היישום אינו מחובר לאינטרנט

תפיסת הרע בקבלה ויחסה לנאופלוטוניזם

עבודה מס' 041151

מחיר: 155.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הפילוסופיה הנאופלטונית ופרופיריוס, הגישות השונות בתפיסת הרע בקבלה והרע כ"יש אונטולגי".

2,182 מילים ,5 מקורות

תקציר העבודה:

אחת הבעיות הנצחיות, אשר העסיקו את המחשבה האנושית מאז ומעולם, היא בעיית הרע. בעיה זו הפכה חריפה יותר במחשבה הדתית, ובעיקר בדתות הגדולות, שכן דתות אלו מושתתות על האמונה באל כישות עליונה ומושלמת, אשר שולטת בעולם ומנהיגה אותו, ומן הסתם אל כזה אינו יכול להיות רע.
המקרא מביא תשובה פשוטה למדי לבעיה זו: הטוב הינו הציות לדבר האל, ומכאן שהרע הינו המרית רצונו. אך אם זאת מדגיש המקרא כי הן הטוב והן הרע מקורם ברצונו של האל, וכך מצוי הרע בתוך המציאות הנבראת, כפי שמנסח זאת הנביא ישעיהו "יוצר אור ובורא חושך עושה שלום ובורא רע אני ה' עושה כל אלה".
כאשר לתוך העולם הדתי המונותאיסטי פרצה המחשבה היוונית, עלתה שאלת מקור הרע בכל חריפותה: כיצד יכול אל טוב ומושלם להוות מקור לרע? ואם האל אינו המקור לרע מניין בא הרע לעולם? לבעיה זה ניתנו פתרונות שונים אשר מתחלקים לשתי מגמות עיקריות: המגמה האופטימיסטית והמגמה הפסימיסטית.
המגמה הפסימיסטית הובעה בצורה חריפה ביותר ע"י הגנוסטיקאים, אשר תפסו את הרע כישות ממשית, אונטולוגית, אשר עומדת לצד האל הטוב ונלחמת בו. מסקנתם של הגנוסטיקאים היתה כי העולם הזה, בו שולט הרע, הינה ממלכתו של האל הרע, הדמיורגוס. רוח האדם מייצגת בתפיסה זו את הטוב, שכן נשמת האדם היא ניצוץ מן האל הטוב, ולפי זה תפקיד האדם לשחרר את נפשו מן העולם הרע ולהחזירה לצור מחצבתה בנבכי האלוהות הטובה.
הגנוסיס, אם כן, פתר את בעיית הרע ע"י תפיסה דואליסטית קיצונית, אשר מבדילה בין הטוב והרע, כשתי ישויות העומדות זו מול זו, ואשר מרחיקה את הרע מתחומו של האל הטוב .
תפיסה זו הוותה מקור לקבלה בראשיתה, ואלמנטים שלה נשארו ונתגלגלו בקבלה בכל שלבי התפתחותה.
המגמה האופטימיסטית מתבססת בעיקרה על המחשבה הנאופלטונית, אשר תופסת את הרע כהעדר, כקצה האחרון של תהליך האצילות. מגמה זו היא ששלטה בתאולוגיה הדתית של ימי הביניים, הן היהודית והן המוסלמית והנוצרית. הפרשנות הנאופלטונית למהותו של הרע נתקבלה לא רק בקבלה כי אם גם בפילוסופיה של ימי הביניים, בגלגולה האריסטוטלי. הרמב"ם, מגדולי הפילוסופים של ימה"ב, יוצא בחריפות נגד ההשקפה הפסימיסטית, וטוען שאין ליחס את הרע לאלוהים, משום שהוא עושה רק מציאות- הזהה לטוב, ואילו הרע הינו "העדר"- אינו ישות אונטולוגית כי אם חסרונו של הטוב.
כדי להבין את תפיסת הרע הנאופלטונית, ובעקבותיה את תפיסת הרע הקבלית, יש לסקור תחילה, בקצרה, את עקרונותיה של הפילוסופיה הנאופלטונית.

תוכן העניינים:
מבוא
הפילוסופיה הנאופלטונית
תפיסת הרע בקבלה
היות הרע יש אונטולוגי
ביבליוגרפיה

תגים:

יהדות · הבהיר · זוהר · האר · פלוטינוס · מיסטיקה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תפיסת הרע בקבלה ויחסה לנאופלוטוניזם", סמינריון אודות "תפיסת הרע בקבלה ויחסה לנאופלוטוניזם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.