היישום אינו מחובר לאינטרנט

דרכי היצירה המילונית של מונחים טכנולוגיים בעברית החדשה

עבודה מס' 041175

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: שיטות לחידוש מילים צורני וחידוש סמנטי, חידושים במשמעות ללא חידוש בצורה ומילים חדשות.

4,279 מילים

תקציר העבודה:

1. מבוא
העברית החדשה היא העברית שדוברה ונכתבה החל מסוף המאה ה19-. כאשר אנו מדברים על מילים חדשות בעברית, הכוונה היא לחידוש צורני שיש במילה, אך כמובן גם לחידוש במשמעות.
אולם גם מילים ותיקות, שאנו מכירים מן המקרא או מתקופת חז"ל, חידשו לפעמים את משמעותן בתקופה המודרנית, מבלי שיחול בהן שינוי צורני.
1.1 חידושי צורה מוכרים לנו בעברית החדשה, והם בעלי כמה מאפיינים גזירתיים ברורים:
1. שילוב של שורש קיים עם משקל קיים
רוב המילים הנוצרות בלשון העברית, מתקופת המקרא ועד ימינו, הן מן הסוג של שילוב של שורש קיים עם משקל קיים ליצירת מילה שלא התקיימה קודם לכן.
מילה מסוג זה, אעפ"י שלא התקיימה בלקסיקון עד לזמן יצירתה, התקיימה באופן פוטנציאלי בטבלת השורש-משקל של הלשון מאז ומתמיד, במקום בטבלה שהיה, עד לכניסתה ללקסיקון, משבצת ריקה.
יצירת מילה באופן זה מכונה 'גזירה מסורגת'.

2.שילוב של בסיס קיים עם אפיקס כלשהו
יצירת מילים חדשות עפ"י שיטה זו מבוססת על קיומו של בסיס כלשהו, שאליו מצטרף אפיקס כלשהו בדמות תחילית או סופית.
בנוסף, ייתכנו מקרים שבהם במקום לבסיס, מצטרפים האפיקסים ל'קונפיקס', שהוא יסוד של מילה המשמש בדרך הגזירה בתפקיד של בסיס, אף על פי שלעולם לא יופיע בשפה כלקסמה עצמאית. יתר על כן, הקונפיקס יכול לשמש גם במקום האפיקס, אף על פי שאינו מהווה אפיקס גזירה פרודוקטיבי מאוד כמו אפיקסים אחרים. הקונפיקס, להבדיל מהאפיקסים האחרים, מסוגל לשנות את מיקומו במילה, ואף לצרף אליו קונפיקס אחר בתהליך הגזירה, במקום הבסיס או האפיקס.
לאופן גזירה זה של מילים חדשות אנו קוראים 'גזירה קוית' (ליניארית), והיא בנויה על צירוף של שרשרת מרכיבים - יסודיים או מותנים - ליצירת לקסמה חדשה.

3. מילים זרות
דרך נוספת ליצירת מילים חדשות בשפה היא שאילת לקסמות מלשונות אחרות. שאלה זו יכולה לבוא לידי ביטוי בשפה באמצעות הלקסמה המקורית בצורתה הטהורה, או באמצעות הסגלתה לדרכי התצורה של העברית.
כך למשל נכנסה המילה 'בנק' ללשוננו ללא כל שינוי בצורתה, בעוד שמילים כמו 'טלביזיה' ו'אנפלציה' עברו הסגלה לעברית לפי כלליה המורפולוגיים.
השימוש במילים זרות כדרך לחידוש בשפה יכול להרחיק לכת עד כדי שימוש בהן כבסיסים לחידוש בדרך של בסיס + אפיקס או כחלק מצירוף. זהו שלב נוסף בתהליך החידוש, שהוא כבר נאמן לחלוטין לדרכי היצירה המילונית בעברית. כך למשל קיבלה המילה 'בנק' גזירה קוית ויצרה את המילים 'בנקאי', 'בנקאות' וכד'.

1.2 שיטות לחידוש סמנטי בעברית החדשה
העיסוק בחידושי משמעות ללא חידושים בצורה מעביר אותנו מהדיאכרוניקה אל הסינכרוניקה של השפה. במצבים כאלה אין אנו חוקרים את מקורה של הצורה מבחינה הסטורית, אלא בוחנים מבחינה סנכרונית את המשמעויות החדשות שקיבלה צורה ותיקה בעברית החדשה.
הבסיס לבחינה של חידושי משמעות ללא חידוש בצורה הוא סטרוקטורליסטי, ומתייחס לדינמיקה הלשונית שבין הרובד הפרדיגמטי לבין הרובד הסנטגמתי של הלשון, ובין שני מישורי המילה - המסמן (הביטוי המילולי והגרפי של יחידת המשמעות) והמסומן (יחידת המשמעות המיוצגת על ידי מסמן נתון).
במילים אחרות, הציר הפרדיגמטי הוא הציר הלקסיקלי של השפה, שמורכב מפרדיגמות (קטגוריות) של מילים בעלות מכנה משותף, ושממנו נבחרות יחידות המשמעות עבור מבע מסוים. הציר הסנטגמתי הוא הציר האפקי - התחבירי - שעל גביו מצטרפות מילים ליחידת מבע באמצעות כללים לשוניים מסויימים.
מילים יכולות להתחדש בלשון דרך שינוי שהושפע מן הציר הפרדיגמטי או מן הציר הסנטגמתי, והחידוש יכול לבוא לידי ביטוי במסמן או במסומן, או בשניהם גם יחד. אולם, חידוש משמעות ללא חידוש בצורה הוא למעשה שינוי שחל אך ורק במסומן ולא במישור המסמנים.

תוכן העניינים:
1. מבוא
1.1 שיטות לחידוש מילים צורני בעברית החדשה
1.1.1 שילוב של שורש קיים עם משקל קיים
1.1.2 שילוב של בסיס קיים עם אפיקס כלשהו
1.1.3 מילים זרות
1.2 שיטות לחידוש סמנטי בעברית החדשה
1.2.1 מטאפורה
1.2.2 מטונימיה
1.2.3 סנקדוכה
1.2.4 אטימולוגיה עממית
1.3 מטרת העבודה
1.4 קורפוס המחקר
1.5 שיטת העבודה
1.6 סימולים וקיצורים
1.7 בחינה סטטיסטית ראשונית
2. חידושים במשמעות ללא חידוש בצורה
2.1 שמות עצם
2.2 פעלים
2.3 שמות תואר
3. מילים חדשות בעלות צורה חדשה
3.1 צירופים
3.1.1 הלחמים
3.2 מילים עבריות
3.2.1 גזירה קוית
3.2.2 גזירה מסורגת
4. סיכום

תגים:

לשון · גזירה · סנקדוכה · מטונימיה · אטימולוגיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דרכי היצירה המילונית של מונחים טכנולוגיים בעברית החדשה", סמינריון אודות "דרכי היצירה המילונית של מונחים טכנולוגיים בעברית החדשה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.