היישום אינו מחובר לאינטרנט

היעדר חוקה בישראל כסיבה לאי ציות

עבודה מס' 062162

מחיר: 205.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד חסרונה של חוקה פורמלית גורמת להתגברות מעשי אי ציות בחברה הישראלית.

2,863 מילים ,9 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

למן הקמתה מתנהלת מדינת ישראל לא על סמך חוקה פורמלית אלא על סמך הוראות קונסטיטוציוניות שונות המתקבלות בהתאם לצרכים ומהוות למעשה את חוקתה של ישראל- את חוקתה הלא פורמלית. היעדר חוקה בישראל יוצר מצב שבו הדמוקרטיה היא לא ערך עליון.
האזרחים מכבדים את החוקים והדמוקרטיה כל עוד האינטרסים שלהם ושל הקבוצות השונות אליה הם משתייכים לא נפגעים. כאשר קבוצה חשה את עצמה מקופחת על ידי השלטון היא רואה את עצמה מחויבת לנקוט באמצעים של אי ציות לחוק כדי להשיג את מטרתה- וזאת בגלל שלדמוקרטיה בישראל אין מעמד מושרש עמוק בתודעת האזרחים והחברה. אילו מדינת ישראל בשנותיה הראשונות הייתה משכילה לכונן חוקה ולשמור על העקרונות המנחים שבה אין ספק כי הדברים היו נראים אחרת ונורמות ציות לחוק ושמירה על כבודו היו מנחים את כל החברה במדינת ישראל.

דרכה של קבוצה לאי ציות, ובמקרים רבים אף לאלימות, מתחילה באי שביעות רצון ותסכול מן המצב הקיים ואמונה כי אותה קבוצה זכאית ליותר זכויות לקבלת משאבים מאשר יש לה בפועל.
מקרי אי ציות נמצאים בכל הרמות- פוליטית, אידיאולוגית, משפטית ואחרות- והעדר חוקה בישראל רק מעודד מקרי אי ציות נוספים- הן מהבחינה של כיבוד החוק ושמירתו כערך עליון והן מהבחינה של מסגרת מאורגנת של חוקים ברורים וקבועים אשר לא משתנים בהתאם לגחמות של פוליטיקאי כזה או אחר.

מקורות:

גביזון, ר. (1998). המהפכה החוקתית: תיאור מציאות או נבואה המגשימה את עצמה? ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה.
חסייסי, ב. פדהצור, ע. בריכטה, א. (2000) "פוטנציאל התמיכה באלימות פוליטית בחברה הישראלית: הערכה כמותית" פוליטיקה: כתב עת ישראלי למדע המדינה ויחסים בינלאומיים, גיליון 6, (דצמבר): 65-78
וינס, י. (1970). סדרי ממשל בישראל. תל אביב: עם עובד
לימן-וילציג ש. (1992). מחאה ציבורית בישראל, 1949-1992. רמת גן: אוניברסיטת בר אילן.
נויברגר, ב. (1998). הדמוקרטיה הישראלית. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
נויברגר, ב. (1997). סוגיית החוקה בישראל. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
נגבי, מ' (1987). מעל לחוק: משבר שלטון החוק בישראל. תל-אביב: עם עובד.
שפירא, י. (1996). חברה בשבי הפוליטיקאים. תל אביב: ספרית פועלים.
שפרינצק, א. (1986). איש הישר בעיניו - אי-לגאליזם בחברה הישראלית. תל אביב: ספרית פועלים.

תגים:

דמוקרטיה · שלטון · מוסדות · חברתיים · כללים · חוקה · פורמלית · נורמות · חוק · ציות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "היעדר חוקה בישראל כסיבה לאי ציות", סמינריון אודות "היעדר חוקה בישראל כסיבה לאי ציות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.