היישום אינו מחובר לאינטרנט

הצלחתה של מפלגת ש"ס מול שקיעתה של מפלגת תמ"י - השוואה

עבודה מס' 060995

מחיר: 229.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד זוכה מפלגת ש"ס של ימינו להצלחה כה גדולה, לעומת שקיעתה המהירה של "קודמתה" הספרדית - מפלגת תמ"י.

7,193 מילים ,14 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

לא קלה היא ההשוואה בין "מערכת" קיימת וחיה, כדוגמת מפלגת ש"ס בישראל של שנות ה-2000, ובין "מערכת" ששקעה לה ונעלמה מן העולם, לאחר הופעה קצרה שנתנה בשנות ה-80' כדוגמת מפלגת תמ"י ("תנועת מסורת ישראל"). מקשה עוד יותר על ההשוואה היא מסגרת הדיון, שעניינה הוא "זרמים דתיים ביהדות ארה"ב וישראל", כאשר מפלגת תמ"י אינה מוכרת או מוגדרת כ-"זרם דתי", ומפלגת ש"ס הנה בעצם "זרוע פוליטית" של פלח אוכלוסייה במדינת ישראל, פלח אשר גרעינו / חלקו החרדי איננו "זרם" שונה ביהדות ישראל, מה כל שכן רבים מפלח אוכלוסייה זה, אשר כל קשר בינם לבין הדת מצטמצם למסורתיות שטחית בלבד (להבדיל מ"מסורתניות" ברורה הנובעת מתוך חקירת עניין הדת ומיקום עצמי ברור ב"מפת הזרמים" הקיימים בה).
המעניין הוא כי מפלגת תמ"י, אשר בעיקרון באה לאחר שנים של ניסיונות ייצוג עצמי של הרשימות העדתיות, לקחה לה את המילה "מסורת" כאלמנט מרכזי (כפי שניתן לראות זאת משמה של המפלגה) ועשתה את הקשר בין עדתיות לדת. מפלגת ש"ס עצמה, אשר מוגדרת לכל דבר ועניין כ"מפלגה חרדית", אינה סוטה בעיקרון מהזרם החברתי החרדי היושב בארץ-ישראל, זרם חברתי שבעיקרון הוא צאצאה של האורתודוכסיה היהודית, אשר נתגבשה בעשורים הראשונים של המאה ה-19 כתגובה לחילון, לרפורמה, לתנועת ההשכלה ומאוחר יותר לציונות באירופה.
השינוי הגדול שעברה ש"ס (למעשה, השינוי של ה"אורתודוכסיה" אשר החל משנות ה-30', טרם הקמתה של המדינה והופעתם של "יהודי המזרח") במעבר לשיתוף פעולה עם מוסדות המדינה, התקרבות לסקטורים שונים, בחלקם אף חילוניים גמורים, ושילובם זה של עזרה סוציאלית, ארגון מסודר ודת בפעולתם "בשטח", מחוץ לחלל בית המדרש (מה שמזכיר את פעולתם של פונדמנטליסטים נוצריים, מוסלמיים ובודהיסטיים ברחבי העולם), יכול לדעתי, לבשר על ראשיתו של "מעין זרם" חדש ביהדות, כזה שצמח על אדמת ארץ-ישראל עצמה, ומשלב בתוכו אורתודוכסיה פשרנית (יחסית) כלשהי עם עדתיות ברורה, עשיית נפשות בריפוי סוציאלי וארגון היררכי מסודר. לבד מחקירתו של ענף אורתודוכסי משונה זה, הצומח בדור האחרון בישראל, נוכל לגלות אף את עניין "דת ומדינה" בישראל, כמו את עניין ההיסטוריה החברתית והעדתית בתוככי העם היהודי היושב בארץ-ישראל.
ההשוואה בין תמ"י לש"ס תיתן תשובות מעניינות הקשורות לשילוב במינון ובתזמון נכון של דת ומסורת כאמצעי להצלחה פוליטית. אחת הנקודות העיקריות עליה בא חיבור זה להצביע הוא עניין שילוב הדת והמסורת במסגרת משטרית (במקרה זה - מפלגות). כך שבנוסף לסקירה היסטורית חברתית וכלכלית של עדות במדינת ישראל, ולצד בחינתם של זרמים ביהדות ישראל, נוסיף ונעשיר את הדיון במסגרת תיאורטית בנושא דת ומדינה בישראל.

תוכן העניינים:
הקדמה
מבוא
הופעתה ושקיעתה של מפלגת תמ"י
הופעתה והצלחתה של מפלגת ש"ס
מסקנות
ביבליוגרפיה

מקורות:

אריאלי- הורביץ, דנה. "דת ומדינה בישראל 95 - 94" (ירושלים: המרכז לפלורליזם יהודי התנועה ליהדות מתקדמת בישראל), 1996.
בן-אברהם, ברוך. "מפלגות וזרמים פוליטיים בתקופת הבית הלאומי"(ירושלים: מרכז זלמן שזר, 1978).
בן אהרון, יצחק. "דת ומדינה - יחיד וקהילה". בתוך: יוסי דוד (עורך), מדינת ישראל: בין יהדות לדמוקרטיה (ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2000) עמודים: 173 - 178.
בן-צבי, אורי. "מקורת הסטטוס קוו: בן גוריון אבי הסטטוס קוו בענייני דת", "יהדות חופשית" (1994), מספר 4, עמודים 21-24.
ג'רבי, איריס. לוי, גל. "השסע החברתי כלכלי בישראל" (ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2000).
דורון, גדעון ורבקה קוק. "דת והפוליטיקה של ההכללה: הצלחת המפלגות החרדיות." אשר אריאן ומיכל שמיר (עורכים), "הבחירות בישראל - 1996" (ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה), עמודים 85 - 106.
דיסקין, אברהם (1998). "שקיעת המפלגות והבחירה הישירה של ראש הממשלה". בתוך: ד. קורן (עורך), "קץ המפלגות: הדמוקרטיה הישראלית במצוקה" (תל-אביב: הקיבוץ המאוחד, 1997).
ורהפטינג, זרח. "חוקה לישראל דת ומדינה" (ירושלים: מסילות, 1988).
נויברג, בנימין."דת, מדינה ופוליטיקה" (תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 1994). יחידה 6.
פלד, יואב (עורך)."ש"ס - אתגר הישראליות" (תל-אביב: ידיעות אחרונות,2001).
שלג, יאיר. "הדתיים החדשים" (ירושלים: כתר, 2000).
שלום שטרית, סמי. "המהפכה האשכנזית מתה: קובץ מאמרים בעריכת אלי חמו" (ירושלים: קשת המזרח,1999).
Dror, Yeheskel. "On the Uniqueness of Israel: Multiple Readings" in: Barnet, ed. Israel in Comparative: Challenging the Conventional Wisdom (Albany: SUNY Press, 1996), pp. 246 - 261.
Barnet, Michael. "The Politics of Uniqueness: The Status of the Israeli Case" in: Barnet, ed. Israel in Comparative: Challenging the Conventional Wisdom (Albany: SUNY Press, 1996), pp. 3 - 25.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הצלחתה של מפלגת ש"ס מול שקיעתה של מפלגת תמ"י - השוואה", סמינריון אודות "הצלחתה של מפלגת ש"ס מול שקיעתה של מפלגת תמ"י - השוואה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.