היישום אינו מחובר לאינטרנט

מלחמת האזרחים בספרד

עבודה מס' 050327

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הרקע למלחמה, מהלכה, ההתערבות הבינלאומית, ניצחונו של פרנקו וההתייחסות למלחמה בפלשתינה-א"י.

5,749 מילים ,6 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

מעטות הן המלחמות כמו מלחמת האזרחים הספרדית ששחררו פרץ אדיר כל כך ואיכותי כל כך של רגישות. למדינאים, לאינטלקטואלים, לסופרים ולאנשים מן השורה זימנה מלחמה זו, בעיצומו של המשבר העולמי באירופה של דיקטטורים וגזענות גואה את הLast Cause - שלמענה ראוי לכתוב ואף למות.
הכוחנות של מדינות הציר והאפוס הטראגי של הרפובליקה בספרד עוררו בדור שלם של אינטלקטואלים ושל אנשי מצפון את יצר הסולידריות עם עניין גדול שלא היה אפשר להפנות לו גב בלא בגידה עצמית מבישה. (בן עמי, 1986)
ב-19 ביולי 1996, מלאו שישים שנה לפרוץ מלחמת האזרחים בספרד. מלחמת ספרד - שאינה משה ממוחותינו ומליבותינו. מיליון ספרדים נהרגו בה ועוד 300000, הוצאו להורג - מתוך שני המיליונים שנאסרו במרוצת כיבושו של פרנקו ובשנים שלאחר המלחמה. איזה מין מלחמה היתה זו? האומנם "מלחמת אזרחים", כהגדרתם של היסטוריונים ופובליציסטים "אובייקטיבים", או מרידה פשיסטית ומתקפה מבחוץ על הרפובליקה הנבחרת, מתקפה של הקואליציה
הפשיסטית של אירופה - גרמניה ואיטליה - בתוספת שכירי חרב אפריקאים?
האומנם היו רציחות וטרור בשני המחנות - הרפובליקאי והפרנקיסטי ? מה היה תפקידה של ברית המועצות? וכיצד ולמה החליטו אז צעירים וצעירות מרחבי העולם להגן בחייהם על הרפובליקה הספרדית? כיצד התנהגו הכוחות הפוליטיים והאינטלקטואלים באותן השנים כאשר ספרד וגורלה היו ככתובת נוטפת דם על הקיר? (לוין , 1987).
היסטוריונים וכותבי זיכרונות לא חיכו ליובל הזה כדי להתחקות אחר מאזן הדין וחשבון. הספריות מלאו את חיבוריהם. מעטים מאוד הם אלו שהשכילו לכתוב על המלחמה ההיא "ללא זעם ומשוא פנים". לגבי הרוב לא היתה המלחמה עוד אירוע היסטורי, אותו אפשר לבחון בריחוק זה או אחר : מלחמת האזרחים בספרד היתה להם שאלה קיומית, לא רק אתגר אינטלקטואלי. היא חצתה את הכותבים עליה בה במידה שהיא הפרידה בין הלוחמים בשדה הקרב של אותה מלחמת אח באחיו.
המלחמה הדליקה אש בליבותיהם של מיליונים ברחבי העולם , והם דימו אותה לשדה המערכה שבו יוכרעו השאלות הגדולות של הדור ואולי אף של העידן המודרני: דמוקרטיה מול עריצות, גזענות ואנטישמיות מול חירות ושוויון גזעים,
קומוניזם מול פשיזם, מהפיכה חברתית הומנית מול ניהול בירוקרטי חסר נשמה.
היום, שישים שנה אחרי אותו קיץ טראגי של 1936, השאלות הן אותן השאלות של אז; הדור הזה יכול רק לנסח אותן ברוח מצוקות ההווה. מה הביא לקריסתו של הניסיון הדמוקרטי המרתק של הרפובליקה השניה בספרד ? מה הניע אח להרים נשק על אחיו בקרב דמים נטול רסן ? האם היה העולם הנאור נחרץ בהיחלצותו להגן על אורח החיים הדמוקרטי כנגד עריצים שקמים עליו ומה כוחה של קריאה שלמען שלמות המולדת בבניית האתגר לאורח החיים הדמוקרטי ? (בן עמי, 1986)
בעבודה זו נסקור את המצב באירופה כולה ובספרד בפרט כרקע לפרוץ המלחמה.
נציג את מהלכי המלחמה והשתלשלות המאורעות, תוך פירוט של התערבות מדינות העולם במלחמה זו והשפעותיה. נציץ אל א"י - פלשתינה ונקדיש מקום מיוחד לתרבות והתערבותה באותה התקופה.

תוכן:
- מבוא
- הרקע למלחמת האזרחים בספרד
1. רקע כללי
רקע פנימי בספרד
- מהלך מלחמת האזרחים
1. נסיון ההפיכה הצבאית
2. נפילת ממשלת החזית העממית והקמת "ממשלת הנצחון"
3. הקרב על מדריד
- ההתערבות הבינלאומית
1. אנגליה
2. צרפת
3. גרמניה
4. איטליה
5. ברית המועצות
6. סופה של המלחמה ונצחונו של פראנקו
- א"י - פלשיתינה בעד ונגד
- רתימת התרבות למאבק
- סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אביב, יצחק. 1991. מהפיכה ומהפיכה שכנגד בספרד : הריפובליקה השנייה ומלחמת האזרחים (1931-1939). תל אביב : משרד הביטחון ההוצאה לאור.
בן עמי, שלמה. 1977. ספרד בין דיקטטטורה לדמוקרטיה 1977 - 1936. תל אביב : הוצאת עם עובד.
ויסקמן, אליזבת. 1977. אירופה של רודנים, ת"א, הוצאת זמורה ביתן.
זיו, מיכאל, שמואל אטינגר, יעקב מ. לנדאו. תשל"א. דברי הימים. כרך ד'. חלק ב' - תולדות זמננו. חיפה : הוצאת ספרים יובל בע"מ.
לוין, רות, 1987. הישרים היו איתה, ת"א, הוצאת אופקים.
"זמנים" - רבעון להיסטוריה, כרך 22-23, 1986, ת"א, הוצאת זמורה ביתן.
בלוך, שראל, "גרמניה, צרפת ומדיניות המעצמות בתקופת מלחמת ספרד".
בן עמי, שלמה, "לזכור את ספרד".
ברנט, בולוטין, "מפלגות השמאל ומלחמת האזרחים בספרד".
מידון, צבי, "פרנקו: תפיסת השלטון ומיסוד האפסות הפוליטית".
קאר, ריימונד, "הסוף: קטלוניה והימים האחרונים של מדריד".
שמיר, חיים, "בריטניה ומלחמת האזרחים בספרד".
שרביט, דני, "האינטלקטואלים הצרפתיים ומלחמת האזרחיים בספרד".

תגים:

פשיזם · אירופה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מלחמת האזרחים בספרד", סמינריון אודות "מלחמת האזרחים בספרד" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.