היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעתה של ש"ס על הדמוקרטיה

עבודה מס' 050393

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עבודה זו בוחנת את השפעת המבנה והפעילות של ש"ס על הדמוקרטיה הישראלית לאור התיאוריות של אלמונד, וורבה ופוטנם.

4,317 מילים ,8 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

מאז 1984, השנה בה הוקמה מפלגת ש"ס, צמחה בארץ תופעה פוליטית חדשה. ש"ס הינה מפלגה חרדית עדתית שחרטה על דיגלה את קידומם של חוקי ההלכה האורתודוכסים בישראל, והגנה על יהדות המזרח מפני קיפוח והפליה. במהלך העשור וחצי האחרון רכשה ש"ס תומכים רבים, חרדים וחילוניים כאחד, שמביעים את הזדהותם עם ערכי המפלגה ע"י השתתפות בעצרות ענק, בציות כמעט ללא עוררין להוראותיהם של מנהיגי התנועה, ובהצבעה אלקטוראלית למפלגה במערכת הבחירות.
התקדמותה של ש"ס במסגרת המערכת הפוליטית בישראל, ממפלגה חרדית חדשה יחסית, למפלגה בעלת מעמד פוליטי וציבורי רחב (והשלישית בגודלה בארץ), מעוררת שאלות הנוגעות לדמוקרטיה ישראלית ומיקומה של ש"ס בתוכה. יש הרואים בפעילותה של ש"ס להקמת רשתות חינוך ועזרה סוציאלית, למאבק עדתי כנגד קיפוחם של המזרחיים ולחיזוקה של מפלגתם במפה הפוליטית הישראלית, כנגד הדיכוטומיה הניצית יונית, כפעילות חברתית שתורמת לקידום הפוליטיקה והחברה הישראלית, ובתוך כך תורמת ליציבות הדמוקרטיה בארץ. מנגד, יש הרואים בש"ס מפלגה הפוגעת בדמוקרטיה הישראלית בעצם אופייה החרדי והמבנה ההיררכי שלה הנובע מערכיה הדתיים. המתנגדים לפעילותה של ש"ס במערכת הפוליטית בישראל, טוענים כי היא פוגעת בדמוקרטיה ע"י העמדתה את הדת כסמכות עליונה במדינה, ובאמצעות פעילויות פוליטיות בעלות אופי דתי שמעודדות השתתפות רבה מדי של ציבור תומכיה בפוליטיקה.
בעבודה זו אנסה לבחון מהי מהות השפעתה של ש"ס על הדמוקרטיה. אנסה לבדוק האם אופייה הדתי- חרדי של ש"ס והמבנה ההיררכי של התנועה, משפיעים על יציבותה של המערכת הדמוקרטית בישראל? כמו כן אבחן באיזה אופן משפיעה פעילותה החברתית של ש"ס במגזרים שונים על הדמוקרטיה הישראלית, והאם פעילות חוץ פרלמנטרית זו מעידה על יצירת רשת ארגונית חברתית חזקה התורמת ליציבות הדמוקרטיה, או על פעילות דתית החותרת כנגד המבנה הדמוקרטי של המדינה?
כדי לענות על שאלות אלה ואחרות, אעשה שימוש בשתי תיאוריות הנוגעות למרכיבי ההשפעה על יציבות דמוקרטית ומרכיבי האזרחות בישראל. בסיס תיאורטי אחד בו אשתמש לניתוח השפעתה של ש"ס, הוא מאמרם של אלמונד וורבה המתאר נוסחה ליצירת יציבות דמוקרטית. טענת המחברים כי נוסחת היציבות היא איזון בין יכולת התערבות פוליטית של האזרחים לבין קבלתם את מרות השלטון ללא צורך בהתערבות, תשמש אותי במהלך העבודה, לבדיקת השפעתה של ש"ס על יציבות הדמוקרטיה, על ידי בדיקה האם ש"ס מפירה את האיזון הדרוש לדמוקרטיה, ואם
כן, באילו דרכים היא עושה זאת?
התיאוריה השניה בה אעשה שימוש לבחינת השפעתה של ש"ס על הדמוקרטיה, היא התיאוריה של Putnam הנוגעת לנורמות של שיתוף פעולה ורשתות של פעילות אזרחית ובוחנת שני צירים של יחסים אזרחיים- אופקיים ואנכיים. באמצעות תיאוריה זו, אנסה לבחון מה מבנה הפעילות של ש"ס? אופקי- המעודד נורמות של שיתוף, אמון והדדיות, או אנכי- המושתת על עקרונות היררכיים ומעודד נורמות בהתאם לעקרונות אלה. בתוך כך אבחן כיצד משפיע מבנה היחסים של ש"ס על החברה והפוליטיקה בארץ, כלומר על היציבות הדמוקרטית של המערכת הפוליטית
בישראל.
מטרתי בעבודה זו היא לבחון במסגרת המושגים הנלמדים בקורס את יציבות הדמוקרטיה הישראלית לנוכח אתגר חדש כמו ש"ס והשפעתה על הפוליטיקה, ולנסות לתת תשובות אמפיריות לכמה מהשאלות שמתעוררות בעקבות אתגר זה.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק תיאורטי
ש"ס ויציבות הדמוקרטיה בישראל
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אלמונד ג., וורבה ס., "התרבות האזרחית ויציבות הדמוקרטיה" אצל נויברגר וקופמן, דמוקרטיה ודמוקרטיזציה , תל- אביב, 1998.
נויברגר ב., המפלגות בישראל, , תל- אביב, האוניברסיטה הפתוחה, 1997.
רהט מ., ש"ס- הרוח והכוח, , 1998 .
דין א., המעיין המתגבר, , 1999.
פלד י. , עורך, "לקראת הגדרה מחדש של הלאומיות היהודית בישראל? היחידה של ש"ס", מתוך להחזיר עטרה ליושנה,
PUTNAM R., MAKING DEMOCRACY WORK, CIVIC TRADITION IN MODERN ITALY , PRINCETON ,1993.

תגים:

יציבות · דתיים · מזרחי · אזרחי · חרדי · אלמונד

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעתה של ש"ס על הדמוקרטיה", סמינריון אודות "השפעתה של ש"ס על הדמוקרטיה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.