היישום אינו מחובר לאינטרנט

העלאת רמת הדיוק בקריאה האמצעות תהליכים מטה- קוגניטיביים

עבודה מס' 050686

מחיר: 373.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת טיפול בילד עולה עם בעיות קריאה באמצעות אסטרטגיות מטה-קוגניטיביות.

11,156 מילים ,21 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

מ' הוא ילד בן 9 הלומד בכיתה ג'. מ' ומשפחתו נמצאים בארץ כבר 7 שנים אולם הוריו עדיין לא שולטים בשפה העברית, ובבית מדבר מ' רוסית. הוריו של מ' מאוד רוצים לסייע לו בלימודים אבל עקב קשיים בשפה העברית נאלצת אחותו לסייע לו בשיעורי הבית כאשר הוא מתקשה. הוריו של מ' עובדים שעות רבות מחוץ לבית.
מ' לא נמצא בסביבה מתווכת ולכן יש לו חסך שפתי הנובע לפי הנחתי מחסך תווכי.
פוירשטיין ואגוזי מ. (1987) טוענים כי התנסות בלמידה מתווכת חיונית להתפתחות המבנה הקוגניטיבי של הילד. הלמידה המתווכת מתרחשת כאשר מבוגר מתייצב בין הגירויים שמקורם בסביבה לבין הילד, ומתווך, בורר ומארגן את הגירויים ומכניסם לתבניות בעלות הקשר. חסך בלמידה מתווכת עלול לגרום לילד להפקת תועלת מועטה מן החשיפה לגירויים.
באבחוני הקריאה שערכתי למ' בתחילת השנה נמצא כי מ' רכש את שלב הפענוח בשלמותו אולם עדיין נתגלו אי דיוקים בקריאה שנבעו מאוצר המילים הדל של מ'. כלומר כאשר נתקל מ' במילה שאינו מכיר, הוא קורא אותה בחוסר דיוק ולעיתים קורא את המילה בפיצוי כלומר במקום שכב יקרא שרב , שיבושי הקריאה יותאמו לכתוב מבחינת ההקשר.
חשוב לציין שבשלב זה , בכיתה ג' , מבין מ' היטב את האינפורמציה בטקסט אך אם יגרור מ' עמו את אסטרטגיות הקריאה הלא יעילות יכולת הבנת הנקרא שלו תיפגם.
כדי לשפר את יכולת הקריאה והדיוק בקריאה והרחבת אוצר המילים של מ' וכן את יכולת הבנת הנקרא שלו תתמקד תוכנית העבודה עמו בפיתוח של אסטרטגיות מטה קוגניטיביות וקוגניטיביות אשר תתמקדנה ב: אסטרטגית הניבוי, אסטרטגית המתמודדת עם מילים לא מוכרות בטקסט , אסטרטגיה לפיתוח מודעות ובקרה על תהליך הקריאה.
השלב הטיפולי כולל בתוכו את האסטרטגיות השונות של מליץ (1993), את שיטת העבודה המטה קוגניטיבית של בראון (1985) ואת הרחבת הסכמות הסמנטיות והלקסיקליות של ווהל (1988) הקשורות לפיתוח אוצר המילים. שיטת ההוראה תעשה בהוראה מתווכת של פוירשטיין כאשר שלושת התיווכים העיקריים יהיו:
תיווך של כוונה והדדיות, מעבר ל...טרנסצנדטיות ותיווך של משמעות. במקביל לשלושת סוגי התיווך העיקריים אשתמש בעוד סוגים שונים של תיווכים שישתנו משיעור לשיעור. (שלושת התיווכים שהזכרתי קודם יהיו קבועים לכל שיעור ושיעור).
השערה:
האם קידום בתהליך הפיקוח והבקרה המטה קוגניטיבים בתהליך הקריאה יעלו את רמת הדיוק בקריאה של ילד בעל פונקציות חשיבה תקינות?

תוכן עניינים:
מבוא

פרק א' סקירה תיאורטית
מהי קריאה?
אוצר מילים
מטה-קוגניציה
פרק ב'- הצגת רקע ושיקוליי דעת פדגוגים
ב1. רקע כללי על הילד
ב2. מאפייני הילד
ב3. מודל העבודה
ב4. מטרות
ב5. אמצעי הטיפול
פרק ג'- תיאור מהלך העבודה
ג1. רציונל לתהליך העבודה
ג2. מהלך העבודה
ג3. סיכום תהליך העבודה
פרק ד'- סיכום ומסקנות
ד1. הערכת הישגים לימודיים
ד2. דיון בממצאים
ד3. הערכת הישגים אישיים
ד4. המלצות

ביבליוגרפיה

מקורות:

ד"ר אברהם כהן. "הבנתי" , הבנת הנקרא , חשיבה, הבעה ותקשורת , חלק שני לכיתות ג'- ד' , מדריך למורה, הוצ' רכס, 1995 .
ד"ר עלי דרעין, לימוד קריאה ע"פ השיטה הפסיכולינגויסטית , הוצאת א"ח 1989
ווהל א. טיפוח היכולת ללמוד מתוך טקסט ע"י מטה קוגניציות מוחצנות באמצעות מחולל קריאה - למידה במחשב , אצל ווהל א. , גוטרמן א., טובלי. (עורכים), (1992), עקרונות ומעשים בהוראת הקריאה , הוצ' האוניברסיטה הפתוחה , תל אביב.
והל אריה. "להבין את הבנת הנקרא", אצל ווהל א., גוטרמן א., טובלי א., (עורכים), (1992), עקרונות ומעשים בהוראת הקריאה, הוצ' האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב.
ווהל אריה, רותי ארדון, חנה שלו, קריאה- תיאוריה ומעשה, לומדים ומלמדים אוריינות, הוצ' האוניברסיטה הפתוחה, ת"א כרך א, 1998
ויגוצקי. ל, ס. (1973). המחשבה והמילה. בתוך ד"ר כספי, ד.מ. החשיבה - אנתולוגיה. בית הספר לחינוך של האונ' העברית, ירושלים.
טובלי א., ווהל א., (1992) , הקריאה כתהליך אינטראקטיבי בין הקורא לטקסט, אצל ווהל א., גוטרמן א., טובלי א., (עורכים), (1992), עקרונות ומעשים בהוראת הקריאה, הוצ' האוניברסיטה הפתוחה , תל אביב.
מטלון ניבה. (1987) "השפה והתפתחותה", עקרונות ומעשים בהוראת הקריאה, הוצ' האוניברסיטה הפתוחה , תל אביב.
מליץ ע. , מליץ צ., (1993), אסטרטגיות למידה - תיאוריה ומעשה , הוצ' המכון לשיפור הישגיים לימודיים בע"מ, באר שבע.
ניר רפאל. " הבנת הנקרא - התהליך והתוצר", אצל ווהל א., גוטרמן א., טובלי א., (עורכים), (1992), עקרונות ומעשים בהוראת הקריאה, הוצ' האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב.
ניר רפאל. "הלשון והחשיבה", עקרונות ומעשים בהוראת הקריאה, הוצ' האוניברסיטה הפתוחה , תל אביב.
לביא צ. (1991) תרומתו של ויגוצקי. בתוך עיונים בחינוך עכשווי, הוצאת "אח" חיפה. ע"מ 113-135
פויירשטין ר. , אגוזי מ. התיאוריה של הלמידה המתווכת ומקומה בהכשרת מורים , בתוך "דפים" (1987) , הוצ' משרד החינוך והתרבות , המחלקה להכשרת עובדי הוראה - המכון לתכנון לימודים, ירושלים, חוברת 6 ע"מ 16-34
פוירשטין ר. פוירשטין ש., התנסות בלמידה מתווכת: סקירה תאורטית, בתוך "בשדה חמד", (1993), ביטאון לשאלות חינוך והוראה , הוצ' ארגון המורים הדתיים בישראל, ת"א , חוברת מ"ס 36.
פוירשטיין ר. האדם כישות משתנה- על תורת הלמידה המתווכת, ספריית האוניברסיטה המשודרת , משרד הבטחון ההוצאה לאור, 1998
רפאל ניר, מבוא לבלשנות- הלשון והחשיבה , אצל ווהל א., גוטרמן א., טובלי א., (עורכים), (1992), עקרונות ומעשים בהוראת הקריאה, הוצ' האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב.
GOODMAN,K. (1967) "Reading: a psycholinguisitic guessing game", Journal of the Reading specilalist
Lipson, M.Y., Wixon,K.K (1991) Adapting Instrucion to focus on Vocabulary Harpercollins Pub .N.Y.
Lipson, M.Y., Wixson, K.K (1991). Assessment Instuction of Reading Disability Harpercollins Pub .N.Y.
Samuels,s. (1988) . Decoooding and automaticity: Helping poor readers become automatic at word recognition. The Reading Teacer
Spear L. Sternberg R. (1994) . The road not taken: An Integrative model of reading disability. Journal of learing disabilities,27(2)

תגים:

מליץ · פוירשטיין · בראון · ווהל · ניבוי · טקסט · מטאקוגניציה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "העלאת רמת הדיוק בקריאה האמצעות תהליכים מטה- קוגניטיביים", סמינריון אודות "העלאת רמת הדיוק בקריאה האמצעות תהליכים מטה- קוגניטיביים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.