היישום אינו מחובר לאינטרנט

דו"ח מיטשל ותכנית טנט

עבודה מס' 060914

מחיר: 445.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בשאלה מדוע בחרה ארה"ב בתיווך מוגבל במקום לכפות מו"מ להסדר קבע.

8,933 מילים ,17 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
הקדמה
מבוא
פרק א' - רקע כללי
1. מדיניות ארה"ב בזירה הבינ"ל
2. מדיניות ארה"ב במזרח התיכון
3. מקרה מבחן גבולות ההשפעה האמריקנית
4. סיכום מקרה המבחן
פרק ב' - דו"ח מיטשל ותכנית טנט
1. מפגש פריז
2. פסגת שארם
3. עבודת ועדת מיטשל
4. מסקנות ועדת מיטשל
5. מדיניות ממשל בוש בחודשים הראשונים לכהונתו
6. המו"מ שניהל טנט
7. תוכן תכנית טנט
פרק ג' - ממצאים ומסקנות
דיון וניתוח הממצאים
רשימת מקורות
נספחים

הקדמה
ראשיתם של שני המסמכים האמריקניים - דו"ח מיטשל ותכנית טנט - במפגש פריז שכונס בבהילות ב-4 באוקטובר 2000, פחות משבוע לאחר פרוץ 'אינתיפאדת אל-אקצה', במטרה להשיג הפסקת אש בין ישראל והפלסטינים. במפגש דרש יו"ר הרשות הפלסטינית (להלן 'הרש"פ'), יאסר ערפאת, להקים מיד ועדת חקירה בינ"ל בחסות האו"ם לבדיקת האלימות. ראש ממשלת ישראל, אהוד ברק, שלל זאת מכל וכל1. מפגש פריז הסתיים ללא חתימה על הסכם הפסקת אש, וסוגיית ועדת החקירה נותרה פתוחה. ב- 17 באוקטובר, לאחר עשרה ימים של הסלמה ואלימות מצמררת, הכריז בפסגת שארם א-שייח' נשיא ארה"ב, ביל קלינטון, על הפשרה שהושגה ונחתמה בין הצדדים בעניין, במסגרת הסכם להפסקת אש: הוא עצמו ימנה ועדה לבירור העובדות, שתבדוק גם כיצד למנוע את הישנותם של האירועים האלימים. הוועדה תפעל בחסות אמריקנית, ותגיש את מסקנותיה הן לנשיא ארה"ב והן למזכ"ל האו"ם2. כחודשיים לאחר מכן הגיעה ועדת מיטשל לביקור ראשון בישראל.3
בתחילת מאי 2001, כחצי שנה לאחר ביקורם הראשון בישראל ובשטחים, הגישו חברי הוועדה את מסקנותיהם לצדדים4. עיקרי הדו"ח: ישראל איננה אחראית לפרוץ המהומות, אך המשך הבניה בהתנחלויות מלבה את האלימות והטרור, ועל כן יש להקפיא כל בניה בהתנחלויות ואף לפנות התנחלויות מבודדות5. ערפאת נדרש לכלוא מחדש את העצורים ששוחררו מבתי הכלא, לאסוף נשק בלתי חוקי, לחדש את השת"פ הביטחוני עם ישראל ולהפסיק את ההסתה בכלי התקשורת.
בחודשים הראשונים לכהונתו, שמר ממשלו של ג'ורג' בוש מרחק מהסכסוך הישראלי-פלסטיני6. לאחר כשלושה חודשים של חוסר מעש בזירה המזרח-תיכונית, הגיב בוש לסכסוך ע"י אימוץ מסקנות והמלצות ועדת מיטשל. בעקבות הסלמה בשטח והיעדר תנאים ליישום המלצות הוועדה, שיגר בוש לאזור את ראש ה-CIA ג'ורג' טנט, על מנת שינסה להרכיב תכנית ליישומן.
ב-8 ביוני הציג טנט תכנית אמריקנית להפסקת אש7, וחמישה ימים לאחר מכן, הסכימו שני הצדדים על קבלתה8. התכנית מפרטת 6 נקודות עיקריות1 :9. חידוש השת"פ הביטחוני בדרג גבוה; 2. נקיטת צעדים מיידיים ע"י שני הצדדים לסיכול כל הפרה של הפסקת האש; 3. הצדדים ישתמשו בוועדה הביטחונית להעברה הדדית ולצד שלישי (ארה"ב) של כל מידע מודיעיני על פעילות טרור בשטח אחד הצדדים; 4. הצדדים יפעלו באגרסיביות נגד כל גורם המייצר אלימות משטחם; 5. שבוע לאחר חידוש השת"פ הביטחוני, יגבשו שני הצדדים לוח זמנים מוסכם לנסיגת צה"ל לקווי 28 בספטמבר 6 ;2000. שבוע לאחר חידוש השת"פ הביטחוני, יגבשו שני הצדדים לוח זמנים מוסכם להסרת הסגרים ולצמצום מחסומי הדרכים, עד למינימום הנדרש לצורכי הביטחון של ישראל.
עד ימים אלה ממש - יותר משנה מאז הוגשו התכניות - נכשלה ארה"ב בכל ניסיונותיה להביא את הצדדים ליישום התכניות שיזמה לאחר פרוץ האינתיפאדה, ואש האלימות והשנאה ממשיכה לפעם ולהבהב במלוא העצמה.

שאלת המחקר העומדת בבסיס עבודה זו, היא מדוע בחרו האמריקנים בתיווך עקיף ובעל מטרות מוגבלות לאחר פרוץ האינתיפאדה - ובעצם בגישה של 'ניהול משבר' ולא של פתרונו - במקום לכפות על ישראל והרש"פ המשך מו"מ ישיר להסדרי ביניים או הסדר קבע, בדומה לזה שהתנהל בין הצדדים ברוב שנות התשעים?
נראה כי לבחירה בתיווך ובמטרות המוגבלים סיבות רבות ומגוונות. חלק מן הסיבות משותפות לממשל קלינטון שמינה את ועדת מיטשל, ולממשל בוש ששלח את טנט, אך ישנן גם סיבות אותן יש לחפש תחת הנחות יסוד שונות לשני הממשלים.

שיטת המחקר בה נקטתי בעבודה היא שיטת ניתוח אירועים. אספתי מידע על הנושא מזוויות שונות, ולאחר מכן ניתחתי את העובדות כפי שהן מובאות במקורות. המקורות כללו ספרים, ידיעות ומאמרים משלשת העיתונים הגדולים, מאמרים העוסקים בגישות ביחסים בינ"ל, מאמרים ומחקרים מColumbia International Affairs Online (CIAO)-, ועוד.
-----------------------------------------------------------------------------------
1. יוסי ביילין, מדריך ליונה פצועה, תל אביב 2001, עמ' 164
2. חדשות ערוץ 7, יום רביעי 18 באוקטובר .2000
http://www.a7.org/hebrew/newspaper/Archive/h-newsarch-00/hnews-oct18-00.htm#1
3. אלוף בן, "בירושלים "לא מודאגים" מוועדת הבדיקה לשטחים", הארץ 07/12/2000
4. עותק הדו"ח מצורף- נספח .1
5. איתמר אייכנר, "להקפיא את ההתנחלויות", ידיעות אחרונות 6/5/2001
6. דף מידע מספר 172 בנושאים מדיניים, גישתו של ממשל בוש לסכסוך הישראלי-פלסטיני. מתוך: סנאט, מרכז מידע המפרסם מידי שבוע ניירות עמדה המחולקים למנהיגות בישראל.
http://www.senat.org.il/senat/docs_h/htm/SENAT172.htm
7. עותק התכנית מצורף- נספח .2
8,. Chronology for 2001, Palestinian American Research Center
http://www.parcenter.org/Resources/Chronology/chronology_2001.html
9. מתוך bitterlemons.org, זירה ישראלית פלסטינית, http://www.bitterlemons.org/docs/tenet.html

תגים:

בוש · ברק · טנט · מיטשל · ערפאת · קלינטון

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דו"ח מיטשל ותכנית טנט", סמינריון אודות "דו"ח מיטשל ותכנית טנט" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.