היישום אינו מחובר לאינטרנט

שיטות התעמולה שבהן נוקט הרב אמנון יצחק בקלטות ההחזרה בתשובה שלו

עבודה מס' 060933

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה תיאורטית וניתוח קלטת וידאו עפ"י המודל של רנק.

5,332 מילים ,8 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

נהוג לטעון שמאז קום המדינה ניתן להבחין בשלושה גלים של חזרה בתשובה. את הגל הראשון בשנות השבעים מייחסים למשבר הרוחני שגרמה מלחמת יום הכיפורים אצל הדור הצעיר. בגל החזרה בתשובה של שנות השמונים בלטו, מצד אחד, אנשי האליטות החילוניות (טייסים, אנשי בוהמה וקיבוצניקים), ומצד שני, חזרה בתשובה של נערי רחוב ועבריינים (שחר, 2000, עמ' 211).
הגל הבא של החזרה בתשובה החל באמצע שנות התשעים, ובמקביל גדל משמעותית מספרם של ארגוני ההחזרה בתשובה. בארץ פועלים כיום עשרות ארגונים כאלה, ביניהם: "אור החיים", "אתנחתא", "בית תהילה", "דיסקברי", "חסדי נעמי", "יהדות מזווית שונה", "כינור דוד", "מבראשית", "מרכז בני דוד", "ערכים", "קו לקו", "תכלית" ואחרים. אחת הסיבות להתרבות והתרחבות ארגונים אלה היא השתייכות תופעת החזרה בתשובה לגל העולמי של חזרה לדת וחיפוש אחר רוחניות, מיסטיקה ומשמעות לחיים (בן אליעזר, 1997, עמ' 176). הדתות והכתות השונות מציעות פתרון לחיים בעולם קשה, לא יציב ומנוכר (ובתוכניות הדת האמריקניות שומעים את אותם מוטיבים בדיוק). סיבה נוספת לפריחתם של ארגונים אלה מעלה שחר אילן. לדבריו, מדובר בעצם בתעשייה. "אחד המאפיינים המובהקים של ההחזרה בתשובה של שנות התשעים הוא המימון הממשלתי. בשנת 96' מימנה המדינה את ארגוני ההחזרה בתשובה והישיבות לחוזרים בתשובה בהיקף של כמאה מיליון שקלים בשנה" (שחר, עמ' 208).
סיבה אפשרית נוספת לפריחת ארגוני ההחזרה בתשובה הינה שיטות התעמולה שלהם. בחיבור זה אני מבקשת לבדוק שיטות אלה, תוך התמקדות בקלטת וידאו של אחד ה"מחזירים בתשובה", היעילים ביותר בארץ כיום, הרב אמנון יצחק (שהקים בשנת 1986 את הארגון "שופר - ארגון להפצת האמת"). בשנות השמונים עוד נחשב אמנון יצחק לשחקן שולי בפעילות ההחזרה בתשובה, אולם בשנות התשעים הוא כבר תפס בה מקום מרכזי, ואף זכה לא פעם לתואר "גדול המחזירים בתשובה בדורנו" (שחר, עמ' 218).
כפי שצויין לעיל, ניתן להניח, שהסיבות לשינוי במעמדו של הרב אמנון יצחק כוללות גורמים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, כלכליים ואחרים. ניתן גם להניח, שבדיקה השוואתית בין מחזירים שונים בתשובה (אישיותם ואופי פעילותם) היתה מציעה סיבות נוספות. אולם כאן אני מבקשת להתמקד בשאלה מצומצמת יותר: באילו טכניקות תעמולתיות נוקט אמנון יצחק בפעילות ההחזרה בתשובה שלו, והאם יש בהן כדי להסביר את הפופולאריות הגואה שלו?
לשם כך אתרכז, כאמור, בזיהוי וניתוח שיטותיו של אמנון יצחק בקלטת וידאו אחת, המתעדת לכאורה את אחד מכנסי ההחזרה בתשובה שלו. קלטת זו, הקרויה "הקונספירציה של התשקורת" (כך במקור), מס' 35, הופקה באוגוסט 1996, על-ידי "שופר - ארגון להפצת האמת".

תוכן עניינים:
.1מבוא
.2תעמולה דתית - רקע תאורטי
.3הקלטת "הקונספירציה של התשקורת" מס' 35, אוגוסט 1996 - ממצאים
3.1 תאור התעמולה
3.2 ניתוח התעמולה
3.2.1 הגברה
3.2.1.1 חזרתיות
3.2.1.2 אסוציאציה
3.2.1.3 קומפוזיציה
3.2.2. החלשה
3.2.2.1 השמטה
3.2.2.2 הסחת דעת
3.2.2.3 בלבול
4. סיכום ומסקנות
5. ביבליוגרפיה

מקורות:

אוגילבי, דיוויד (1988): הפרסום על-פי אוגילבי, תל-אביב: הוצאת אורבך בע"מ, עמ' 103-109.
בן-אליעזר, יריב (1997): תעשיית הפיתויים: על תעמולה ופוליטיקה, על דת ומסחר ועל מה שביניהם, תל-אביב: ספריית המינהל, עמ' 161-181.
מלר, צופיה ודן (1998): ציידי הנפשות - תשובה ל"תשובה", תל-אביב, זמורה-ביתן מוציאים לאור.
פוסטמן, ניל (2000): "שאו רגליכם לבית לחם", בתוך: בידור עד מוות, תל-אביב: ספריית הפועלים, עמ' 100-109.
שחר, אילן (2000): חרדים בע"מ, ירושלים: כתר הוצאה לאור בע"מ.
Ellul, J. (1965) 1973: Propaganda, The Formation of Men's Attitudes, NY: Vintage Books.
Nystom, C. L. (1977): "Immediate Man: The Symbolic Environment of Fanaticism" in: Et Cetera, March, pp. 39-47.
Sreberny-Mohammadi, A. (1990): "Forms of Media as Ways of Knowing", in: Downing, J., Mohammadi, A. Sreberny-Mohammadi, A. (eds.): Questioning the Media - A Critical Introduction, London: Sage, pp. 42-54.

תגים:

אמנון יצחק · נאום · נאומים · רטוריקה דתית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שיטות התעמולה שבהן נוקט הרב אמנון יצחק בקלטות ההחזרה בתשובה שלו", סמינריון אודות "שיטות התעמולה שבהן נוקט הרב אמנון יצחק בקלטות ההחזרה בתשובה שלו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.