היישום אינו מחובר לאינטרנט

מלכות עמרי

עבודה מס' 041032

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע כללי, כיבוש ומלחמה, השומרון ויחסי החוץ.

2,408 מילים ,6 מקורות ,1990

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. כיבוש ומלחמה
3. שומרון
4. יחסי חוץ
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

מבוא
עבודה זו עוסקת באחד ממלכי ישראל המרכזיים המלך עמרי, ננסה לתאר את פועלו ואת הקורות את ממלכת ישראל בזמן שלטונו; עבודה זו תעסוק בנוסף גם במערכת יחסי החוץ של ממלכת ישראל בזמן עמרי.
עליית עמרי (871 - 882 לפסה"נ) על כס המלוכה מציינת תקופהחדשה בממלכת ישראל , מן המפוארות ורבות הניגודים בתולדותיה. לראשונה ניכרת בממלכת ישראל יציבות יחסית המלווה שגשוג וקשרים בינלאומיים ענפים, אולם גם רבו בה מאבקים פנימיים חריפים. מלחמות כיבוש שיזמו מלכי בית עמרי הרחיבו את גבולות הממלכה ומלאכת בינוי מסועפת ציינה את שלטונם. עם זאת, כבימי שלמה, ההצלחה טמנה בחובה את גורמי ההידרדרות.
שמו של עמרי מלך ישראל בא במצבת מישע מלך מואב (שו' 7 , 5-4). בתעודות שבכתב-היתדות נכתב השם Khu-um-ri כמרכיב בשם המדינה והשושלת המולכת בישראל:
Bit Khu - um-ri. הצורה Bit khu-um-ri-a שבכתובתותיו של תגלת-פלאסר ג', מעידה על המבטא עמריא / עמריה (ושמא נשאר רמז למבטא זה בגרסת השבעים A,B
בדה"א ז.ח. נות מפרש את השם לפי הערבית לחיות, או לפלוח לאל. ואפשר אם כך שהשם עמרי הוא שם תיאופורי מקוצר המביע את נאמנותו של בעל השם לאל פלוני. היסוד עמר מצוי בשמות פרטיים ערביים.

אף-על-פי שהוא עיצב את דמותה של ממלכת ישראל בימי השושלת הנקראת על שמו, לא נשתמרו עליו אלא ידיעות מועטות בלבד. במל"א טז, טו-כב, מסופר בקצרה על המסיבות שבהן עלה לכיסא המלוכה. עמרי, ששם אביו לא פורש במקרא, היה תחילה שר צבאו של אלה בן בעשא (ע"ע). כשהגיעה הידיעה על הקשר
שקשר זמרי, שר מחצית הרכב, על אלה והמיתו, המליכו את עמרי ביום ההוא "כל ישראל" החונים על גבתון אשר לפלשתים. מגבתון עלה עמרי על תרצה, שם מצור על עיר-הממלכה ולכדה. בהמשך הדברים מתוארת בקצרה פרשת המאבק על המלוכה בין עמרי ובין תבני בן גינת. שעל מעמדו לא נאמר דבר.

הידיעות על עמרי זעומות מאוד (מל"א טז: כג - כח). ההיסטוגראף המקראי התעלם מגדולתו של עמרי כפי שנהג בכמה וכמה ממלכי ישראל. יש לציין, כי במקורות אשוריים כונתה ממלכת ישראל 'בית עמרי' או 'ארץ עמרי' גם אחרי מותו והכחדת שושלתו. מסתבר שעמרי עלה במעלות הפיקוד הצבאי בימי בעשא (מל"א טז: יז). לפי מל"א טז: כג מלך עמרי שתים עשרה שנה, ואילו מפסוק כט עולה שמלך שמונה שנים בלבד. יש יסוד לסברה, כי ארבע שנות ההפרש בין שתי הגירסאות, הן תקופת המאבק בין עמרי לתבני. בשנה החמישית לשלטונו, כלומר
שנה לאחר שהביס את תבני , יסד עמרי את העיר שומרון, שהייתה מאז לבירתה הקבועה של הממלכה . קביעת הבירה במקום זה באה לשים קץ לחילופים התכופים של הבירות שכם, פנואל ותרצה, העברות שמנעו ניהול תקין של ענייני הממלכה, אף שניראה כי העברות תכופות אלו היו כורח העתים . הממצא הארכיאולוגי בשומרון מורה על ייסודה בימי עמרי. כנראה היה שם לפני כן יישוב דל ביותר. יש רואים בצעד זה של עמרי שאיפה לפתוח עידן חדש בתולדות הארץ, ויש סוברים שי שיקוליו דומים לשיקולי דויד בבחירת ירושלים לבירה. אלה המחזיקים בהשערת ה'אוניה הפרסונאלית' (ראה לעיל, 185), סבורים כי היה לשומרון מעמד דוגמת מעדה של ירושלים בימי דויד. הצד הישראלי ב'אוניה הפרסונאלית' נתגלם בבירתו השנייה יזרעאל והצד הכנעני כביכול, באוכלוסיה הכנענית בקרב ישראל.
אמנם, אין להתעלם מדמיון מסויים בין מעשיהם של דויד ועמרי, אך הערכתם כפרי חיקוי מודע היא מרחיקת לכת. על כל פנים , החל מימי עמרי ואילך שוב ניכר בבירור העקרון השושלתי בישראל, לעומת אי היציבות שציינה את התקופה שקדמה לימי עמרי וביתו.
חלק ניכר מפעולותיו הענפות של עמרי מתבררות ממקורות חיצוניים ומתוך רמזים אחדים בתיאור המאורעות שקרו אחרי מותו . ממצבת מישע מלך מואב אנו למדים כי עמרי כבש את ארץ מידבא שבמישור מואב , ככל הניראה מיד כמשית אבי מישע בסגנון האופייני לכתובת הנ"ל נאמר: "עמרי. מלך. ישראל. ויענו. את. מאב. ימן. רבן", היינו: עמרי מלך ישראל ועינה את מואב ימים רבים.

מקורות:

ב.מזר, מלחמות ישראל עם ארם, בתוך היסטוריה צבאית של ארץ ישראל, בימי המקרא, מערכות, תשכ"ד.
ב. מזר, ממלכת ארם ויחסה עם ישראל, בתוך כנען וישראל, מוסד ביאליק, תש"מ.
ח.רביב, מבית אב לממלכה, מגנס, 1972.
ח. תדמור, קווים לתולדות שומרון למין יסודה ועד לכיבוד המקדוני, פירסומי החברה לחקירת ארץ ישראל, תשל"ד
י. ליוור, היסטוריה צבאית של ארץ ישראל בתקופת המקרא, תשכ"ז.

תגים:

היסטוריה · מואב · מקרא

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מלכות עמרי", סמינריון אודות "מלכות עמרי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.