היישום אינו מחובר לאינטרנט

קדושת ירושלים והר הבית ביהדות ובאסלאם

עבודה מס' 061241

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: יחסן של שתי הדתות לארץ ישראל, ירושלים והר הבית בין המאות השישית למאה השלוש עשרה.

5,648 מילים ,12 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

"מקומות קדושים" היו מאז ומתמיד חלק בלתי נפרד מן ההוויה הדתית. אחד מן המפורסמים שבהם היא העיר ירושלים ובתוכה המשטח הטרפזי מוקף החומה המצוי במזרחה של העיר העתיקה בירושלים והמכונה בעברית "הר הבית". עד ימינו כמה דתות, ובמיוחד היהדות והאסלאם, מגדירות את "הר הבית" כאתר "קדוש", אך מעמדו של מתחם "הר הבית" וירושלים חרג זה מכבר מתחומה ה"צר" של הדת והוא הפך במרוצת השנים לסמל לאומי, תרבותי ופוליטי, שנתקבע בנדבכי היסוד של האתוס היהודי-ציוני והערבי-מוסלמי כאחד.
ביהדות נבנה ב"הר הבית" המקדש הראשון ע"י שלמה המלך ומתוארך אי שם לראשית האלף הראשון לפנה"ס, והמקדש השני שראשיתו בימי שיבת ציון, במחצית השנייה של המאה השישית לפנה"ס, וסופו שהוחרב בידי הרומים בשנת 70 לסה"נ.
מקום המקדש כהר מקודש הוא דימוי ספרותי שעלה לראשונה בספר "תהילים" ובחיבוריהם של נביאי הכתב, המכונים גם "נביאים אחרונים". ביצירות אלה שזורים שוב ושוב שמות וכינויים המשקפים את הרעיון שאתר המקדש הוא "הר" בעל איכויות מיוחדות.
ירושלים הייתה הבירה הפוליטית הלא מעורערת של העם היהודי בימי "בית שני" ואילו המקדש שבעיר השלים את הממד "הדתי". על פי גישה זו, ירושלים והמקדש שבמרכזה הם המקום שבו השמים והארץ נפגשים ושבו ראוי האדם יותר מכל מקום אחר לעבוד את אלוהיו.
ב"קוראן", נראה שאין ירושלים נזכרת (אף שרוב המפרשים המוסלמים וגם חלק מהחוקרים נוטים לראות בפסוק הראשון בסורה י"ז רמז לירושלים), אך קדושת ארץ ישראל כן מוזכרת ועל-פיה ארץ ישראל ניתנה ע"י אללה (סורה 21 5,), וכיוון התפילה הקדום שהיה מכוון כלפי ירושלים חיזק דעה זו. זמן קצר לאחר מות הנביא בשנת 632 לסה"נ, כאשר החל האסלאם "לפרוץ" לכל עבר, נכבשה גם העיר ירושלים (בשנת 638 לסה"נ).
בעבודה זו אתמקד בדת היהודית ובדת המוסלמית וביחסן לארץ ישראל, ירושלים והר הבית. העבודה תתמקד בין המאות השישית למאה השלוש עשרה. בתקופה זו השלטון בארץ ישראל היה בידי המוסלמים וקדושת ירושלים והר הבית החלה להתהוות באסלאם. סימנים לכך אנו רואים בבניית מבנים קדושים והבאת "תמיכות" לכך ע"י "סורות" ו"חדיתים".
היהדות באותה תקופה לא התרכזה בשטח ארץ ישראל אלא שהתה ב"גולה", אך הוגים רבים, סופרים וחכמים התייחסו לקדושת ארץ ישראל וירושלים ע"י כתיבת ספרים רבים, ואמירת דרשות, המהוות הוכחה על-פיהם לשייכות של ארץ ישראל, ירושלים, והר הבית, ליהדות ועל הקדושה הטמונה בכל אחד מהמקומות הללו.
השאלה הנחקרת בעבודה זו היא: מהם ביטויי הקדושה של ארץ ישראל ובמרכזה ירושלים, הר הבית ובית המקדש הבאים לידי ביטוי אצל כל אחת מהדתות.
ברצוני לציין מספר הערות הקשורות לעבודה זו.
החומר המתייחס להיסטוריה של התהוות הקדושה באסלאם חורג מעט מהשנים בהן עסקנו במהלך הסמינר וזאת על מנת לתת בסיס טוב יותר להבנת אירוע שהתרחש בשנים לאחר מכן.
כמו כן, בבואי לחפש חומר הנוגע לקדושת ירושלים והר הבית ביהדות בתקופת ימי הביניים נתקלתי במיעוט חומר המתייחס ספציפית לנושא זה ולכן החומר הקשור ליהדות הינו מעט דל יותר.
בעבודה זו אתבסס על מקורות של כותבים ידועים החוקרים את האסלאם, אביא הוכחות מן ה"קוראן" ובפן היהודי אתייחס בעיקר לכתביהם של חכמים ורבנים כגון הרמב"ם וכד'.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. רקע היסטורי על היווסדות המבנים בהר הבית
2.1. אל- אסראא ואל- מעראג'
2.2. אבן השתייה וכיפת הסלע
2.3. מסגד אל-אקצא
2.4 ירושלים והר הבית על-פי ספרות שבחי ירושלים
2.5 חיבורים וספרים בשבחיה של ירושלים
3. קדושת ירושלים ביהדות
3.1 הזיקה לירושלים וקדושתה ליהדות בימי הביניים
4. השוואה
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

מקורות:

M.J. KISTER, "YOU SHALL ONLY SET OUT FOR THREE MOSQUES", STUDIES IN JAHALIYYA AND EARLY ISLAM,1980
אשתור. א. "ספר ערבי על שבחי ירושלים", תרביץ, כרך ל', תשכ"א, עמודים 209-214.
גויטיין.ש.ד. "קדושתה של ארץ ישראל בחסידות המוסלמית", ידיעות החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה, כרך י"ב, תש"ו, עמודים 120-126.
דרורי.י. "ירושלים בתקופה הממלוכית", מתוך: פרקים בתולדות ירושלים בימי הביניים, בעריכת בנימין זאב קידר, תשל"ט עמודים 148-177.
הירשברג.ח.ז. "הר הבית בתקופה הערבית (638-1099) במסורות היהודיות והמוסלמיות ובמציאות ההיסטורית", בתוך: ירושלים לדורותיה, ירושלים תשכ"ט עמודים 193-202.
חלמיש.מ ואביעזר.ר. "ארץ ישראל בהגות היהודית בימי הביניים", יד יצחק בן צבי, ירושלים, 1991.
לבנה, עופר, "קדושת ירושלים באסלאם לפי ספרות שבחי ירושלים",1985.
לצרוס.י.ח. "קדושת ירושלים במסורת האסלאם",מולד,(תשל"א), עמודים 219-227.
לצרוס.י.ח. "פרקים בתולדות הערבים והאסלאם", תל-אביב, 1967.
סיוון.ע. "מיתוסים פוליטיים ערבים", תל אביב, 1997.
פרנקל.י."ספרות שבחי ירושלים", המזרח החדש ,כ"ט, תש"מ, עמודים 213-217.
רייטר.י. "קדושה ומרכזיות פוליטית בהר הבית",מרכז ירושלים לחקר ישראל, מרכז טדי קולק למחקרי ירושלים,ירושלים, 2001.



תגים:

אבן · הבית · הסלע · השתייה · חדית · ירושלים · כיפת · ספרות · שבחי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "קדושת ירושלים והר הבית ביהדות ובאסלאם", סמינריון אודות "קדושת ירושלים והר הבית ביהדות ובאסלאם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.