היישום אינו מחובר לאינטרנט

משיחי השקר בעם ישראל בתקופת הגלות

עבודה מס' 065390

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התחקות אחר פעולותיהן של משיחי השקר שצמחו בעם ישראל בתקופת הגלות, ובחינת הרקע בו הם פעלו.

12,610 מילים ,21 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

הגילוי החזק ביותר של רצון האומה להיגאל מן הגלות היה באמונה המשיחית ובתנועות המשיחיות. האמונה המשיחית שמשמעה אמונה בגואל שיבוא לתקן את העולם נוסחה בתורה ברורה ביהדות אך היתה נפוצה גם בדתות אחרות במיוחד אלו שהיו שלוחותיה - הנצרות והאיסלאם(1). מושג הגואל קשור באמונת העם במושג "אחרית הימים" שמשמעו תקופה בה יסתיים הרע בפרפורי גסיסה, ומאחר שהרע הוא ענק הרי שפרפוריו יהיו איומים. אחרית הימים קשורה במושג "חבלי המשיח" מושג המאפשר לראות כל קטסטרופה עולמית כאחד מאותות המשיח. אל מושג המשיח ואחרית הימים, כתקופה מסויימת בהיסטוריה האנושית, מצטרפת הגישה שמשיח אינו גואל גאולה חיצונית בלבד, אלא שעתיד הוא לגאול את הבריות גאולה פנימית, לכן כדי לזכות למשיח יש לחזור בתשובה. הסגפנות בין בנטייתה להדריך את האנשים ובין בנטייתה ליהנות מן הסבל נתקשרה במושגי התשובה ואחרית הימים. בנוסף לאלו נוסף המושג "לי נקם ושילם" שמשמעו שהסבל שאנו סובלים ייראה בימות המשיח. על רקע זה ניתן לראות הערגה מתמדת לביאת הגאולה ובייחוד בימי צרה וצוקה בהם הרגשת הגאולה היתה ממשית. קו משותף למרבית התנועות המשיחיות הוא גילויי אמונה תמימה אצל הבריות שצריך למהר ולחסל את ההווי הגלותי. קו נוסף המלווה את רובן של התנועות המשיחיות הוא הרצון לחדש בהלכה ולשנות במנהגים, שהרי אם באים ימות המשיח וזוכים לקרבת אלוהים דברים רבים בעולם משתנים.

מטרת העבודה הינה התחקות אחר פעולותיהן של משיחי השקר שצמחו בעם ישראל בתקופת הגלות ובחינת הרקע בו הם פעלו. לאור העובדה כי במשך הדורות צמחו בעם ישראל ובשאר הדתות דורות רבים של נביאי שקר ולאחריהן משיחי שקר, אצמצם עבודה זו ואתמקד במשיחי השקר (2) שקמו בעם ישראל (ולא בנצרות או באיסלאם) בתקופת גלות עם ישראל מארצו (באופן גס ניתן להגיד שתקופה זו תהיה החל משנת 70 לספירה מועד חורבן בית המקדש השני ועד ראשית התקופה הציונית במאה ה- 19(3)) . כמו כן אתמקד בנביאי השקר עצמן ולכן כתות משיחיות כדוגמת: כת מדבר יהודה, הנוצרים ודומיהם לא ידונו בעבודה זו (אף על פי שחלקם פעלו בתקופה אותה אסקור). למרות הגדרות אלו ניתן יהיה למצוא בעבודה זו מספר נביאי שקר שהיו אף ראשי כתות (כדוגמת השבתאים, הקראים ואחרים) אך בשל העובדה כי ניתן להצביע על מייסדיהן בצורה ברורה, וניתן אף ללמוד רבות מהתקופה בה פעלו בחרתי לשלבן בעבודתי.
לצורך חידוד הנושא, אחלק את העבודה לאזורים גיאוגרפים שונים: ארץ-ישראל, ארצות המערב, ארצות המזרח ותימן ואעמוד על הגורמים להופעת משיחי השקר שבכל מקום.
---------------------------------------------------------------------
1. עיין במספר דוגמאות אותן מביא ח.ה. בן-ששון, פרקים בתולדות היהודים בימי הביניים, עמ' 270.
2. אותן מבשרי הגאולה כדוגמת ר' אשר לעמליין (1502) שקרא לתשובה וטען שהוא מבשר על בואו של המשיח (מוזכר אצל ח.ה. בן-ששון, פרקים בתולדות היהודים בימי הביניים, עמ' 283 ; ח.ה. בן-ששון, מן הגירושים והרפורמציה ועד שבתי צבי, בתוך תולדות עם ישראל בימי קדם, כרך ב' (בימי הביניים), עמ' 297), אינם בכלל עבודה זו.
3. ב. דינור בספרו במפנה הדורות, עמ' 10-12 מייחס את התגבשות השיטה הציונית לציפייה המשיחית באותה תקופה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
1.1. רצון הגאולה כמניע את התנועה המשיחית
1.2. מטרת העבודה
2. תנועות משיחיות בארץ ישראל
2.1. לפני חורבן הבית השני
2.1.1. "הנביא ממצרים"
3. תנועות משיחיות במערב
3.1. הנביא אווילה (1295)
3.2. דוד הראובני ושלמה מולכו (1524-1532)
3.3. שבתאי צבי (1648-1675)
3.3.1. תקוות משיחיות בשנת ת"ח
3.3.2. קורות חייו של מייסד התנועה
3.3.3. מסעותיו של שבתי צבי
3.4. יעקב פראנק (1752-1791)
4. תנועות משיחיות במזרח
4.1. אבו עיסא (685-754)
4.2. יודען (מאה 8)
4.3. כת הקראים מיסודו של ענן בן דוד (נולד בשנת 714)
4.4. שריע (שריני) מסוריה (שנת 740).
4.5. דוד אלרואי (1149)
5. תנועות משיחיות בתימן
5.1. המשיח שקם בתימן בימי רמב"ם (בשנת 1172 לערך)
5.2. המשיח שקם בתימן בשנת רנ"ה (1495)
5.3. בימי שבתי צבי בשנות תכ"ו-תכ"ט (1669-1666)
5.4. שני משיחים בתימן בשנות תרי"ט - תרל"ה (1875-1859)
5.4.1. שכר כחיל הראשון (תרי"ט-תרכ"ג, 1863-1859)
5.4.2. שכר כחיל השני (תרכ"ח-תרל"ה, 1875-1868)
5.5. יוסף עבדאללה שקם בתימן בשנת תרנ"ג (1893)
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

לא היתה תקופה עשירה כזאת בחיי רוח פעילים, כפי שהיתה התקופה לפני חורבן הבית השני . וגם מבחינת הכמיהה המשיחית, והופעתם של אנשים שהתיימרו להיות משיחים שבאו להביא הגאולה לישראל ולעולם - לא היתה כתקופה הזאת.
ככל שהתרבו הצרות והפורענויות, כן התרבו הכמיהות לגאולה, והיו מרבים להתעמק בדברי הנביאים למצוא סמך לשאיפות הגאולה, ולא היה חסר אלא ניצוץ אחד כדי להדליק את השלהבת הגדולה של התקוה המשיחית, שאם היא אמיתית - היא מזעזעת מוסדי עולם, ואם היא פורצת בכוח גדול, סופה שהולכת ודועכת. ניתן לומר שכל התנועות המשיחיות שהיו לפני חורבן הבית השני ועד בר-כוכבא, חוללו מאורעות עצומים, שבבחינות ידועות השפיעו, ומוסיפות להשפיע על כל מאורעות העולם עד היום הזה.

תגים:

משיח · גאולה · ישראל · תנועה · משיחית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "משיחי השקר בעם ישראל בתקופת הגלות", סמינריון אודות "משיחי השקר בעם ישראל בתקופת הגלות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.