היישום אינו מחובר לאינטרנט

בעיית ההתעללות בקשישים במסגרת המשפחה בישראל

עבודה מס' 061934

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מאפייניה, הרקע והסיבות להיווצרותה.

2,876 מילים ,5 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

"ויגיע וימת אברהם בשיבה טובה זקן ושבע" (בראשית כ"ה)
ואמנם, אברהם חי 175 שנה, כפי שכתוב בתנ"ך. הוא מת בשלווה וכן התמלאו כל משאלות ליבו.

נושא האלימות נגד קשישים עלה על סדר היום הציבורי, וזכה לתשומת לב מוגברת מצד השירותים הציבוריים והממלכתיים, כלי התקשורת והציבור בכלל, רק בשנות השמונים, לאחר גילוי ההתעללות בילדים בשנות השישים, וההתעללות בנשים בשנות השבעים.
יש ומיחסים את המודעות לתופעה החלה על רקע הצגה הולכת וגוברת של אירועי התעללות בכלי התקשורת, אשר דיווחו על קורבנות קשישים ברחוב ובבית, ועל פחדים בקרב כלל אוכלוסיית הקשישים בכלל. בעיית הקשישים איננה רק של מצוקה אישית, זוהי בעייה חברתית מעצם היותה קשורה לקבוצה מסויימת, ומעצם היותה נובעת מהמבנה החברתי ומכישלון של ההסדרים שהחברה מספקת למניעה ולטיפול בנפגעי הנגע הזה. הקשישים כקורבן להזנחה, ניצול והתעללותי הינה בעיה שממדיה הולכים וגדלים בחברה המודרנית, כיום יותר ויותר קשישים מאריכי ימים עקב התקדמות המדע ושיפור תנאי החיים וכתוצאה תוחלת החיים עולה גם עולה איתה תלות הקשישים באחרים.
מטרת עבודה זו לתאר את בעיית ההתעללות בקשישים במסגרת המשפחה בישראל. העבודה תתמקד בקצרה בבחינת עמדות ותפיסות כלפי הבעיה, ידע אודות הבעיה, הרקע והסיבות להיווצרותה ומאפייניה.
כאשר גר קשיש בקהילה בין בני משפחתו, מוטלת על המשפחה האחריות לדאוג לרווחתו ואיכות חייו (Pillemer, 1985). ורק באם הוא נזקק לעזרה מעבר ליכולת המשפחה ,הם נעזרים במערכות התמיכה והשירותים של הקהילה (שץ וקוזקוב, 1994).
התעללות בקשישים על ידי בני משפחה נחשבת לתופעה חדשה יחסית, המוכרת בעולם כבעיה חברתית שחובת הציבור להתמודד אתה, גילוי התופעה והגדרתה כבעיה חברתית, המחייבת התערבות, נבע לא מעלייה בשכיחות המקרים אלא מעלייה במודעות הציבור כלפיה.
חוקרים בארצות הברית הבוחנים את התופעה מצביעים על שכיחות בין %3%-4 קשישים מכלל אוכלוסיית הקשישים, אם בישראל המצב דומה, אזי הערכת מספר הקורבנות על פי שיעור של %4 יכול להגיע ל-25000,. הערכה זו טעונה בדיקה מדוקדקת. בעיית ההתעללות בקשישים בישראל החלה לחדור למודעות לפני כעשר שנים וקבלה חנופה בעקבות חקיקת חוקים שנחקקו האחד סמוך לשני: חוק הסיעוד, 1980. אשר הפנה את תשומת הלב הציבורית למצוקת הקשישים ולצורך לדאוג לטפול הולם בבעיה.
חוק העונשין תיקון מס' 1989 - 26. שבהגדרתו הרחבה נכלל כחסר ישע גם זקן שלא יכול לדאוג לצרכיו, והמתעלל בו עלול להיענש למאסר שבין 9-7 שנים.

החוק למניעת אלימות במשפחה, 1991
בישראל אלפי משפחות בהן חיים קשישים נחשפת לצורך בדיקת הזכאות לחוק ביטוח סיעוד ולצורך הגשת העזרה להתערבות אנשי מקצוע מתחומים שונים, חשיפה זו גוררת היכרות קרובה ולפעמים בלתי אמצעית עם נסיבות משפחתיות מגוונות, מערכות יחסים משפחתיות נחשפות לעיני אנשי המקצוע ובמיוחד לעיני עובדי שירותי הסיעוד.
הסתרת מקרי ההתעללות כסוד משפחתי מקשה מאוד על אומדן אמיתי של היקף הבעיה, וגם מקשה מאוד על מתן עזרה לאלה הזקוקים לה. התגובה החברתית בישראל למקרי התעללות בקשישים על ידי בני משפחותיהם, אינה אחידה ואינה ממוסדת דיה ולעתים קרובות היא פונקציה של תפיסות, רגשות ואמונות מגוונות.
הרציונל לבחירת הבעיה
עצם העיסוק שלי כאח במוסדות סיעודיים לא פעם נתקלתי בתופעת האלימות כלפי קשישים הן מצד משפחותיהם והן מצד מטפלים בשכר שהמשפחות או המוסדות המטפלים שוכרים לטיפול הקשישים בביתם, וכאשר ניתנה לי הזדמנות רציתי להבין לעומק את מכלול הגורמים, הסיבות והנסיבות שמביאים להתעללות בקשיש. אי לכך החלטתי על נושא העבודה הזו.

תוכן עניינים:
א. מבוא
ב. מושגים עיקריים של עבודה
תפיסת מושג ההתעללות על ידי חוקרי התופעה
ג. סקירה ספרותית
1. הידע אודות התופעה
2. סוגים של התעללות
3. גורמי סיכון להתעללות בקשישים
4. המטפלים שנמצאים בסיכון גבוה להיות מתעללים
5. הקשר ונסיבות חיצוניות העלולים להביא להתעללות
6. גורמי סיכון להתעללות במסגרת המשפחה
7. התיאוריות להסברת סיבות לקיום התעללות בקשישים
8. התגובה החברתית לבעיה
9. מאמצים חברתיים למניעת התופעה
ד. סיכום נושא לפי ספרות
ה. מסקנות אישיות
ו. ביבליוגרפיה
ז. נספחים

מקורות:

מזור, נ. (1998). התעללות בקשישים: בקירת התופעה והצעות להתערבות ע"י המרפאה בעיסוק. כתב עת ישראלי לריפוי בעיסוק, 7(2): עמ' 99-108.
רונן, מ. ונייקרוג, ש. (1993). תפיסת נושא ההתעמרות בקשישים בישראל. חברה ורווחה, י"ד(1), עמ' 30-17.
Lowenstien, A. (1995). Elder abuse in Forming Society: Israel. Journal of Elder Abuse Neglect. 5, 81-100
Pillemer, K. (1985). The Dangers of dependency: New findings on domestic violence against the elderly. Social Problems. 33(2), 51-57.
Perreti, P.0., Majecen, K.G. (1991). Emotional abuse among the elderly: Affecting behavior variables. Social Behavior and Personality. 19(4). 255-261. נספחים
דורית גרבלר (1997). התנהגות תוקפנית של צוות כלפי מטופלים קשישים. ג'ורנאל "אחות בישראל" - 155, עמ' 28-27.
ד"ר נילי טבק (1998). חולים דמנטיים, כיצד מגן עליהם החוק? ג'ורנאל "אחות בישראל" - 157, עמ' 11-14.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "בעיית ההתעללות בקשישים במסגרת המשפחה בישראל", סמינריון אודות "בעיית ההתעללות בקשישים במסגרת המשפחה בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.