היישום אינו מחובר לאינטרנט

Domus, Familia ומה שביניהם

עבודה מס' 060702

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת המקורות הספרותיים ובחינת הקשר שלהם לממצאים הארכיאולוגיים.

7,140 מילים ,24 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
פתיחה
פרק I - הבית הרומי- מבנה ותפקוד
פרק II - המשפחה הרומית
פרק III - תפיסת החלל הביתי לאור המקורות הכתובים
פרק IV - סינטזה של הממצאים הארכאולוגיים עם המקורות הכתובים
סיכום
ביבליוגרפיה

מבוא
כדי לחקור את הבית הרומי ואת תפקוד המשפחה הרומית בתוכו עלינו להגדיר קודם כל מספר מושגים. אם מושגים אלו לא יוגדרו כראוי, הם עלולים לגרום לבלבול, במיוחד אם נשתמש באלו הנראים לנו נהירים וברורים. הסכנה היא בכך שאם נשתמש במושגים אלו אנו נקבל כמובנות מאליהן גם את הקונוטציות התרבותיות שמהן הם הגיעו. גם שימוש במילים הלטיניות המקוריות עדיין יצריך את תרגומן ובכך גם הכנסת פרשנות.
נבחן כמה מושגי יסוד בנוגע למשפחה, ה-FAMILIA והבית שהוא ה-DOMUS אשר כולל בתוכו כמה מהמשמעויות של המילה העברית "בית". כמו כן ננסה להבין את המבנה הבסיסי והקלאסי של הבית הרומי ואחר-כך את הביקורת המחקרית אשר הופיעה במשך השנים וערערה אחדות מהנחות היסוד, גם אם לא את כולן. הבתים יכולים לספק אינפורמציה רבה לא רק לגבי הארכיטקטורה והדקורציה אלא גם על החברה שבה הם נוצרו ויושבו. הדבר הזה מודגם במחקרים על סידור הבית בהקשרים שונים בהם נבחנו התנהגויות מרחביות בחברות שונות החל בפרה-היסטוריה וכלה בתקופתנו שלנו.1
המחקרים הללו הדגישו את העובדה שהצורה והשימוש בחלל הביתי מושפע לא רק מהסביבה הפיזית והמצב הכלכלי אלא גם מהמבנים החברתיים המתקיימים בו. ארגון החלל הביתי אמור לסייע ביצירת הסביבה המתאימה לצורות ההתנהגות ובאותו הזמן, הוא גם משפיע על ארגון הפעילויות המתרחשות בו. על-ידי חקירת מבנה הבית אפשר אם כן, לגלות כמה אספקטים של היחסים והאינטרקציות שהתרחשו באותה סביבה.
אנחנו נתמקד בסוג אחד של מגורים רומיים והוא הבית העירוני הגדול או הוילה העירונית וזאת למרות שבהגדרה הכללית של "הבית הרומי" ובמחקר עליו, נכללים גם בתי דירות מרובי קומות ומרובי דיירים, וילות כפריות, בתי אחוזה ודירות קטנות בתוך בתים פרטיים גדולים אשר חולקו בין מספר דיירים והושכרו. הבחירה הזאת נובעת מכמה סיבות, והעיקרית היא כמובן בעיית המקורות, הן הכתובים והן החומריים. כפי שנראה מייד, בדיון על המקורות הכתובים, נראה שמרביתם עוסקים בבתים העירוניים הגדולים שהיו שייכים לאנשים שגם השאירו מורשת ספרותית כתובה, דהיינו עילית גברית, משכילה, עשירה ועירונית. הבתים העירוניים הקטנים או הדלים כמעט ואינם מוזכרים בספרות ולוילות הגדולות וריאביליות כה גדולה שכל אזכור שלהן יהיה רק התייחסות פרטית לאותה וילה ולא ניתן יהיה להסיק לגביה הכללות רחבות יותר. הממצאים החומריים, דהיינו הארכאולוגיים, רובם ככולם נמצאים באזור קמפניה. פומפיי והרקולנאום מספקים מקור מידע עצום ושפע ממצאים שהוא גדול יותר משיש לחוקרי כל תקופה ואזור אחרים. בשתי ערים אלו השתמרו בעיקר בתים מהסוג שהזכרנו ובזכות אופן השימור נשתמרו גם חפצים רבים ממשק הבית, דבר החיוני ביותר לצורך שיחזור תפקוד הבית ובני המשפחה בתוכו. הבית ה"קלסי" במסגרת זו הוא הבית עם ה"אטריום" שלגביו נערכו מרבית המחקרים.
לאחר שנסקור את המקורות הספרותיים העומדים לרשותינו, נתמקד בחוליה המקשרת שבין המקורות לממצאים הארכאולוגיים. ממצאים אלו עלולים להשאר אלמים ללא הפירוש שניתן להם דרך הטקסט אך גם הטקסט עלול להשאר סתום אם לא יתפרש על סמך הממצאים החומריים. בכל שלב ושלב עלינו לבחון את הראיות לאור הרקע התרבותי של התקופה ולבדוק אם עומדים במבחן הביקורת התרבותית של רוח הזמן.
----------------------------------------------------------------
(1. Lawrence & Law (1990

מקורות:

Allison P.M. (1992a),"Artefact Assemblages:Not"The Pompeii Premice"",in E.Herring,R.Whitehouse, and J.Wilkins (edd.),Papers of the Fourth Conference of Italian Archeology:New Developments in Italian Archeology. London. Part I,49-56
Clarke J.R. (1992), The Houses of Roman Italy,100 BC-AD 250:Ritual,Space and Decoration. Berkeley.
Clarke J.R. (1991),"The Decor of the House of Jupiter and Ganymede at Ostia Antica: Private Residence Turned Gay Hotel?",in Gazda (ed.), Roman Art in the Private Sphere. Ann Arbor..89-104.
Crema, L. (1959),L'architettura Romana(Enciclopedia classica III.12.I).Turin.
Downey, G.(1946),"On some Post-classical Greek Architectural Terms",Transactions of the American Phililogical Association 77:22-34.
Ellis, S. (1991),"Power, Architecture and Decor: How the Late Roman Aristocrat Appeared to his Guests",in Gazda(1991),117-34.
Elsner,J.R. (1995),Art and the Roman Viewer. Cambridge.
Ernout, A.(1932) "Domus, fores et leur substituts,"RPh 3rd ser.6: 297-314
Gazda,E.(ed.)(1991),Roman Art in the Private Sphere. Ann Arbor.
Lawrence,D. Law,S.M. (1990),"The Built Enviornment and Spatial Form",Annual Revew of anthropology 19:453-505.
Leach,E.W.(1997) "Sequence Space in Pompeii", Oxbow Monograph 77,50-72
Maiuri,A. (1954),"Gineceo e Hospitium nella casa pompeiana", Memorie dell'Accademia dei Lincei 449-67.
Marqardt,J. Mau,A. (1886) Das Privatleben der Romer. Leipzig.
Momsen,T. (1887) Romisces Staatsrecht, Handbuch der romischen Alterthumer. Vols.1,2,3.Tubingen.
Rawson,B. Weaver,P.(edd.)(1997),The Roman Family in Italy-Status, Sentiment, Space. Oxford.
Richardson,L. (1988),Pompeii:An Architectura, History. Baltimore
Saller,R.P. (1982) Personal Patronage under the Early Empire. Cambridge.
Saller,R.P. (1994) Patriarchy, property death in the Roman family. Cambridge.
Strocka,V.M. (1991),Casa del Labirinto(VI 8.10)(Hauser in Pompej 5). Munich.
Sutherland,I.(1989),"Collonated Cenacula in Pompeian Domestic Architecture",Ph.D. thesis.Duke University.
Thebert,Y. (1987) "Private Life and domestic Architecture in Roman Africa," in P.Veyne(ed.), A history of private life:from pagan Rome to Byzantium (London 1987)319-404
Wallace-Hadrill,A. (1988) "The social Structure of the Roman house," PBSR 56:43-97
Wallace-Hadrill,A. (1991) "Houses and Household : Sampling Pompeii Herculaneum," in Rawson, B.M.,ed.,191-227.
Wallace-Hadrill,A. (1994) Houses and Society in Pompeii Herculaneum, Princeton Press.
Watson,A. (1967) The Law and Persons in the Later Roman Republic. Oxford.
Wiesman,T.P. (1971) New Men in the Roman Senate, 139BC-14AD. Oxford.
Lawrence Law (1990)

תגים:

ארכיאולוגיה · בית · מעמדות · משפחה · עבדים · פאתרפמיליאס · פומפיי · רומא

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "Domus, Familia ומה שביניהם", סמינריון אודות "Domus, Familia ומה שביניהם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.