היישום אינו מחובר לאינטרנט

תפקידו של המלל במשחק הסוציודרמטי

עבודה מס' 061061

מחיר: 349.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה תיאורטית ועריכת תצפיות בגן ילדים.

7,212 מילים ,17 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

המשחק הנו תופעה אוניברסלית, טבעית ומהנה המשותפת לכלל הילדים. על מרבית החוקרים מקובלת הדעה כי המשחק ממלא מגוון רחב של תפקידים בתהליכי ההתפתחות השוני מילדות לבגרות. המשחק תופס מקום חשוב בחייהם של הילדים והם משקיעים בו זמן רב ואנרגיה רבה (סוקר, 1993; סמילנסקי ושפטיה, 1993).
ממצאים בספרות המחקר על הגיל הרך מצביעים על חשיבות המשחק הסוציודרמטי בפרט, לכל תחומי התפתחות הילד. המחקרים מצביעים על קשר חיובי בין טיב המשחק הסוציודרמטי של ילדי הגן לבין הישגים בתחומים רבים. יכולת קוגניטיבית, התפתחות לשונית, רגשית וחברתית וכן הצלחה בבית הספר (סמילנסקי ושפטיה, 1990, ;1993 Barnett, L.A). למשחק הסוציודרמטי אפיונים שונים אשר העיקר בהם העמדת פנים ביחס לדמויות, חפצים ופעולות. למלל יש תפקיד עיקרי בקיומו של משחק זה. שרשרת של פעולות ומלל משלימות אלו את אלו.

עבודתי זו מתמקדת בתפקידו של המלל במשחק הסוציודרמטי. מרכיב זה נבדק משתי נקודות-מבט:
1. מרכיב המלל הבא לידי ביטוי במאפייני המשחק הסוציודרמטי.
2. רמת השימוש בלשון הבא לביטוי במרכיבי השפה השונים: אוצר מילים, משפטים ותחביר.
הנקודות הנ"ל נבדקו ע"י תצפיות שערכתי בגן ולאור התוצאות ניתנת שיטת הטיפול.

הנבדקים הם ילדי גן אשר אוכלוסייתו מוגדרת כחברתית כלכלית נמוכה. גיל הילדים ½.4½ - 5
את מרכיבי המלל במשחק בדקתי עפ"י כמה קריטריונים שיפורטו בהמשך. על-מנת לבדוק את מקום המלל במשחק נערכו 5 תצפיות 4 - מהן בתוך הגן בפינות המשחק השונות: פינת הרופא, פינת המשפחה, מטבח ובפינת החנות. תצפית אחת נערכה בחצר.

תוכן העניינים:
מבוא
רקע תיאורטי - סקירה ספרותית
פרק א' - משמעות המשחק בתיאוריות התפתחות הילד:
א.1 - התיאוריה הפסיכואנליטית.
א.2 - התיאוריה הקוגניטיבית.
א.3 - המשחק מנקודת ראות התפתחותית.
פרק ב' - המשחק הסוציודרמטי
ב.1 - הגדרה המשחק הסוציודרמטי
ב.2 - מאפייני המשחק הסוציודרמטי.
ב.3 - תרומת המשחק הסוציודרמטי להתפתחות הילד
ב. 4 - תרומת המשחק הסוציודרמטי לפיתוח כישורים חברתיים.
ב.5 - הצלחה בבית הספר.
פרק ג' - התפתחות שפה בגיל הרך
ג.1 - שלבים בהתפתחות שפה.
ג.2 - תקשורת מילולית: דבור אגוצנטרי ודבור חברתי.
ג.3 - לשון וחשיבה.
ג.4 - שפה ומשחק.
פרק ד' - מרכיב המלל במשחק הסוציודרמטי
ד.1 - תקשורת מילולית.
1. הלשון במשחק.
2. מטה - משחק.
גן הילדים
הנבדקים.
השערה.
ממצאים ודיון
מרכיב במלל הבא לביטוי במאפייני המשחק הסוציודרמטי.
ממדים לשוניים של המלל במשחק הסוציודרמטי.
מסקנות לדרכי טיפול
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אמזל, א. (1996), השפעת תכנית התערבות ממושכת על משחק סוציודרמטי ועל היכולת הסיפורית והחברתית של ילדי הגן. עבודת מ.א., רמת גן, אוניברסיטת בר-אילן.
אריאל, ש. (1985), לשון ותקשורת בין ילדים, הד הגן, מה, עמ' 36-44.
אריקסון, א.ר. (1960), ילדות וחברה, הוצאת ספרית הפועלים.
ולדן, צ. (1992), "על רכישת השפה הדבורה והשפה הכתובה ועל מה שביניהן: מקבילות בין שני התהליכים", בתוך: ווהל, א., גוטמן, א. וטוהיל, א. (עורכים), עקרונות ומעשים בהוראת הקריאה, ת"א, מט"ח. עמ' 89-103.
יונה, ש. ואבירם, ר. (1996), "מקומו של המשחק בחינוך", בתוך: תכנון לימודים, 11, אוניברסיטת חיפה.
יפעת, ר,. ארליך, ש. וסנדבק, א. (1999) ניתוח שיח בגן, ניתוח על-פי עקרונות מחקר פעולה. ת"א, הוצאת מכון מופ"ת.
כהן,ד. (1996), התפתחות המשחק, קריית ביאליק, הוצאת אח.
מויילס, ג. (1997), רק משחק? תפקידו ומעמדו של המשחק בחינוך בגיל הרך, קריית ביאליק, הוצאת אח.
סמילנסקי, ש. (1968), פיתוח כושר אינטלקטואלי של ילדים טעוני טיפוח באמצעות משחק סוציודרמטי, ירושלים, מכון הנרייטה סאלד.
סמלנסקי, ש. ושפטיה, ל. (1993), המשחק הסוציודרמטי, אמצעי לקידום לימודי, חברתי וריגושי של ילדים צעירים, קריית ביאליק, הוצאת אח.
סבר, א. (1980), יסודות חברתיים בפעילותם של ילדי הגן, הד הגן, מד, עמ' 54-61.
סוקר, ז. (1993), משחק ולמידה: מה באמת רוצים ילדים ללמוד באמצעות המשחק, מגמות, לד (4), עמ' 497-520.
פזנר, ר. (1984), השפעת שני סוגי העשרה על התפתחות קוגניטיבית של ילדי הגן, עבודת מ.א., רמת גן, אוניברסיטת בר-אילן.
פיאז'ה, ז. (1983), הפסיכולוגיה של הילד, ת"א, הוצאת ספרית הפועלים.
פייטלסון, ד. (1990), תפקידי המשחק ומקומו במערכת החינוך, נייר עמדה, אוניברסיטת חיפה
Barnett, L.A. (1990) "Developmental Benefits of Play for Children, Special Issue: Focusing Research on the Benefits of Leisure", Journal of Leisure Research, 22(2), pp. 138-153.
Vygotsky, L.S. (1967) "Play and Its Role in the Method Development of the Child", Soviet Psychology, 5, pp. 6-18.

תגים:

כאילו · תפקידים · הילד · התפתחות · לשון · מילולית · סוציאליזציה · שפה · תקשורת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תפקידו של המלל במשחק הסוציודרמטי", סמינריון אודות "תפקידו של המלל במשחק הסוציודרמטי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.