היישום אינו מחובר לאינטרנט

"מיי פירסט סוני" לברבש

עבודה מס' 062284

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הקואליציה המשפחתית כגורם הרסני למבנה ולדינאמיקה המשפחתי.

8,562 מילים ,7 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
מבוא
דינאמיקת המבנה המשפחתי
יחסי אב - בן: גורם להתהוות הקואליציה
היפוך תפקידי אב - בן
הזמן המהווה את בסיס הקואליציה
משמעות ההקלטה במארג הקואליציה ההרסנית
סוף שחוזר על עצמו
סיכום
ביבליוגרפיה

מבוא
כל הנושא של שבירת המשפחה הקונבנציונאלית נמצא רק בספרות של השנים האחרונות, יש סיפורים על גירושים, אך קיימת מראש המטרה הטיפולית. אלה סיפורים עבור ילדים שהוריהם מתגרשים, ולא סיפורים על משפחה רגילה שבמקרה היא איננה נורמטיבית במונחי החברה הכללים. הספר "מיי פירסט סוני" איננו ספר מסוג זה, זהו ספר המעביר את המשבר החוצה משפחה ישראלית טיפוסית לשני חלקים, שני קואליציות, כאשר כל צד מנסה לתמוך בחבריו, לעיתים על חשבון הצד השני, ולרוב מתוך עיוורון למטרה הגדולה מכולם - שלמות המשפחה.
ה"מספר" של הרומאן של בני ברבש הוא ילד אחוז דיבוק של תיעוד, הגדל בתל-אביב של שנות השמונים, מצויד בטייפ, בו הוא מקליט את כל המתרחש סביבו.
הספר - הינו בעצם ספר על מקומו של הסיפור המשפחתי בכינונה ובגיבושה של הזהות האישית.
"לא נולדנו לתוך דף חלק שאנחנו יכולים לכתוב בו על עצמנו מה שמתחשק לנו".
ברבש תופס את ההשתייכות המשפחתית כמבוססת דווקא על קווי-שבר דמיוניים שקורעים את המשפחה לגזרים. כל אחד מספר את ה"מציאות" אחרת, והאחדות היא של פילוג ומשבר תמידיים, בטורים גבוהים. הדבק המשפחתי הוא דווקא בתהומות שאינם ניתנים לגישור. החיים בתוך המשפחה מעניקים לכל אחד תפקיד בסיפורו של האחר, ועליו להבין את האחר, ולחיות למענו, וגם להשתחרר ממנו, ולהיות שונה, ולהיכשל בציפיות שמצפים ממנו - עליו להמשיך בסיפור, להשתלב בו, אך גם לספרו כסיפור מנוגד.1
ודווקא הקונפליקטים המתמידים, שבהם כל אחד צודק ולכל אחד כואב משהו בפנים, מחליפים את אופיים כעבור זמן - כשמספרים אותם לא בהכרח באופן מהימן. כאן הצדדי הופך לעיקר, והכאב והזעם הופכים לשעשוע.
יותם הוא הדמות הראשית ברומן. הקווים לדמותו של יותם נגלים לנו על ידי מערכת יחסיו עם הדמויות האחרות במיוחד דרך הקואליציות המשפחתיות שנבנות תוך כדי התגלגלות העלילה.
הקואליציה העיקרית בה בכוונתי להתמקד בעבודה זו הינה הקואליציה של יותם עם אביו אסף.
לכל קואליציה חייבת לבוא אופוזיציה, ובספר אופוזיציה זו מורכבת מאלמה ושאול, אימו ואחיו של יותם. המשפחה אינה מסגרת הרמונית.
הספר עוסק במאבק על האני כנגד מעגלי החוץ הפולשים לתוכו ומתחככים בו. מאבק זה הוא גם ציר העלילה ברומן. הרומן פורש את קורותיו של יותם, שעיקרן נסובות סביב מערכת היחסים שלו עם אביו, המתפרשת כהתמרדות של האני כנגד החוץ, זאת כיוון ששאר חברי המשפחה מאוכזבים, מנוכרים או מנשלים את האב, בעוד יותם הוא היחיד העומד לצידו עד הסוף המר.
החזית העיקרית שבה מתנהל המאבק היא המעגל המשפחתי. המשפחה היא הגורם המעצב את האני מבחינה גנטית ונפשית, וכבר בכך היא נוטלת את חירותו. משפחתו של יותם מגלמת איום כפול: בעצם העובדה שההורים הם נציגי עולם המבוגרים, בגופניות ובחומריות המכתיבות את החיים בבית. ההתבגרות ברומן פירושה מחיקת הייחודיות שבילדות, פירושה גם ניצחון הגוף על הנשמה, על הטוהר.
החזית השנייה נגדה נלחם יותם הוא מימד הזמן, הפועל כנגד יותם במאמציו לשמר את שלמות התא המשפחתי על ידי הידוק הקואליציה שלו עם אביו. הזמן המתכלה, המאבד אנשים יקרים, מהווה את אויבו הנצחי של יותם, אויב במלחמה קשה אשר סופה ידוע מראש, מלחמה שכנגדה לא יעזרו הקלטות, סיפורים או אלבומי תמונות מפוארים. ואכן במלחמה זו יותם מפסיד - הוא לא מצליח לאחות את שרידי משפחתו, לאחות את נפש אביו, לעצור את הזמן והוא נותר לבד על מרפסת דירת אביו המשמימה, בוהה בגופת אביו התלויה המתנדנדת ברוח הזמן שעבר ולא ישוב עוד לעולם.

העבודה תתווה את הדינאמיקה המשפחתית בכללותה, את היחסים המורכבים הקיימים בין יותם לאביו, וכיצד חיבור זה הופך את הצמד לקואליציה במערך המשפחה המורכבת. בהמשך בכוונתי להתעמק בקואליציה זו, לבדוק את מאפייניה, השפעותיה ומורכבותה, ולבסוף אוכיח כי קואליציה זו הרסנית במהותה למבנה המשפחה ככלל וליותם בפרט. וכיצד רק על ידי פירוק הקואליציה הזו וחיבור המשפחה ליחידה אחת ניתן יהיה להמשיך לחיות. ומי שנכשל במאמציו לחיבור היחידה המשפחתית, אסף, אינו מסוגל להמשיך לחיות ועל כן מתאבד.
כיוון שמימד ההקלטה ומכשיר ההקלטה - ה"מיי פירסט סוני" - הינו מרכזי בספר כמו גם בחייו של יותם, ושל משפחת לזר, בכוונתי לברר כיצד משפיעות ההקלטות של יותם על הקואליציה שבינו לבין אסף, ומהם השלכותיהן על שאר המשפחה. כמו כן כיוון שמימד הזמן הוא בעליל הקו המנחה את כל פעולות הדמויות אחקור כיצד מימד זה משתלב בדינאמיקה של הספר כולו.
כלומר, בכוונתי להציג את הקואליציות המשפחתיות, את מימד הזמן כמצע הקואליציות ואת מכשיר הסוני וההקלטות ככלים שדרכם מועבר המצע של הקואליציה המשפחתית.
--------------------------------------------------------------------------------
1. חנה, נווה, פרופ', הכל מתפורר - "מיי פירסט סוני", הוצאת אוניברסיטת תל אביב, 2003.

מקורות:

ברבש, בני, מיי פירסט סוני, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תל אביב, 1994.
גור, בתיה, דור אחד מתחת ליעקב שבתאי, מתוך: "הארץ" 14 לאוקטובר, 1994.
חסיד ,לימור, מה שנשאר מאנשים הן המילים, מתוך: "על המשמר", 7 לאוקטובר, 1994.
מירן, ראובן, משמעות בלתי הפיכה לחיים הפכפכים, מתוך: "הארץ: מסוף ספרות", 9 לנובמבר, 1994.
נווה, חנה, פרופ', הכל מתפורר - "מיי פירסט סוני", הוצאת אוניברסיטת תל אביב, 2003.
ריקין, אירי, ביקורת מעריב, מתוך: "מעריב", מוסף שבת - ספרות ואומנות, י"א בתשרי, תשנ"ה.
שפיר, ורה, קורין, גרינגרד, אורה, בחיפוש אחר ההווה האבוד, מתוך: "עיתון 77: לספרות ולתרבות", גיליון 185, (עורך יעקב בסר), הוצאת משרד החינוך והתרבות, תל אביב, 1995, עמודים 24 - 26.
חנה, נווה, פרופ', הכל מתפורר - "מיי פירסט סוני", הוצאת אוניברסיטת תל אביב, 2003.
ראובן, מירן, משמעות בלתי הפיכה לחיים הפכפכים, מתוך :"הארץ : מסוף ספרות", 9 נובמבר, 1994.
בתיה, גור, דור אחד מתחת ליעקב שבתאי, מתוך :"הארץ" 14 לאוקטובר, 1994.
בני, ברבש, מיי פירסט סוני, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תל אביב, 1994, עמוד 90.

תגים:

משפחה · עיבוד · בני · ברבש · משפחתית · ניתוח · סוני · ספרותי · פירסט · קואליציה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא ""מיי פירסט סוני" לברבש", סמינריון אודות ""מיי פירסט סוני" לברבש" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.