היישום אינו מחובר לאינטרנט

הגישור בחינוך

עבודה מס' 060332

מחיר: 253.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: העבודה מציגה את הגישור במערכת החינוך ומציעה כלים חניתוח ובדיקה של הגישור.

5,071 מילים ,12 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

גישור הוא הליך רצוני, שבו צדדים למו"מ לקראת כריתת חוזה או ליישוב סכסוך נפגשים עם צד שלישי, המגשר, וזה מסייע בידם ליישב את המחלוקת בדרך של הסכמה מבלי שיש בידו סמכות להכריע בה. (סטי, 2000)
בין ההליכים השונים ליישוב סכסוכים, בהם קיים צד שלישי מתערב, ניתן למנות את הליך השפיטה, הבוררות, הפישור וכד'. ייחודו של הליך הגישור נעוץ בכך שהשליטה בהליך ובתוצאותיו נתונה בידיהם של הצדדים. הם אלו שנושאים ונותנים, הם אלה שמחליטים מה הם רוצים, והאם ההסכם שהושג מקובל עליהם או לא.
לשם ההמחשה, כאשר שני בעלי דין מתייצבים אל מול שופט, הם מעבירים את השליטה בהליך השפיטה ובתוצאה לידיו של השופט. החלטתו מחייבת אותם, ולא אחת יוצאים שני בעלי הדין עם הרגשת החמצה ממשפט שמתוצאותיו, אינם מרוצים. בהליך הגישור הדבר שונה. ההליך מחייב את שני הצדדים לעבד את הבעיה, להכיר בצד השני ולנסח הסכם שימקסם את התועלת לשניהם גם יחד.
הגדרת המחוקק משייכת את הגישור לעולם יישוב הסכסוכים, אך הליך הגישור עשוי לסייע גם לסיום משא ומתן לקראת התקשרות בין צדדים בהסכם או לשם יישוב הסכסוך טרם פנייה לערכאות השיפוט. על כן, הליך הגישור עשוי לסייע בניהול מו"מ להתקשרות עסקית בין חברות או ליישוב הסכסוך ביניהן, לניהול מו"מ לקראת כריתת הסכם שכר בין ארגון עובדים לבין מעסיקים או ליישוב סכסוך בתחום זה, ליישוב סכסוך בין בני זוג עוד בטרם פניה לערכאות שיפוט, וכפי שנציג בעבודה זו, גם לשילוב מאפייני הגישור במערכת החינוך, כשאת האלטרנטיבה השיפוטית מחליפים למשל: בירור אצל מנהל/ת בית הספר, השעיה מלימודים ועוד.
ככלל, להליך גישור מבנה קבוע. אף כי בפועל יתכנו שינויים, להלן תיאור קצר של המתרחש בחדר גישור טיפוסי: הצדדים יושבים עם המגשר, אשר מסביר להם את מהותו של ההליך, ואת שונותו מול כל הליך אחר. לאחר מכן, כל צד פורס את "סיפור המעשה" שלו, תוך שמירה על כללי נימוס ודיון מתורבתים. המגשר מסכם בפני כל צד את שאמר. לאחר מכן יושב המגשר עם כל צד בנפרד ומנסה לחשוף את האינטרסים העומדים מאחרי עמדותיו כפי שהציגן ב"סיפור המעשה". לאחר מכן מנסה המגשר לזהות אינטרסים משותפים לשני הצדדים שאיכשהו נבלעו בין ענני הסכסוך. אט אט, נרקם הסכם בין הצדדים, העוינות מתחלפת בשיתוף פעולה ובחתירה להסכם שבו כל צד יקבל מקסימום תועלת. כמובן שאם הליך הגישור מופסק, "מתפוצץ" וכד', לרוב שבים הצדדים אל כתלי בית המשפט שם ימתינו להכרעת השופט בעניינם.
לאחרונה, חודר תחום הגישור לישראל, הן כאלטרנטיבה לבתי המשפט, והן כענף עצמאי, באמצעות עשרות מכוני גישור ואלפי מגשרים הפועלים כיום ברחבי הארץ. במקרים רבים, תחום הגישור מהווה אלטרנטיבה זולה, מהירה, אמינה והחשוב מכל, מספקת יותר מכל הליך אחר ליישוב סכסוך.

תוכן העניינים:
הגישור מהו?
מה לגישור ולחינוך?
סוגי תוכניות הגישור
תוצאות של תוכניות גישור בבתי הספר
ההשלכות של השימוש באסטרטגיות לפתרון קונפליקטים
הגישור בחינוך בישראל
סדנת גישור בבית הספר בגן-יבנה
הצעה למחקר מתודולוגי
ביבליוגרפיה

מקורות:

סטי, ר. (2000) "דרך גישור להסכם", תל-אביב, כרמל-ספרות משפטית.
Johnson, D.W Johnson R.T (1996) Conflict resolution and peer mediation programs in elementary and secondary school: A review of the research. Review of Educational Research 66 (4).
Lieber, C. Rogers, J. (1994) Challenging Beliefs and Bureaucraties in an School System. Education and Urban Society, 27 (1).
Gentry, D.B Benenson, W.A (1992) School-age peer mediation transfer knowledge and skills to home setting. Mediation Quartery, 10 (1).
Fullan, M. Stiegelbauer, S. (1991). The new Meaning of Educational Change. New york: Teachers College Press.
Johnson, D.W. Dudley, B. (1992) Effects of peer Mediation training on elementary school students. Mediation Quaterly, 10 (1).
Johnson D,W. Johnson R,T. (1995) Teaching students to be peacemakers: Results of five years of research. Peace and conflict Journal of Peace Psycology. 1(14).
Crary, D.R. (1992). Community benefits from mediation: a test of the peace virus hypothesis. Mediation Quarterly, 9 (3).
Johnson, D.W. and Johnson, R.T. (1994) Teaching Students To Be Peacemakers: Results of Five Years of Research. University of Minnesota.
Johnson, D.W and Johnson,  R.T (1992) Creative Controversy: Intellectual Challenge in the Classroom. Edina: Interaction Book Company
Van Slyck m. and Stern M. (1992) Conflict Resolution in Educational Settings: Assessing the Impact of Peer Mediation Programs. Published in: Duffy k, Olczak P and Grosch J(eds), The Art and Science of Community Mediation: A Handbook For Practitioners.
Carruthers W.L ,Sweeney B, Kmitta D and Harris G (1996) Conflict Resolution: An Examination Of Research Literature and a Model For Program Evaluation. The School Counselor, vol 44.

תגים:

גישור · סכסוכים · סכסוך

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הגישור בחינוך", סמינריון אודות "הגישור בחינוך" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.