היישום אינו מחובר לאינטרנט

תעמולה דתית משיחית בטלביזיה ובקלטות וידאו

עבודה מס' 041450

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הגדרת התעמולה, התעמולה המודרנית ומטרותיה, האקסיומות של התעמולה המשיחית ודוגמאות ("מועדון 700", צירי גאולה)

6,215 מילים ,9 מקורות

תקציר העבודה:

תעמולה משיחית דתית איננה נושא אשר התפתח בשנים האחרונות. למעשה מאז ומתמיד אנשים דתיים שאפו "להכניס" כמה שיותר אנשים נוספים לתחום אמונתם.
להראות להם את הדרך הנכונה , את האור, את היכולת לזכות בחיי נצח ובכלל לעזור להם היכן שהם עצמם אינם מסוגלים לעשות זאת.
כאמור עוד משחר ההיסטוריה התעמולה הדתית קיימת ושרירה, החל ממסעות הצלב אשר נערכו על ידי הצלבנים אשר כבשו ארצות בשם הנצרות והחילו את הדת על הארצות והערים הכבושות. במאה ה- 16 הכנסייה הנוצרית ניצרה בכוח כל מי שרק ניתן היה לנצר, ורדפה את אלה אשר סירבו להמיר את דתם, קרי תקופת האנקויזיציה, אשר שמה ניתן לה תודות לחדרי העינויים שהפעילה הכנסייה כלפי אלה אשר לא ששו להפוך ולהיות לנוצרים.
גם כיום ניתן למצוא נוצרים אשר מקימים מסיונים במקומות שכוחי אל , עוזרים לתושביי המקום בתקווה שאלה ימצאו את דרכם חזרה אל הדת.
ככל שנקפו השנים הטכניקות של השבת הטועים אל הדרך הנכונה הלכה והשתנתה, התעדנה, כיום כבר לא ניתן למצוא אנשים אשר בכוח מנסים החזיר אחרים בתשובה, כאשר הסיבה העיקרית לכך נעוצה בעובדה שהחזרה בתשובה בכוח איננה אפקטיבית בעולם חופשי כפי זה שבו אנו חיים כיום.
כלומר התנועות הדתיות הבינו שבכדי לגייס עוד אנשים לציידם עליהם לשנות את השיטה אשר ננקטה בעבר, ולסגל לעצמם שיטה חדשנית. נבחן תחילה את השתלשלות האירועים בארצות הברית שבה הדת השולטת היא כמובן הנצרות.
כאשר אנו בוחנים את "העידן החדש" של ההחזרה בתשובה תחילתו היתה באוהלים אשר נדדו מעיר לעיר, ואשר בהם ביצעו המטיפים "מסעות התעוררות" לחברי הקהילה שבה הם הופיעו. במסגרת אותם "מסעי התעוררות" לרוב המטיפים גם ערכו מופעי אחיזת עיניים אשר בהם הם בעיקר חוללו נסים, מופע זה הוא אשר משך את ההמונים אל האוהל. כמובן שהמהות אשר עמדה מאחורי הבאתם של ההמונים אל אותם מופעים היתה החזרה בתשובה ועשיית הון כלכלי ,(בסוף כל מופע נתבקשו ה"מאמינים" לתרום כפי יכולתם למען הכנסייה). ואכן לא פעם נקשרו שמותיהם של המטיפים עם שערוריות כספיות.
עם ההתפתחות הטכנולוגית, עידן הטלווזיה, ומאחור יותר המחשב והאינטרנט, ובמקביל הגידול בשעות הפנאי של האוכלוסייה, התעמולה הדתית תפסה כיוון חדש, לא עוד מטיפים מליטנטים, המרחיקים את המאמינים מהם, אלא תוכניות קלילות בטלוויזיה המדברות אל כולם, ללא הבדל גזע, ומין ולעתים גם דת, כלומר התוכניות אינן פונות אל הנוצרים אלא אל כל מי שמעוניין לשמוע ולראות את הדרך הנכונה אל חיי האושר.
אחת התופעות המעניינות ביותר של עידן הטלוויזיה, היא יצירת ה"סופר סטרים" כלומר כוכבי טלוויזיה הפכו להיות אנשים מוכרים וידועים לכל, אנשים מתעניינים בחייהם הפרטיים, אוספים כל מידע אודותם ,לכוכבי הטלוויזיה יש מעריצים ושונאים, כאשר כל המערכת הזו מונעת אחד על ידי השני. כך גם קרה לכוכבי התוכניות הדתיות בטלוויזיה, וכאשר גם כוכבי התוכניות הדתיות שמם נקשר לשערוריות סקס וכספיים הלך הדבר ונעשה מעניין. רק כאשר בוחנים בין השנים 87-89 את מספר הסקנדלים אשר בהם היו מעורבים מטיפים דתיים בעלי תוכניות טלוויזיה ניתן למנות בערך כ- שישה סקנדלים לשנה כלומר מידי חודשיים נחשפת שערורייה נוספת אשר נוגעת לאנשי הדת.
כאשר בוחנים את התעוררות החזרה בתשובה ביהדות ניתן להבחין בתופעה לא פחות מעניינת , בשנים האחרונות ישנו גל של החזרה בתשובה, מרבית ההחזרות בתשובה נעשות על ידי סמינרים, הרצאות, ולאחרונה גם קלטות אודיו וקלטות ווידאו. אומנם הדת היהודית איננה משתמשת באמצעי התקשורת על מנת לפנות ולנסות להחזיר אנשים בתשובה דרכה, שכן הדת היהודית פוסלת את התקשורת החילונית , אך היא עושה בה שימוש ציני לקידום מטרותיה, כלומר על ידי החשיפה התקשורתית הגדולה שיש למחזירים בתשובה, שכוללת כתבות בעיתונאים, ראיונות בתוכניות אירוח, כתבות תחקיר בתכניות דקומנטריות , המחזירים בתשובה יוצרים תחושה שזהו גל אשר הולך ושוטף את הארץ ואין אפשרות לנסות ולהפסיקה, כלומר הציבור החילוני עלול לחשוב שהתופעה הרבה יותר רחבה ממה שהיא באמת.
מעניין לראות איך דת אשר לא משתנה במשך אלפי שנים מסגלת לעצמה דרכי תעמולה ומשיכת קהל. עבודה זו תעסוק בשיטות התעמולה אשר משמשות את אנשי הדת בתוכניות הטלוויזיה הדתיות מסיונריות בארצות הברית כשהדגש הוא על תוכנית מועדון 700, וכהשוואה לה קלטת הוידאו של אורי זוהר "צירי גאולה".
עוד במסגרת העבודה תהיה השוואה בין פט רוברטסון אשר הוא המטיף האמריקאי המופיע במועדון 700 לבין אורי זוהר. נקודה נוספת אשר נבחן במסגרת העבודה היא התאמתו של המנחה למדיה בה הוא פועל, כלומר מנחה המופיע בתוכנית טלוויזיה המשודרת בכל בית כמעט בארצות הברית, לבין מנחה אשר "יתארח" בסלון הביתי רק אם אנשי הבית יטרחו להשיג את קלטת הווידאו בה הוא "מככב".
לפני שנפנה ונבחן את דרכי התעמולה שבה משתמשים מנחי ועורכי התוכנית "מועדון 700", נעמוד תחילה על משמעות המושג "תעמולה", ועל משמעותה בקונטקסט הדתי משיחי.


תוכן העניינים:
מבוא
תעמולה
מטרותיה של התעמולה המודרנית
ניתוח התעמולה במועדון 700
ביבילוגרפיה

מקורות:

בן אליעזר יריב, תעשיית הפיתויים.
Steven Van Nattan, Balaam- Pat Robertson, 1996.
J.K.Hadden, Introduction to Religious Broadcasting, 1997.
Tom W. Smith, "The Impact of the Televangelist Scandals of 1987-88 on American Religious", GSS 7. Social Change Report No 33, 1991.
Ellul Jacques, Propaganda, The Formation of Men's Attitudes, Vintage books, 1973.
Postman .M, Shuffle off to Bethlehem, 1985.

תגים:

נצרות · יהדות · מסיון · פונדמנטליזם · הטפה · מיסיונרי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תעמולה דתית משיחית בטלביזיה ובקלטות וידאו", סמינריון אודות "תעמולה דתית משיחית בטלביזיה ובקלטות וידאו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.