעריכת מ. ליסק וב. קימרלינג.
2. מתוך: פרופ' יהודה ואלך, "התיאוריה של היחסים בין מנהיגות פוליטית וצבאית", עמ' 15 בתוך: דפי אלעזר, ימי עיון לזכר דוד אלעזר.

מקורות:

בן-דור, גבריאל. (1977). "פוליטיקה וצבא בישראל בשנות השבעים", בתוך: המערכת הפוליטית הישראלית. הוצאת עם עובד, תל-אביב.
פרופ' ואלך, יהודה. "התיאוריה של היחסים בין מנהיגות פוליטית וצבאית", בתוך: דפי אלעזר, ימי עיון לזכר דוד אלעזר, (1996), בנושא: יחסי הגומלין בין הדרג המדיני לדרג הצבאי. הוצאת עמיקם, תל-אביב.
דר' וייס, שבח. (1973). הפוליטיקאים בישראל, הוצאת ספרים אחיאסף בע"מ, תל-אביב.
ליסק, משה. (1982) "צבא, חברה ומשטר בישראל", בתוך: דמוקרטיה וביטחון לאומי בישראל, (1996) עורכים: ב. נויברגר וא. בן-עמי, מקראה.
עציוני-הלוי, חווה. (1993). קשר האליטות והדמוקרטיה בישראל, ספרית פועלים.
פיינר, ס"א. (1982). "החולשות הפוליטיות של הצבא", האיש על גב הסוס. הוצאת "מערכות" צ.ה.ל, משרד הביטחון ההוצאה לאור.
פרי, יורם. (1981) "Political-Military Partnership in Israel בתוך: צבא וביטחון, מקראה בעריכת מ. ליסק וב. קימרלינג.
פרי, יורם. "דפוסי הזיקה של צ.ה.ל למערכת הפוליטית בישראל", בתוך: י. אלפר (עורך) (1985) מלחמת ברירה, הקיבוץ המאוחד והמכון ע"ש יפה, תל-אביב.
רבין, יצחק. "הרהורים על הניסיון הישראלי", בתוך: דפי אלעזר, ימי עיון לזכר דוד אלעזר, (1996), בנושא: יחסי הגומלין בין הדרג המדיני לדרג הצבאי. הוצאת עמיקם, תל-אביב.
שטרית, שמעון. (1984) "דמוקרטיה במצבי מלחמה בישראל", בתוך: דמוקרטיה וביטחון לאומי בישראל, (1996) עורכים: ב. נויברגר וא. בן-עמי, מקראה.
Zamir, Dani. (1981) "Generals in Politics" in: The Jerusalem Quarterly, The Middle East Institute, No. 20.
Amos Perlmutter, "Military and Politics in Israel, [London] : F. Cass, 1977
ע"פ: Yoram, Peri. "Political-Military Partnership in Israel, pp 375 בתוך: צבא וביטחון, מקראה בעריכת מ. ליסק וב. קימרלינג.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "צבא ופוליטיקה", סמינריון אודות "צבא ופוליטיקה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.