היישום אינו מחובר לאינטרנט

אלימות בבית הספר - דרכי טיפול ומניעה

עבודה מס' 061981

מחיר: 265.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת תיאוריות, מחקרים ודרכי התמודדות עם התופעה.

6,822 מילים ,12 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

האלימות הרווחת כל כך בחברה בכלל ובבתי הספר בפרט, מעמידה את הרשויות בפני אחריות ואת אנשי השטח, מורים ומנהלים, בפני אתגר מיוחד - להקטין את שכיחות המצבים באלימות בביה"ס ולהשפיע גם על מה שקורה בחברה בכלל. הטענה הרווחת היא שאין במערכת כלים יעילים להתמודד עם התופעה. האלימות הינה תופעה שכיחה ביותר שמופיעה כמעט בכל הקשר של חיינו: במשפחה, בין שכנים, בכביש, במקומות בילוי, במגרשי ספורט ובבתי ספר, ופוגעת באופן משמעותי באיכות החיים.
בבית הספר יש לתופעה השפעה על הביטחון האישי של הילדים והמורים. לנוכח עוצמת האלימות ושכיחותה, אין בידינו אפשרות בחירה אם לעסוק בנושא. בידי כולנו מופקד צו חברתי לשקוד ללא הפסקה על גיבוש מדיניות ועיצוב דרך שתוביל לשיפור והקלה במצב.
בנובמבר 1995 נחרדה האומה כולה נוכח מעשה אלימות שפל, נואל וקיצוני - רצח ראש הממשלה, מר יצחק רבין ז"ל. מעשה זה הינו ביטוי נורא לעובדה כי האלימות עלולה לפרוץ גבולות וחוקים, לשבור "טאבו" ולאיים באופן מוחשי על הביטחון האישי ועל הקיום הדמוקרטי לאומי. נושא האלימות בקרב ילדים ובני נוער עלה לדיון ציבורי בישראל פעמים רבות. אירועים קיצונים, כמו מעורבות של בני נוער במעשי רצח ושוד, גרמו לא אחת סערה ציבורית סביב הנושא.
אך עיקר הבעיה אינו במקרים קיצונים אלא במעורבות והחשיפה היומיומית של בני נוער לאלימות בדרגות שונות של חומרה. הספרות המדעית מצביעה על כך ששיעורי האלימות גוברים מאוד בתקופת ההתבגרות.

בהשוואה לתקופות גיל אחרות ולמדינות רבות בעולם המערבי, ניכרת החרפה בשיעורי האלימות במקביל לגידול בהיחשפות הצעירים לשתיית אלכוהול ונשיאת נשק. החשיפה הציבורית בישראל היא שאלימות בקרב הנוער הינה תופעה הניזונה מתרבות אלימה של החברה הישראלית בכלל ומרוכזת בתת אוכלוסיות שוליות על רקע עדתי או חברתי כלכלי בפרט. רוב המידע המתפרסם בארץ מבוסס על מאגרי הנתונים של המשטרה או מידע סטטיסטי על התפלגות מקרי מוות כתוצאה מרצח.
הנתונים אינם כוללים מידע על אלימות שאליה חשופים בני הנוער באוכלוסייה הכללית, ושפוגעת באיכות חייהם היומיומית. תופעת האלימות בבתי הספר נתפסת ע"י אנשי המקצוע כמשקפת התדרדרות כלל חברתית ומהווה חלק ממגמת שינויים שלילים בנורמות ובערכים בחברה הישראלית בכללותה.

תוכן העניינים:
מבוא
רקע
מהי אלימות?
תיאוריות שמסבירות את תופעת האלימות
מדוע יש אלימות בבתי הספר?
הערכות הרשויות המקומיות בדבר דרכי הטיפול בבני נוער
תפקיד מערכת החינוך בהתמודדות עם תופעת האלימות
מהי מניעה?
טיפול משרד החינוך באלימות בבית הספר
הפעלת תוכניות למניעת אלימות
מודל "בית ספר בטוח"
פרוייקט "חלון למשטרה"
סיכום
ביבליוגרפיה

הערת מערכת: בעבודה זו לא נכתבו מראי מקום\הערות שוליים.

מקורות:

חביב ג. בן רבי ד. ארגוב ד. (2001) הערכות המשטרה בתחום מניעת פשיעה בקרב בני נוער , המשרד לביטחון הפנים י-ם.
מבקר המדינה (2001) דו"ח שנתי 51 ב' " טיפול משרד החינוך באלימות בבתי הספר " ירושלים.
הראל י. קני ד. רהב ג. (1998) נוער בישראל : רווחה חברתית, בריאות והתנהגויות סיכון במבט בינלאומי. מכון ברוקדייל, ירושלים.
ד"ר הורביץ ת. פרופ' אמיר מ. (התשמ"א) : " דפוסי התמודדות של מערכת החינוך עם בעיית האלימות ", ירושלים : מכון הנרייטה סאלד.
תפיסות ועמדות יועצים ופסיכולוגים כלפי האלימות בבתי הספר : דו"ח מחקר איכותי (1998). מכון אדמתי, רמת גן.
Stephens, R.D.(1994). Planning for safer and better schools: School violence prevention and intervention strategies. School Psychology Review, 23(2), 204-205.
Hyman, I.A. Perone, D.C.(1998). The other side of school violence: Educator policies and practices that may contribute to student misbehavior. Journal of School Psychology, 6(1), 7-27/
Larson J. (1994). Violence prevention in the schools : A review of selected programs and procedures. School Psychology Review, 23(2), 151-164.

תגים:

אלימות · בבית · הספר · מניעת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אלימות בבית הספר - דרכי טיפול ומניעה", סמינריון אודות "אלימות בבית הספר - דרכי טיפול ומניעה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.