היישום אינו מחובר לאינטרנט

שלבים וכיוונים בתהליך התמקצעותו של צה"ל

עבודה מס' 061513

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הגורמים לשינוי התפיסה והשינויים הדרושים בהתחשב במציאות הביטחונית הישראלית.

9,763 מילים ,8 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

צה"ל, מאז הקמתו, ניחן בתכונות שהקנו לו מעמד של "צבא העם". שני משתנים משולבים תרמו לחיזוקה של תדמית זו:
1. "סביבתי" - ההתנסות של אזרחי ישראל בעימותים צבאיים אלימים עם מדינות ערב. גורם זה מתבטא בדומיננטיות של צה"ל בתודעה הציבורית.
2. "ארגוני" - הרכבו האנושי של הצבא בישראל. גורם זה מדגיש את תדמיתו של צה"ל כ"צבא העם", והעדות לכך היא הרכב כח אדם "תלת קומתי", בו המרכיב של חיילי קבע בשרות היה תמיד קטן יחסית למרכיב המשלב את מגויסי החובה ואת מערך המילואים. ממבנה זה נובע תיאורה של החברה הישראלית כולה כ"עם מגויס" או "אומה במדים".

השורשים של דימוי צה"ל כ"צבא העם" נמצאים בתקופת מלחמת העצמאות, ויש הטוענים אף בתקופת ה"יישוב". בשתי תקופות אלה הונחו היסודות למורשת המיליציונית, שעברה מדור לדור; על אף השינויים הרבים שבוצעו במערך הלוחם מאז קום המדינה תדמית בסיסית זו נשארה כהוויתה, ובמידה מסוימת אף התחזקה מיד לאחר מלחמת יום כיפור. מלחמה זו, למרות השבר שבא בעקבותיה, לא הניבה הערכה מחודשת לגבי תפיסת הביטחון הלאומי של ישראל, וגם לא הערכה מחודשת לגבי מידת התאמת המבנה והארגון של צה"ל לצורכי השעה. אדרבא, במשך שנים אחדות לאחר המלחמה ניכר היה כי צה"ל עדיין שבוי בקונספציה המסורתית, הדוגלת בגיוס חובה המוני ובשירות מילואים כמענה חיוני (אם כי חלקי) ליחסי הכוחות הדמוגרפיים הבלתי מאוזנים בין ישראל לשכנותיה. על סמך הערכות על שינוי ביחס המאגר הלוחם בין ישראל ובין מדינות ערב, נקטה המערכת הצבאית בשנים 1976 - 1974 במספר יוזמות שמטרתן להעמיק עוד יותר את שרות החובה, ובכך להגדיל את מאגר כוח האדם בשורותיה. צעדים בולטים היו: החזרת קצינים שפרשו לשרות, ביטול התוכנית לקיצור השרות לשנתיים וחצי, הארכת משך שרות המילואים, בדיקה מחודשת של פטורים משרות שניתנו לאזרחים יהודיים בשנים קודמות והורדת דרישות הקבלה ליחידות קרביות.
נדמה כי בשנים האחרונות עומדת המערכת הצבאית על סף מהפכה בסדר גודל כזה או אחר.
במהלך העבודה אנסה לברר מהם הגורמים השונים שהביאו את קברניטי המדינה ומפקדי צה"ל להכיר בצורך בשינוי, ומהם השינויים הדרושים ו\או האפשריים - בהתאם לתפיסת הביטחון הלאומי של ישראל, מצב החברה הישראלית, והמצב הביטחוני מבפנים ומבחוץ. עדויות לשינוי הנחוץ או הצפוי אנו מוצאים כבר בימי רמטכ"ל צה"ל בשנים 1991 - 1987, רא"ל (מיל') דן שומרון, שדיבר על "צבא קטן וחכם", ומדברי מחליפו, רא"ל (מיל') אהוד ברק, שדיבר מפורשות על מאמצים לרפורמות, שיעדן ליצור צבא שונה.
אנסה במהלך העבודה לבדוק מהם הצעדים שנעשו - ועדיין נעשים - לקידום אותו שינוי, והאם ישנם פתרונות או שינויים נוספים שנדרשים ואפשריים ליישום.

תוכן העניינים:
מבוא
שורשיו של צה"ל כ"צבא העם"
תהליכים של שינוי
השינויים בצה"ל
מודל הצבא הצרפתי
פניו של צה"ל לאן?
התמקצעות הצבא
ביבליוגרפיה

הערת מערכת: בעבודה לא נכתבו מראי מקום\הערות שוליים.

מקורות:

אליוט א' כהן, מיכאל ג' אייזנסטאדט, אנדרו ג' בסביץ' , 'סכינים, טנקים, וטילים': המהפכה הביטחונית הישראלית, מרכז בס"א, אונ' בר - אילן, 1999 .
לוי, מירב, מגש הכסף, במחנה, יולי 2000 .
סטיוארט א' כהן ואילן סולימן, צה"ל :מ"צבא העם" לצבא מקצועי, מערכות 341, מאי - יוני 1995 .
אל"מ (מיל') וגמן, יהודה, השרות בצה"ל - האומנם "שליחות לאומית ולא משלח יד"?, מערכות 362 , ינואר 1999 .
בן - צדף, אביתר, עם כל הכבוד לצה"ל... , נתיב 69 .
בן, אלוף, חזון סוקניק, ראיון עם האלןף משה עברי - סוקניק, מפקד מז"י, במחנה, יולי 2000 .
ולד, עמנואל, קללת הכלים השלובים, שוקן, 1987 .
Pengelley, pupert, French Army in Profile: Hollow Force To Hard Core, Jane's Defence Weekly, June, 2000.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שלבים וכיוונים בתהליך התמקצעותו של צה"ל", סמינריון אודות "שלבים וכיוונים בתהליך התמקצעותו של צה"ל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.