היישום אינו מחובר לאינטרנט

תופעת הסרבנות בראיה פילוסופית

עבודה מס' 062238

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התופעה לאור פסקי דין מרכזיים שניתנו בישראל בתקופות שונות, תוך השוואה למשנתם של פילוסופים מרכזיים אשר עסקו בנושא.

3,380 מילים ,7 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

בספטמבר 2000 פרצה אינתיפדאת אל אקצא. המצב הביטחוני יצר מציאות ישראלית חדשה, אשר חייבה את כולנו להתמודד עם תופעה שעד כה הייתה נדירה- סרבנות גיוס.
בתי המשפט בישראל התמודדו עם תופעה זו ב-3 מקרים מרכזים בין השנים 1983-2002.
ניצני הסרבנות הראשונים הופיעו במלחמת לבנון. הקונפליקט בעם שיצרה מלחמה זו הוביל לסירוב לשרת בשטחי דרום לבנון, מטעמים פוליטיים- אידיאולוגיים, כלומר סרבנות סלקטיבית.
את אותה סרבנות סלקטיבית אנו מוצאים היום, בסיפור שהופיע בכותרות העיתונים לפני זמן מה: 8 קציני וחיילי מילואים אשר הביעו את סרבנותם לשרת בשטחים של יהודה שומרון ועזה.
סוג נוסף ומרכזי של סרבנות הינו הסרבנות המצפונית, כלומר סרבנות מטעמים של פציפיזם. תופעה זו בלטה בסיפורו של נער אשר סירב להתגייס לשירות ביטחון, מכיוון שטען כי הינו פציפיסט ולא יחזיק לעולם נשק בידיו.
בעבודה זו בחרתי לבדוק את תופעת הסרבנות, הקיימת היום במדינת ישראל, דרך עיניהם של מספר פילוסופים פוליטיים הבולטים בתחומם.
ברצוני להדגיש כי מטרת העבודה אינה להכריע האם סרבנות היא תופעה שלילית או חיובית. אין ברצוני לשפוט את אלה שהולכים לפי צו מצפונם, אלא רק לבדוק את כל השאלות שתופעה זו מעוררת, ולנסות למצוא לכולן תשובה.
לדוגמא: האם נכפה על אדם לפעול בניגוד למצפונו, כאשר בטחון המדינה בסכנה? האם מדינה המקדשת זכויות יכולה לפגוע כך בזכותו של הפרט לחופש מצפון? מה יתרחש אם נתיר סרבנות, האין זה מסוכן למדינה הנמצאת במאבק על קיומה? האם יש להכיר גם בסרבנות סלקטיבית, כלומר סרבנות מטעמים של התנגדות לפעולת הממשלה בטריטוריה מסוימת (לעומת סרבנות כללית שנובעת מפציפיזם)?

תוכן העניינים:
מבוא
סקירת פסקי הדין
פסק הדין שיין
פסק הדין בן ארצי
פסק הדין זונשיין
הגותם של פילוסופים נבחרים, אשר עסקו בחובה לציית
ג'ון סטוארט מיל
יוסף רז
רונלד דבורקין
תומס אקווינס
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

ג' ס' מיל, "על גבולות מרותה של החברה על היחיד", על החירות, (1946), 133-173.
י' רז, "הזכות למרי אזרחי",גבול הציות, (עורך י' מנוחין, 1985), 51-65.
R' Dworkin, Taking Rights Seriously, (Cambridge Mass, 1978), 207-222.
T' Aquinas, Summa Theologica, qu. 90, 91, 94, 95.

תגים:

אקווינס · דבורקין · המשפט · מיל · סרבנות · תורת

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תופעת הסרבנות בראיה פילוסופית", סמינריון אודות "תופעת הסרבנות בראיה פילוסופית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.