היישום אינו מחובר לאינטרנט

"ויהי אור"

עבודה מס' 062445

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האור במקרא בהשראת ציוריו של גוסטאב דורה (צייר מהמאה ה- 19).

6,323 מילים ,6 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

לאחר שעיינתי שוב בציורים, הבנתי כי על מנת לקשר באופן ממשי בין ציוריו של דורה לבין הטקסטים המלווים אותם, עליי ראשית לחקור מהי משמעות האור בתנ"ך ומהיכן מגיעה עצמתו. כך אוכל, באמצעות ניתוחם של הציורים ובהתמקדות על ראייתו הבימתית החזקה של דורה, לנסות ולהגיע לאותה עצמה שגרמה לו לצייר את קרני האור שלו, המאירות את האיור כולו וההופכות את ציוריו לבמה, ואולי בסופו של דבר להעמיד סצינה בימתית מלאה הכוללת תכנית תאורה מפורטת למעמד בריאת האור (ביום הראשון) והמאורות (ביום הרביעי).

המטרה הראשונית של עבודה זו היתה להציג פן נוסף בראיית התנ"ך כתיאטרון: להציג ולו על קצה המזלג את ראייתו התיאטרלית של הצייר גוסטאב דורה את סיפורי התנ"ך, וכיצד ראייה זו באה לידי ביטוי בציוריו העשירים והמלאים באלמנטים דרמאטיים. לאחר הגשתה הראשונית קיבלה העבודה תפנית קלה והעמיקה בכיוון של דיון מעמיק יותר באור ובהתייחסויות אליו, הן במקרא והן במאה ה19 -, התקופה בה חי גוסטאב דורה.
אינני בטוחה כי דורה עצמו היה מודע למשמעות הרבה שעולה מהתייחסותו אל האור בציוריו, כמו גם לעובדה שהוא בעצם יוצר תיאטרון בציוריו וכי ניתן היה בקלות כה רבה לביים את ציוריו למחזות, כפי שעושים רבים מאיתנו בהביטנו בציוריו. אולי היו אלו סקיצות לתפאורה? - אולי...

מאחר שעבודה זו עוסקת באור שבתנ"ך ובציוריו של דורה ומשמעותם ולא בדורה עצמו, לא ראיתי לנכון צורך לכתוב על האיש ופועלו, יותר מאשר הכתוב במבוא זה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. האור במקרא ובמקורות
3. ההתייחסות לאור ומהותו בציורים מקראיים מהמאה ה-19
4. מבט על מקבץ מציוריו של דורה בעיניים של מעצבת תאורה
א. הסיפור הראשון - בריאת המאורות
ב. הגירוש מגן העדן
ג. אליהו מחייה את בן האלמנה
ד. רצח קין את הבל
5. ראייתו התיאטרלית - ייחודית של דורה
6. סיכום
7. רשימת מקורות

מקורות:

דורה, גוסטאב, תנ"ך בתמונות - 125 ציורים , סיני, תל אביב, 1951
עפרת, גדעון, אורות של מטה ואורות של מעלה, מתוך "אורים", יום עיון במוזיאון ישראל, 13.5.2003
קנוהל, ד"ר ישראל, "יוצר אור ובורא חושך עושה שלום ובורא רע", מתוך "אורים", יום עיון במוזיאון ישראל, 13.5.2003
שטיינזלץ, הרב עדין אבן ישראל, "יהי אור": האור כבריאה ראשונה, שיעורי תורה וקבלה בנוכחות קהל בהנחיית הרב עדין שטיינזלץ, ערוץ תכלת, 26.9.2003 (ש.ח.).
Otto, Rudolf, The Idea of the Holy, Penguin, New-York, 1959, pp.84-83

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא ""ויהי אור"", סמינריון אודות ""ויהי אור"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.