היישום אינו מחובר לאינטרנט

הפולחן סביב רחל אמנו

עבודה מס' 062663

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: זיהוי המאפיינים השונים בפולחן סביב דמותה וקברה של רחל.

1,973 מילים ,9 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן עניינים
מבוא
מאפייני קדושתה של רחל
הארגון הקהילתי סביב הקבר
ביבליוגרפיה
נספחים

עבודה זו תסקור את אופי הפולחן סביב רחל אמנו ובמיוחד סביב קיברה. בעבודה אביא דוגמאות לסיפורים הגיוגראפים התורמים לעיצוב אופי הפולחן וכן מעצימים את חשיבות הקדושה בעיניי המאמינים. מטרת העבודה היא זיהוי המאפיינים השונים בפולחן סביב דמותה וקברה של רחל. המאפיינים השונים המעידים על קדושתה בעיניי המאמינים יבחנו בהשוואה לקדושים אחרים, על סמך מחקרים שונים בתחום. "בחינת התופעות הקשורות לפולחן הקדושים מעוררת את השאלה האם ניתן לנתח מכלול תופעות אלה בכלים של רציונאליות וניתוח קר.
העדויות הרבות שהובאו, מראות מה כוחה של האמונה התמה בנס וביכולתו של הקדוש לענות לכל בקשות העותר. לגבי המעריצים אלה יסודות שעל אמינותם אין עוררין"1. היות וכך, בעבודה אינני מתייחס לשאלות מעניינות, כגון: האם רחל אמנו היא דמות היסטורית? או האם במקום המציין את קברה אכן קבורה רחל?
רחל היא אחת מארבע האימהות התנכיות, אשת יעקב ואמם של יוסף ובנימין. רחל הייתה בחירתו הראשונה של יעקב וע"פ הסיפור המובא בספר בראשית, הייתה זו "אהבה ממבט ראשון".
למרות אהבתו לרחל נאלץ יעקב להתחתן בראשונה עם אחותה לאה ורק לאחר 14 שנים הורשה להתחתן עם רחל. עם השנים לאה ילדה ליעקב 7 בנים ובת ואילו לרחל היו בעיות להרות. רק לאחר מספר שנים של עקרות הצליחה רחל ללדת את יוסף ומאוחר יותר את בנימין צעיר בניו של יעקב. בשעת לידתו של בנימין נפטרה רחל ומסופרה עליה שנקברה בדרך אפרתה2. מאוחר יותר מוזכרת רחל בנבואותיו של הנביא ירמיהו. כטבען של נבואות הן מלאות בהמחשות אלגוריות וציוריות. בנבואת ירמיהו3 פונה אל העם ואומר שנשמע קולה של רחל שבוכה על העם שעתיד לגלות, אך מוסיף ואומר שתחנוניה של רחל על העם הגולה, הם שירכו את אלוהים שיאות להחזירם לארצם. מתוך סיפור חייה ונישואיה של רחל, סיפור מותה הטרגי וכן מתוך הנבואה של ירמיהו נשאבים הסממנים לאופיו של הפולחן סביבה. הפולחן העיקרי סביב רחל הוא פולחן נשים להשגת פוריות אך בנוסף פולחן של השבת בנים אל גבולם (פדיון שבויים), פיוס ושלום. דמותה מסמלת את האמהות, הרחמים, הגאולה והשיבה לארץ ישראל. "במסורת היהודית קבר רחל הוא השלישי בדרגת קדושתו בארץ ישראל, בעיני היהודים אחרי הר הבית ומערת המכפלה"4. רחל היא צדיקה ייחודית מהסיבה שבמהלך חייה לא מסופר לנו על לימוד תורה, סגפנות או סיפורי נסים כמקובל אצל צדיקים אחרים.
--------------------------------------------------------------------------------
1. י. בן עמי, צדיקי מרוקו וניפלאותיהם, ירושלים תשנ"ה עמ' 419
2. בראשית ל"ה י"ח
3. ירמיהו ל"א, י"ד
4. ש. ברקוביץ, מלחמות המקומות הקדושים, הד ארצי 2000 עמ' 301

מקורות:

דשן שלמה. גוונים דתיים בתעמולת בחירות בקרב יוצאי צפון-אפריקה - בתוך: החוויה הבין-תרבותית. מקראה באנתרופולוגיה בעריכת דשן שלמה ומשה שוקד. הוצאת שוקן. י-ם - תל-אביב, 1998, 397-413.
י. בן עמי, צדיקי מרוקו ונפלאותיהם, ירושלים תשנ"ה
י. בילו חידוש פולחני קדושים בישראל, מתוך אל קברי צדיקים בהוצ' מוזיאון ישראל וידיעות אחרונות 1998
מ. הכהן, אבנים מספרות, הוצ' משרד הביטחון תל אביב 1968ש. וויס אתרים קדושים בארץ ישראל, הוצ' ראובן1986
ליפשיץ אריה ליבוש יסוד לקרא אהל רחל אמנו 1967
ש.ברקוביץ מלחמות המקומות הקדושים, הד ארצי 2000 עמ' 301-302
י. שוורץ מתוך מסע אחר, ינואר 2002 גליון 124 עמ' 100-101
א. שילר, בית לחם אפרתה, אריאל 1998
אוצרות ירושלים, מאסף וקובץ רבני, ירושלים 1955, חלק ל"ו


תגים:

פולקלור · אגדות · השתטחות · נסים · עלייה · פולחן · צדיקים · קבר · קברים · קדושים · רחל

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הפולחן סביב רחל אמנו", סמינריון אודות "הפולחן סביב רחל אמנו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.