היישום אינו מחובר לאינטרנט

תקשורת בין אישית ומקומה באקלים בית הספר

עבודה מס' 060910

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה תיאורטית בנושא התקשורת הבינאישית ודיון בשאלה האם ניתן לעשות לשיפור דפוסי התקשורת.

3,875 מילים ,9 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

בעבודה זו יבחן המושג תקשורת בין אישית בשל היותו מרכיב חשוב בכל המתהווה בין בני האדם, ויתואר הקשר שבין התקשורת הבין אישית לבין אקלים בית הספר.
תקשורת, על פי סלומון (1980), במובנה הכללי ביותר, היא תהליך שבאמצעותו מועבר מידע בין בני אדם. מידע יכול להתייחס לתכנים שונים כמו: מידע עובדתי, רגשות, ערכים עמדות וכיו"ב. באמצעות תהליך זה בני האדם יוצרים תשתית של מוסכמות חברתיות המנחה אותם בעולם. התקשורת הבין אישית מכוונת לתהליך המתרחש באופן אישי ללא גורמים מתווכים בין בני אדם (כספי 1993).
מן הבחינה הפסיכולוגית טוען סלומון (1980) שתקשורת נוצרת כאשר מתקיים תהליך של ייחוס משמעות לגירויים, וייחוס כוונות תקשורת למוען כלשהו.
דרום (1989) מציג באופן סכמטי מודל (הבנוי על יאקובסון (1958) אצל כספי (1993
המתאר את מרכיבי יחידת התקשורת, כדי ללמוד על כל חוליה בה, וללמוד על המקומות בהם עלולה להווצר חסימה בתקשורת פתוחה.
במודל זה מתוארת יחידת התקשורת כתהליך בו משתתפים שני גורמים שמתפתחת ביניהם מערכת גומלין של העברת מסרים ופענוחם תוך מעורבות של מערכות פנימיות של ייחוס משמעות וכוונות לנמסר.
ישנן מספר תיאוריות המפתחות את האספקטים הרגשיים, אישיותיים שמתלווים ומכוונים את מהותה של התקשורת.
החוקרים 1970) Joseph Luft & Harry Ingham) יצרו מודל לקשר שבין ביטוי חופשי של רגשות לטיב התקשורת. שמו של המודל גזור משמם - ג'והרי.
ה"חלון" האישי של האדם מורכב מדברים הקשורים באדם הידועים לזולת, ודברים שאינם ידועים לזולת. כן נמצאים בחלון דברים הידועים לאדם על עצמו - הוא מודע אליהם, ודברים שאין האדם יודע על עצמו, כלומר, לגביהם קיימת חוסר מודעות.
כדי ליצור תקשורת פתוחה וטובה יש להרחיב את האזור בו הדברים הם גלויים לבני השיח.
כדי שתהליכים של גילוי עצמי ומשוב יהיו פוריים, נחוצים, לדברי דרום (1989), כמה תנאי יסוד. בין המתקשרים צריכה לשרור מידה של בטחון באמינות בני השיח. בטחון כי בני השיח הינם דיסקרטיים, אינם עורכים שיפוט ויהיו מסוגלים לקבל את האדם על כל פניו.
תנאי נוסף בתקשורת טובה הוא קיומה של הדדיות. גילוי עצמי ומשוב אינם יכולים להתקיים לאורך זמן כאשר הם חד-צדדיים. תנאי אחר הוא במישור האישי הפנימי.
אדם יוכל להגיע לפתיחות ככל שהדימוי העצמי שלו ובטחונו יתחזקו, והוא לא יהיה מאוים ונפגע כתוצאה מתהליכי הגילוי העצמי והמשוב.
תוך נסיון להפוך את החלון הג'והרי לכלי ישים בלימוד אופני תקשורת. משרטט האנסון (אצל פזי) ארבעה טיפוסים המאופיינים על ידי "חלונות", המתארים מצבים של תקשורת בתוך קבוצה, בעיקר של מתן משוב וקבלתו.
בית הספר הוא המקום בו מתרחשות אין ספור אינטראקציות בין אישיות, ובו יש סיכויי להשפיע על אופן התרחשותן.
אקלים חיובי של בית הספר פירושו לפי שמאק ושמאק (1978) שכל גורם מצפה שגורמים אחרים בארגון יעשו כמיטב יכולתם האינטלקטואלית ויסייעו לזולתם.
באקלים חיובי תהייה רמה גבוהה של משיכה הן לקבוצה כגוף, והן בין הפרטים השונים. יתקיימו נורמות התומכות בביצוע העבודה הלימודית ויחד עם זאת בהדגשת השוני האישי. תתקיים תקשורת פתוחה המאופיינת על ידי דו-שיח.
בעבודה מובאים מספר מחקרים המורים על היכולת להשפיע על טיב האינטראקציה ועל אקלים בית הספר.
נשאלת השאלה האם באמת ניתן ללמוד ולשפר את המיומנויות האישיות בתחום התקשורת הבין אישית? האם ניתן על ידי שיפור במרכיבי התקשורת לשפר את אקלים בית הספר?
הדיון מתייחס למחקרים המורים על יכולת השפעה על טיב התקשורת, ולניסויים החינוכיים שהניבו תוצאות יפות. ולשאלה על העובדה כי המציאות החברתית מורה על ריבוי בעיות הנובעות מתקשורת לקויה.
המחקר אומנם מעלה את הקושי הקיים בתחום ה"אפור" של מערכות התקשורת הבין אישית, אך ייתכן שעצם הכרת התופעה, ידיעת גילוייה השונים והבנת עוצמתה והמשמעויות שיש לה, עשויות כשלעצמן לתרום במידת מה לניסיונות להתגבר על ליקויים בה, ולשפר את מערכת היחסים שבין מורה לתלמידים בכיתה.
בסיכום העבודה מועלות מספר נקודות לטיפול במערכת הבית ספרית: תרגול מיומנויות הקשורות לטיב התקשורת. מודעותם של העוסקים בחינוך, כי לא ניתן לבודד את ה"חומר הלימודי" לבין דרך העברתו, כלומר, היותו שדר מתוקשר.
והתייחסות לאישיותו של המורה כדמות מרכזית ומשפיעה על טיב האינטראקציות בכיתה.
לסיכום ניתן לומר כי לאקלימו של בית הספר נחוץ שילוב של כל המרכיבים: ההיבט הרגשי, ההיבט הקוגניטיבי, ההיבט הערכי וההיבט ההתנהגותי. בית הספר לא יוכל להתמקד בחלק מהם ולהזניח אחרים.

תוכן העניינים:
מבוא
תמצית
תקשורת ומרכיביה
אקלים בית הספר
הצגת השאלה
דיון
סכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אנדרסון, ג' (1983) "כללים למתן משוב וקבלו" מתוך פזי,י. (עורך) תקשורת ואקלים חברתי בכתה מקראה ב' הסדנא להכשרת המחנך - אורנים, אוניברסיטת חיפה.
גולמן,ד. (1995) אינטליגנציה רגשית מטר, תל-אביב.
דרום, ד. (1989) אקלים של צמיחה ספרית הפועלים, תל-אביב.
יריב, א. (1995) שיחת משמעת -מודל לדו-שיח אפקטיבי במצבי קונפליקט בכיתה רכס, אבן-יהודה.
סלומון, ג. (1980) תקשורת ספרית פועלים, תל-אביב.
פזי, י. (עורך) תקשורת ואקלים חברתי בכיתה אורנים, אוניברסיטת חיפה.
רעם, ג. (1990) לא הכל דיבורים לימון תל-אביב.
Chandler, M.J, Egocentrism and antisocial behavior: The assessment and training of social perspective taking skills. Developmental Psychology, 1973, 9.
Luft, J. (1970) Group Processes, National Press Palo Alto, Ca.

תגים:

אקלים · בינאישית · בית · ספרי · תקשורת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תקשורת בין אישית ומקומה באקלים בית הספר", סמינריון אודות "תקשורת בין אישית ומקומה באקלים בית הספר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.