היישום אינו מחובר לאינטרנט

עמון ויחסיהם עם ישראל

עבודה מס' 061967

מחיר: 264.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עבודה המתרכזת בשלושה תחומים - התחום המדיני, דמוגרפיה וגאוגרפיה וכלכלי.

3,187 מילים ,3 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א': העמונים - תחום מדיני
רקע כללי לעליית עמון
1. משא ומתן דיפלומטי עם עמון - תקופת השופטים
2. ניצחון יפתח
3. המלחמה ביבש גלעד
פרק ב': עמון - דמוגרפיה גיאוגרפית
1. מקומה הגיאוגרפי של עמון
2. מקור השם עמון בפרשת לוט ובנותיו
3. נחל היבוק
4. שתי פנים לבני עמון
פרק ג': כלכלת עמון
1. בומוקדי העושר של עמון בעבר הירדן המזרחי
סיכום
ביבליוגרפיה

מבוא
לפי המסורת המקראית מיוחסים בני עמון ללוט בן-הרן אחי אברהם.
הסיפור בבראשית י"ט 38-31 מתאר את החייאת זרעו של לוט ע"י שתי בנותיו. מהצעירה שביניהן נולד בן-עמי הוא אבי בני עמון. אותה מסורת חוזרת שוב בדב' ב' 19. יש הסבורים שהעמונים חדרו לעבר הירדן המזרחי יחד עם שבטים שמיים אחדים בשלהי המאה הי"ד כבשו את רבה, לאחר שהסבו את שמה לרבת עמון כוננו בה מלכות לאומית.1
בעבודה זו אתרכז ביחסים שבין עמון לישראל ב3 - תחומים:
* תחום מדיני (תקופת השופטים).
* עמון דמוגרפיה וגיאוגרפיה.
* כלכלי-עמון כמוקד העושר בעבר הירדן המזרחי.
מעמדו של הגלעד היווה שטח מריבה בין שני העמים.
השלטון האפקטיבי ביותר על ממלכת עמון על ידי כוח מעבר הירדן המערבי היה זה של דוד, מימי שלמה שלטון זה הלך ונתערער. אחד הכוחות החשובים ביותר מבחינת המרחב הגיאוגרפי המדיני והכלכלי הוא ההשפעה האשורית באזור.
שלטון אשור שילב את כל האזור מין הפרת ועד נחל מצרים במינהל אשורי ושם קץ לעצמאותם הפוליטית והכלכלית של עמי האזור. תקופה זו נמשכה עד נפילת אשור בקרב קרקר 605 לפנה"ס.2
יציבותן של ממלכות קטנות דוגמת עמון תלויה היתה באינטרסים של הכוחות הגדולים. מצבה של עמון היה קשה יותר כאשך כוחות אלו נאבקו בניהם המאבק נטוש היה על ההגמוניה בחבלים שבין נהר הפרת ונחל מצרים על דרכי התנועה הבינלאומית שעברו בהן ועל מוקדי העושר.

עמון כממלכה קטנה ניהלה תוואי מדיניות מיוחדים גם כתוצאה מעמדה הגיאוגרפית בין ארץ ישראל לבין המדבר הסורי-ערבי בין החורן והגלעד לבין מישור מואב.
למאבק עמון ישראל שורשים היסטוריים מן התקופה הקדם-מונרכית בין בתי אב על מקורות מחייה ושטחי התיישבות במישור ובגלעד3. מאבקים אלו נבעו כתוצאה מרצון לשלוט על מוקדי העושר, דרכי המסחר ועל חיזוקה של ההתיישבות הטריטוריאלית שנבעו מהרצון של כל צד להרחיב את גבולו מטעמים ביטחוניים וכן גם כלכליים. העמונים ניצלו פעמים רבות את רפיונה של ישראל ויהודה כדי להרחיב א גבולותיהם הטריטוריאלים וכן ניצלו את תמיכת השלטון האשורי.
מתוך כך אנו לומדים שביחסי ישראל-עמון היה עימות פרממנטי מצד יהודה וישראל ולא היה מנוס מהטלת מרותן על עמון ומצד עמון חיפוש שעת כושר לפרוק עול. במישור הכלכלי לעמון היה חלק בולט בשגשוגם של ישראל ויהודה.4
קשרי הסחר והכלכלה הגיעו אף מעבר לארצות הסחר הפורה, המרחבים המיוחדים לעבר הירדן המזרחי ודרך המלך שחצתה אותו ושימשה אחד העורקים המרכזיים באזור גיאוגרפי רחב זה שימשו אתגר לישראל וליהודה ליטול חלק פעיל בכלכלת האזור ואף להטיל על עמי עבר הירדן.
במאבק זה היה לעמון מקום מיוחד בגלל היותה הצפונית שבממלכות עבר הירדן, סמוכה לארם וקשורה באסמי התבואה והמחצבים של הגלעד.
המקורות שעומדים לרשותנו הם לא רבים במיוחד - המקרא, שרידים ארכיאולוגיים, כתובות ממלכות אשוריות, חומר גיאוגרפי. החומר מקוטע וחסר רציפות.
-------------------------------------------------------------------------------
1. אוחנה, מיכאל. הכתובים העמוניות והמקרא, תשל"ו1976-. (להלן: אוחנה).
2. מזרחי, יצחק. אספקטים פוליטיים ביחסים בין ממלכת עמון למלכויות ישראל ויהודה עד קץ הממלכה הנאואשורית, חיפה, תשנ"א-1991. (להלן: מזרחי).
3. שם.
4. שם.

מקורות:

אוחנה, מיכאל. הכתובים העמוניות והמקרא, תשל"ו-1976.
מזרחי, יצחק. אספקטים פוליטיים ביחסים בין ממלכת עמון למלכויות ישראל ויהודה עד קץ הממלכה הנאואשורית, חיפה, תשנ"א-1991.
בוסתנאי, עודד. עבר הירדן המזרחי וישראל בתקופת המקרא.

תגים:

ירדן · ממלכה · מקרא · דוד · המלך · גלעד · יבש · יפתח · לוט · שופטים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עמון ויחסיהם עם ישראל", סמינריון אודות "עמון ויחסיהם עם ישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.