היישום אינו מחובר לאינטרנט

'ילד קטן' ו'איש שמן' - כרוניקה של חורבן אטומי

עבודה מס' 061063

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת המערכה עם היפנים, פיתוח הנשק הגרעיני האמריקאי, השימוש בו והשלכותיו של שימוש זה.

7,099 מילים ,7 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

הדיפלומטיה בצל האיום בכוח על תשתיתם של היחסים הבינלאומיים, התעצמה עם ייצורם של כלי נשק גרעיניים ואגירתם בברית המועצות ובארה"ב אחרי 1945.
לראשונה בתולדותיו היה האדם נתון לאיום מוחשי ביותר של הרס מיידי ואף של חורבן מוחלט של החיים על פני כוכב הלכת שהוא חי עליו. האסטרטגים הרוסים והאמריקנים לא הסתפקו בהשגת היכולת להכות את המכה הראשונה; היה עליהם להשלים עם כך שאין ביכולתם לחסל את היריב לגמרי במכה אחת וכי לשני הצדדים היכולת להנחית מכה גרעינית שנייה, המבטיחה לגמול לתוקפן כמידתו. התפיסה כי "חורבן הדדי מובטח" עמדה בבסיס התיאוריה שנשק גרעיני מונע מלחמה. כך החל מרוץ החימוש היקר ביותר בהיסטוריה, מרוץ שבו כל אחד מן הצדדים הכריז שהוא ממלא את אסמיו גרעין כדי שלא יאלץ להשתמש בו. בו בזמן נשענה יעילות ההרתעה של הנשק הגרעיני על ההנחה שהצד השני אכן מסוגל להשתמש בו ומוכן לכך. פרדוקס זה הביא את שר ההגנה האמריקאי, רוברט מקנמרה, אחד מלוחמי המלחמה הקרה בממשל הנשיא קנדי, להעיר לאחר פרישתו: "אי אפשר לעצב הרתעה אמינה מפעולה שלא תיאמן." (סטיוארט רוברט: הרעיונות שעיצבו את עולמנו, ("כתר" ירושלים
(66 :1999)
צדק מקנמרה בדבריו. אכן מדובר בפרדוקס. מי יאמין שהיום תוטל פצצה אטומית ?
אולם, האם ללא תצוגת התכלית שניתנה ב-1945 היה ספק בלב מישהו שמא אין לעשות שימוש בפצצה כה הרסנית?
עבודה זו באה לדון במקרה היחידי בהיסטוריה שבו נעשה שימוש צבאי בנשק גרעיני.
ב- 6 וב- 9 באוגוסט 1945, במהלך מלחמת העולם השנייה, הוטלו שתי פצצות אטומיות על הערים היפניות הירושימה ונגסאקי. הפצצות, שנשאו שמות תמימים: 'ילד קטן ו- 'איש שמן', זרעו הרס וחורבן וקטלו רבבות חיילים ואזרחים.
מי שהורה על הטלת הפצצות היה נשיא ארה"ב דאז, הארי ס. טרומן, שהתמנה לתפקיד רק ארבעה חודשים קודם לכן, עקב מותו הפתאומי של הנשיא המכהן, פרנקלין ד. רוזוולט.
מה היו השיקולים שהניעו את טרומן להורות על השימוש בנשק כה נוראי, שיכולתו נבחנה רק פעם אחת קודם לכן, ובתנאים סטריליים ?
האם היו אלו שיקולים אסטרטגיים ענייניים? התחשבנות? שנאה בסיסית ליפנים?
איתות אזהרה לקרמלין? או שמא החלטה פזיזה וחסרת אחריות של נשיא טרי וחסר נסיון, שביקש 'לגזור את הקופון' של סיום המלחמה בכל מחיר?

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א' - מלחמת העולם השנייה, החזית היפנית - ממידווי ועד להירושימה
פרק ב' - 'מערכת המעבדות' - ביאור והגורמים לפתיחתה
פרק ג' - 'ילד קטן' ו- 'איש שמן' יוצאים לדרך - מדוע ?
פרק ד' - הירושימה ונגסאקי - ברירת מחדל או בחירה מחושבת ?
פרק ה' - " נא להכיר: פצצה אטומית" - יפן מתעוררת אל הרס וחורבן
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

זינגרוב ישראל, בוים זאב: ההיסטוריה של ארצות הברית בשנות המלחמה הקרה, כרך א': עידן טרומן 1945-1952 (משרד הביטחון, תל-אביב 1998)
טרומן הארי ס.: שנת הכרעות, כרך ראשון: שנת הכרעות ("עיינות", תל-אביב 1955)
יאנג פיטר: מלחמת העולם 1939-1945, ("מערכות" משרד הביטחון, תל-אביב 1969)
סטיוארט רוברט: הרעיונות שעיצבו את עולמנו, ("כתר", ירושלים 1999)
מוריסון סמיואל אליוט, קומאג'ר הנרי סטיל, לכטנברג ויליאם א.: ההיסטוריה של ארצות הברית, כרך ב' ("זמורה, ביתן", תל-אביב 1984)
פושידה מיצואו, אוקומיה מאסאטאקה: מידווי - הקרב שחרץ את גורלה של יפן, ("מערכות" משרד הביטחון, תל-אביב 1981)
קיסינג'ר הנרי: נשק גרעיני ומדיניות חוץ, ("סדן", תל-אביב 1974)

תגים:

אטום · הירושימה · העולם · השנייה · מלחמת · נגסאקי · פצצת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "'ילד קטן' ו'איש שמן' - כרוניקה של חורבן אטומי", סמינריון אודות "'ילד קטן' ו'איש שמן' - כרוניקה של חורבן אטומי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.