היישום אינו מחובר לאינטרנט

המשטר בישראל בראי היחסים בין יהודים לערבים

עבודה מס' 061411

מחיר: 193.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דמוקרטיה או אתנוקרטיה?

2,309 מילים ,4 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

חוקרים רבים מאסכולות מחקר שונות תרו וחקרו אחר מודל משטרי מתאים למדינת ישראל. במשך השנים אנשי אקדמיה ממדעי החברה ומדעי המדינה ניסו באמצעות מחקרים ועבודות לסווג את המשטר הישראלי לפי מודלים של משטרים דמוקרטיים. המשטר בישראל שכינונו דמוקרטי לכאורה מתגלה לעיתים כנשלט יותר באמצעות האתנוס ולא באמצעות הדמוס.
בעבודה זו אתמקד בשלושה חוקרים, פרופסורים מעולם האקדמיה בישראל, שניסו כל אחד בדרכו לבחון את המשטר הישראלי בראי היחסים בין יהודים לערבים, אצליב את עמדותיהם ואציג את פתרונם לגבי המודל הקיים והרצוי וגם לפתרון בעיית הסכסוך המתמשך.
שלושת החוקרים שבחרתי להתעמק במאמריהם ולעמוד על דפוסי משטר אפשריים בישראל הם: פרופסור סמי סמוחה, פרופסור בנימין נויברגר ופרופסור אורן יפתחאל. השניים הראשונים מאפיינים את המשטר בישראל על ידי דפוס שונה של דמוקרטיה ואילו השלישי מוצא מודל נוסף, חדש. סמוחה קובע בדבריו כי בטענתה של ישראל כי היא מדינה דמוקרטית ויהודית כאחת היא למעשה מכריזה על עצמה כדמוקרטיה אתנית. לעומתו טוען נויברגר, שדמוקרטיה אתנית איננה דמוקרטיה של ממש והמודל של המשטר בישראל הוא דמוקרטיה ליברלית או במילים אחרות דמוקרטיה חזקה. שני חוקרים אלו מגדירים באופן שןנה את המושג דמוקרטיה ליברלית. יפתחאל מוצא את ישראל כמקיימת מודל משטרי חדש אותו הוא מכנה אתנוקרטיה והוא הראשון שמזהה משטר מסוג זה בעולם.
בין שלוש המודלים הללו, דמוקרטיה אתנית, דמוקרטיה ליברלית ואתנוקרטיה, עומדת מדינה דו-לאומית שעומדת יום- יום בפני מבחנים קשים לרבות תפקוד לא מוצלח של ממשלתה במלחמות שהתנהלו ב-1973 ו-1982, חילופי ממשלות במהפכי 1977 ו-1992, יותר מ- 28 שנות כיבוש וחמש שנות אינתיפאדה, שאזרחיה יהודים כערבים נהרגים בה מדי יום וממתינה לפתרון כולל שבראשו שינוי באידיאולוגיה ובדרכי פעולת השלטון.

ראשי פרקים:
1. מבוא
2. דמוקרטיה אתנית
3. דמוקרטיה ליברלית
4. אתנוקרטיה
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

מקורות:

יפתחאל, א. (1993). מודל הדמוקרטי האתנית ותקפותו לישראל: היבטים גיאוגרפיים, היסטוריים ופוליטיים. אופקים בגיאוגרפיה. 8-37, עמ' 51-61.
יפתחאל, א. (2000). אתנוקרטיה, גיאוגרפיה ודמוקרטיה: הערות על ייהוד הארץ. אלפיים. 19, עמ' 56-101.
נויברגר, ב. סמוחה, ס ובשארה, ע. (1999). על דמוקרטיה אתנית ודגמים אחרים. פנים. 9, עמ' 96-104.
סמוחה, ס. (1996). דמוקרטיה אתנית: ישראל כאב טיפוס. אצל: גינוסר, פ. ובראלי, א. (עורכים). ציונות: פולמוס בין זמננו. המרכז למורשת בן-גוריון, 277-311.

תגים:

אתנוקרטיה · אתניות · דמוקרטיה · יהודים · ערבים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המשטר בישראל בראי היחסים בין יהודים לערבים", סמינריון אודות "המשטר בישראל בראי היחסים בין יהודים לערבים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.