היישום אינו מחובר לאינטרנט

מרשה כבבואה של התרבות ההלניסטית

עבודה מס' 041586

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תולדות העיר וההשפעות היווניות הלניסטיות עליה.

3,424 מילים ,12 מקורות

תקציר העבודה:

בשנת 332 לפה"ס כבש המצביא המוקדוני הדגול אלכסנדר את הקיסרות הפרסית ואת כלל המזרח הרחוק. התוצאה הייתה התפשטות מהירה וחסרת תקדים של התרבות היונית בכל הארצות שנכבשו ובכלל זה בפרובינציה של ארץ ישראל שלמשך שלב מסוים הייתה בשליטת השושלת התלמיית המצרית ולאחריה בידי השושלת הסלבקית, לפני שהשיגה עצמאות תחת שלטון החשמונאים. התרבות ההלניסטית חדרה גם לכאן בערים שונות ניכרו היטב השפעות התרבות היוונית החדשה .

אחת הערים שבהם השפעה זאת בולטת היא העיר מרשה. עיר זאת היא אחת הדוגמאות המעניינות ביותר לעירוב של גזעים שחיו בה, אדומים, פיניקים, יונים, מצרים (ואולי גם יהודים?) שחיו תחת השפעה יונית הלניסטית חזקה. אך שאלת השאלה עד כמה הייתה השפעה זאת חזקה? האם מחקה לגמרי את הצביון התרבותי הלאומי של הקבוצות השונים תחת המעטה היוני ההלניסטי או שמה צביונם נשאר בולט כמקודם וההשפעה ההלניסטית הייתה שטחית לחלוטין ורק על "פני השטח"?.

האם ניתן לראות במרשה דוגמה של עיר שהתייוונה לחלוטין או דוגמה של עיר ששמרה על צביונה המזרחי הרב תרבותי למרות ההשפעה היונית? בעבודה זאת אתן תחילה סקירה על תולדותיה ההיסטוריות של מרשה לאורך הדורות מהתקופה הכנענית ותקופת התנ"ך שבהם יש התייחסויות מועטות על מרשה דרך התקופה ההלניסטית שבה היגיעה לפסגתה דרך תקופת כיבושה בידי החשמונאים (שמרשה הייתה אחת מאויבותיהם הגדולות מבין הערים ההלניסטיות של ארץ ישראל ) עד לחורבנה בימי הורדוס.

ובפרק השני אדון בהשפעות ההלניסטיות השונות המתגלות במרשה דרך הממצאים הארכיאולוגיים כמו הכתובות בקברים והציורים המיוחדים במינם שהתגלו במערות הקברים של מרשה (ולאסוננו סבלו מונדליזם חמור לאורך השנים) ומאידך במאפיינים המיוחדים ללאומים השונים שישבו במרשה ונתנו לה את צביונה המיוחד.

תוכן עניינים:
הקדמה
פרק 1: תולדות העיר מרשה
פרק 2 : ההשפעות היווניות הלניסטיות על מרשה
סיכום
מראי מקומות
ביבליוגרפיה

מקורות:

אשל, אסתר ועמוס קלונר " אוסטרקון ארמי ובו מסמך נישואין אדומי ממרשה משנת 176 לפנה"ס וזיקתו לכתובה היהודית " תרביץ שנה סג חוב' א' ,תשנ"ד ע' 485-502 .
הורוביץ ,גבריאל "בינוי ערים במראשה ההלניסטית" בתוך נופים : עיונים בידיעת הארץ -2 ת"א, 1975, ע' 45-65.
כשר, אריה אדום ערב וישראל : יהודים ועממי הספר בתקופה ההלניסטית והרומאית, ירושלים, 1988
כשר, אריה כנען ,פלשת ,יוון וישראל : יהודים והערים ההלניסטיות בתקופת הבית השני, ירושלים, 1988.
פוקס, גדעון יוון בארץ ישראל : בית שאן (סקיטופוליס ) בתקופה ההלניסטית והרומאית ירושלים, תשמ"ג
צ'ריקובר ,א' היהודים והיוונים בתקופה ההלניסטית ת"א ,תשכ"ג .
קלונר, עמוס "מרשה " בתוך קדמוניות 95-96 תשנ"ב , ע' 70-85.
קלונר ,עמוס "מרשה -מערכת 61 " נקרות צורים -כתב עת לחקר מערות מס' 19 נובמבר 1993, ע' 97-110.
קלונר ,עמוס מרשה ירושלים, 1996.
קלונר, עמוס ,ידין רומן ויעקב שקולניק " משפחת אפולופאנאס בן ססמיוס ממרשה" ארץ סתו 1993 ע' 11-16.
רונן ,ישראל " האדומים בתקופה ההלניסטית " בתוך "מערות מרישה ו"מערכות המסתור "בעריכת יגאל טפר ויובל שחר ,ת"א 1988, ע' 117-154
רפפורט ,אוריאל מגלות לקוממיות : מגלות בבל עד ירידת בית חשמונאי : יחידות 3-4 ת"א.

תגים:

הורדוס · חשמונאים · הלניזם · מרישה · ארכיאולוגיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מרשה כבבואה של התרבות ההלניסטית", סמינריון אודות "מרשה כבבואה של התרבות ההלניסטית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.