היישום אינו מחובר לאינטרנט

משפטי תחושה ומשפטי ניסיון במשנתו של קאנט (תרגיל).

עבודה מס' 061361

מחיר: 219.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה:

2,257 מילים ,3 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

דרכו של קאנט בחיפוש אחר משפטי תחושה באה לידי ביטוי ברור בסעיפים 20-18 ו-29 בהקדמות.
בתחילת הדיון אומר קאנט: "ועל כל הנתון להסתכלות חושנית בכלל יש להוסיף עוד מושגים מיוחדים שמקורם אפריורי לגמרי בשכל הטהור". (הקדמות עמ' 73)
קאנט מציג כאן שני אלמנטים, האחד הוא הנתון החושי והאחר הוא מערך המושגים האפריורי, המצטרף אליו. משמעותם של הדברים כי קיימת אבחנה הרואה שני יסודות נבדלים זה מזה בידע האנושי - מערך ונתון (על כך להלן).
בהמשך: "משפטים אמפיריים, עד כמה שיש להם תוקף אובייקטיבי, הם משפטי הניסיון: אולם אלו שיש להם רק תוקף סובייקטיבי אני מכנה בשם משפטי תחושה גרידא. האחרונים אינם טעונים שום מושג ממושגי השכל הטהור אלא רק התקשרות הגיונית של התחושות בתוך סובייקט חושב אחד". (שם)
קאנט מבודד איפוא, את המשפטים בעלי התוקף הסובייקטיבי וטוען בהמשך כי, "יש להם תוקף רק לגבינו, היינו רק לגבי הסובייקט שלנו". (שם)
התוקף הסובייקטיבי (ולא האובייקטיבי המצטרף עם החלתו של המערך הקטגורלי על הנתון החושני) הוא המאפיין הראשוני של משפטי תחושה.

מקורות:

קאנט, עמנואל. ביקורת התבונה הטהורה. עורךץ מ. בובר, תרגם ש.ה. ברגמן ונ. רוטנשטרייך, מוסד ביאליק ירושלים: 1982.
קאנט, עמנואל. הקדמות לכל מטאפיזיקה בעתיד שתוכל להופיע כמדע. תרגם ש.ה. ברגמן, הוצאת מאגנס ירושלים: תשל"ט.
Eindelband, Wilhelm. A History of philosophy. (New York: Harper. 1958). vol. II.
Wilhelm Eindelband. A History of philosophy. (New York: Harper. 1958). vol. II p. 544.

תגים:

מטאפיזיקה · תבונה טהורה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "משפטי תחושה ומשפטי ניסיון במשנתו של קאנט (תרגיל).", סמינריון אודות "משפטי תחושה ומשפטי ניסיון במשנתו של קאנט (תרגיל)." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.