היישום אינו מחובר לאינטרנט

יישומם של דיני עשיית עושר ולא במשפט להגבלות על ניצול מידע פנים.

עבודה מס' 062069

מחיר: 725.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה:

8,737 מילים ,46 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

דיני עשיית עושר ולא במשפט הנם, ללא ספק, בין הענפים המשפטיים העתיקים והסבוכים ביותר.
בעוד שניתן למצוא את שורשיהם של דיני ע"ע כל בחוק הרומאי העתיק, ממשיכים אלו להעסיק את דעתם של מלומדים אקדמאים בעולם כולו. מקורם של הדינים ברעיונות הצדק והיושר, ובעיקרון הפשוט כי אין זה מן הצדק להתיר לאדם ליהנות מפירות עוולה שגרם לחברו. כיוון שכך, טבעם של דינים אלו שהם מעורפלים וניתנים ליישום אלקטיבי במגוון תחומים בהם לא מספק החוק הספציפי סעד הולם.

שאלת המסחר בניירות ערך תוך ניצול מידע פנים היא אחד התחומים הנוגעים לוויסות שוק ההון ואופן פעולתו אשר זכה, דווקא, להתייחסות תחיקתית ייחודית, ואפילו אגרסיבית למדי. איסורים חוקיים בדבר ניצול מידע פנים קיימים מזה למעלה מ-70 שנה ובמרבית ארצות העולם. למרות זאת, שאלת השפעתו של המסחר בניירות ערך תוך שימוש במידע פנים על שוק ההון ולפיכך, הצורך באיסורים החוקיים, שנויה במחלוקת חריפה עד היום יחד עם זאת, עולה הטענה כי היקף החקיקה בתחום והסעדים הקיימים אינם מספיקים לפתרון הבעיה.

על פניו, מעלה המסחר בניירות ערך תוך שימוש פנים מספר סוגיות הנוגעות להגינות המנהג.
השימוש במידע פנים מעניק לבעל המידע יתרון ייחודי בשוק. יתרה מכך, עולה הטענה כי המידע הוא רכושה של החברה והשימוש בו, בבחינת נטילת רכוש של אחר, ולכן, התעשרות על חשבונו.
לחליפין, ניתן לראות את השימוש במידע על ידי בעל תפקיד בחברה למטרות אישיות הפרת חובת נאמנותו של זה לחברה.

בעבודה זו אציג את הרקע התחיקתי לשאלת השימוש במידע פנים, את השפעותיו המזיקות של המנהג ואת נגיעתו של עיקרון עשיית עושר ולא במשפט לאיסור על מסחר בניירות ערך תוך שימוש במידע פנים. אנסה לעמוד על הטיעונים העקרוניים התומכים באיסור ואת השפעתם של הטיעונים על היקף האיסור. אציג את הסעדים האזרחיים אותם מספק החוק לנפגעים מניצולו של מידע הפנים מתוך כוונה לבחון את מגבלותיהם. כמו כן, אבחן את אפשרות החלתם של דיני עשיית עושר ולא במשפט על מקרים של ניצול מידע פנים, את הסעדים המתבקשים מהחלה שכזו והנהנים מהם, ואת יעילות השימוש בזכות תביעה על פי דיני עשיית עושר ולא במשפט להתמודדות בבעיית הניצול הפסול של מידע פנים. לבסוף, אנסה להשיב על השאלה, האם יכולים דיני עשיית עושר ולא במשפט לספק את המענה החוקי הנדרש לפתרון בעיית המסחר בניירות ערך תוך ניצול מידע פנים?

ראשי פרקים:
1. מבוא.
2. האיסור על ניצול מידע פנים - רקע תחיקתי לנושא.
3. השפעות מזיקות של המסחר תוך שימוש במידע פנים.
4. תיאוריית עשיית עושר שלא במשפט ויישומה לניצול מידע פנים.
מידע פנים כנכס החברה.
הפרת חובת נאמנות.
5. סעדים אזרחיים.
מגבלות הסעדים הקיימים.
יעילות הענקת זכות תביעה בגין עשיית עושר שלא במשפט.
6. סיכום ומסקנות.
7. ביבליוגרפיה.

מקורות:

Chiarella v. United States, 445 U.S. 222 (1980).
Dirks v. SEC, 463 U.S. 646 (1983).
Re Cady, Roberts, 40 S.E.C. 907 (1961).
SEC v. Texas Gulf Sulphur, 401 F.2d 833 (2d Cir. 1968), cert. Denied, 404 U.S. 1005 (1971).
United States v. Carpenter, 791 F.2d 1024 (2d Cir), 107 S. Ct 666 (1986).
United States v. O'Hagan, 521 U.S. 642 (1997).
חוק עשיית עושר שלא במשפט, תשל"ט, 1979.

תגים:

מידע · ניצול · עושר · עשיית · פנים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יישומם של דיני עשיית עושר ולא במשפט להגבלות על ניצול מידע פנים.", סמינריון אודות "יישומם של דיני עשיית עושר ולא במשפט להגבלות על ניצול מידע פנים." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.