היישום אינו מחובר לאינטרנט

תיירות מרפא

עבודה מס' 041025

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע כללי, מזרח אירופה כמוקד משיכה תיירותי, אתרי מרפא במזרח אירופה, הרגלי התיירות של הישראלי בתחילת שנות ה-80 ותוצאות מחקר.

4,822 מילים ,6 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

המחצית השנייה של המאה ה20 יצרה מושג חדש נופש. בעוד שבתקופות קודמות הנופש היה חלק מחיי המעמדות הגבוהים, אך בדרך כלל לא היה מוכר על ידי בני כל המעמדות, הרי שבמחצית השנייה של המאה ה20 השתנו פני הדברים. החברה המודרנית יצרה זמן פנוי רב יותר בידי האדם הממוצע וזה התחיל לחפש דרכים חדשות לניצול הזמן. יותר ויותר אנשים החלו מבינים כי נופש אינו בגדר מותרות אלה הוא הכרך. חיים בחברה לוחצת הפועלת בקצב מהיר עשויים להיות שוחקים עד מאוד, הינתקות ויציאה לחופש הינם פתרון טוב לבעיות השגרה. ישנם סוגים רבים של נופש אולם בעבודה זו בחרנו להתמקד בתיירות מרפה ובמיוחד בתיירות מרפה למדינות מזרח אירופה.
מה היא תיירות מרפא אם כן? סוג זה של תיירות קיים עוד מזמנים עתיקים, ידוע כי גם היוונים וגם הרומאים העריכו ופיתחו אתרי מרפה. תרבות שלמה התפתחה סביב המרחצאות וסביב אתרים אשר נחשבו למרפאים. עם התפתחות הרפואה במהלך המאות ה18 וה19 החלו רופאים להבין כי שינויי באווירה באקלים בלחות ובסביבה הטבעית של האדם עשויים להקל ולהמריץ את תהליך הרפאותו של הגוף ממחלה או מטראומה. אולם נסיעות לאתרי מרפה ברומניה או אתר מרפה מובהק כמו זה בבדן בדן שבגרמניה היו עדיין נחלתם של העשירים. כמו במקרים רבים היתה זו מלחמת העולם השנייה אשר שינתה מצבים פוליטיים וחברתיים והפכה אזורים במזרח אירופה לאתרי מרפה. המלחמה גרמה לנתק בין מזרחה למערבה של אירופה, הנתק יצר את התפתחותם של תנאים כלכליים שונים בשני אזורי אירופה והפך איזורים מסויימים במזרח אירופה לאזורי בעלי משיכה לתיירות בשל המחירים הזולים יחסית. מזרח אירופה ובמיוחד רומניה התברכו במקומות בהם ניתן למצוא אקלים ואויר נקיים, מיים בעלי סגולות מינרליות ואטרקציות נוספות ההופכות אותה לאתר תיירות בעל משיכה רבה.
כפי שכבר הזכרתי המושג "תיירות מרפא", נשמע כמושג שנטבע במאה הנוכחית, אך, למעשה ידועים מרחצאות המים המינרליים, החמים ולצידם תשתית לנופש, תפנוקים ושעשועים, עוד מאז ראשית ימי הספירה .
מעיינות מרפא פזורים ברחבי העולם כולו, כתוצאה של תופעות גיאולוגיות שונות.
"עם עליית האימפריה הרומית, חלה תנופה אדירה בייעודם של מעיינות אלה, אשר שימשו למרפא ולתענוגות לקיסרים ונתיניהם המקורבים" (מרדכי, 21-19:1980 ).
במהלך ההיסטוריה פותחו מעיינות אלה, עקב בימינו אינם מסתפקים עוד בסתם טבילה במרחצאות מים טרמיים או במריחת הגוף בבוץ רפואי, הם מבקשים עתה, שאחרי המרפא יהוו אתר נופש לכל דבר. הווה אומר, ששירותי המרפא יינתנו במכלול של מלונות עם מירב הנוחות, תשתית רחבה לנופש פעלתני ובידור, פעילות ספורטיבית ופעילות חברתית בשעות הפנאי, ושתהיה גם אופציה של בילוי בפינות טבע נאות ומרתקות. לשם כך ניבנו אתרי הנופש-מרפא הממוקמים בקירבת המעיינות המפרים מי תהום לטבילה, או על שפת חופי ים ואגמים, ובתוך פארקים פורחים, בלב ליבו של הטבע. כל זאת במטרה להעניק לנופשים ולמתרפאים אוירה פסטורלית, נינוחה ומפנקת, אוירה של חופש ונופש, שהם חלק בלתי נפרד מן הטיפולים המחלימים.
אתרים רבים מעין אלה מצויים ברחבי אירופה כולה ובמזרחה בעיקר. בין הידועים שבמערב אירופה: באד אישל- באוסטריה.מונטה קטיני ואבאנו טרמה - באיטליה. ראגאץ - בשוויץ. ובאד קיסינגן - בגרמניה. מבין הידועים שבמזרח אירופה: באי מרגיט (בודפשט)
שראוואר והוויז - בהונגריה פליקס וקובסאנה - ברומניה. קרלובי וארי ומריינבאד - בצ'כיה.
כל האתרים הללו משלבים מרפא במים תרמו - מינרלים, העולים מעומק רב, בטמפ' גבוהה מן הממוצעת בסביבתם ובריכוז מינרלים ומלחים גבוה ביותר, ובמקביל שרותי נופש ותיירות ברמה בנלאומית. סביב האתרים פותחו עיירות קיט עם תשתית עשירה ומגוונת לבילויים בחיק הטבע, הוקמו מתקני ספורט מודרניים, ניבנו מרכזים מסחריים, מסעדות ושפע של מופעי תרבות, קונצרטים וערבי פולקלור, בהנחה ובאמונה שהטבע הוא, אכן, מקור הבריאות ושמרחצאות המים התרמו - מינרלים והתשתית לנופש ולבידור, הם הבסיס להחלמה, מרגוע, שעשועים ותפנוקים (לידור, 36-35:1989 ), (לידור, 72-71:1991), (לידור, 487,166:1992).
דוגמאה לסוג זה של אתרי נופש נמצאים בהונגריה הידועה במעיינות המרפא שלה. מעיינות אלה לימים עוד מתקופת האימפריה הרומית והכיבוש הטורקי. יש למשל עדויות לכך שבשנת 350 לספירה נהנה מלך בשם טיטוס ממעיינות המרפא באובודה, ובריאותו חזרה אליו.
המעיינות הרבים קיימים בזכות המאפיינים הגיאוגרפיים של הונגרי בגלל מבנה הסלע, חום המים עולה במעלה אחת ככל שמקור המים עמוק יותר במטר אחד. דבר זה הוא מיוחד במינו.
הרי מבחר מרחצאות לדוגמה:
גאלרט - לבעיות אורטופדיות, בעית מחלות נשים, בעיות מחזור הדם.
רודם- לבעיות אורטופדיות, בעיות קיבה ועיכול, בעיות בלוטהתרים.
לוקץ'- לבעיות אורטופדיות, בעיות קיבה ועיכול.
מעיין באי מרגרט בבודפשט - לבעיות אורטופדיות, בעיות מחלות נשים, בעיות בלוטת התריס.
באלף - לבעיות אורטופדיות, בעיות מחלות נשים, בעיות עיכול, בעיות עור.
המרחצאות מתוכננים כך שניתן לשלב בהם גם החלמה וגם מנוח ובידור. בכל המרחצאות ניתן לשהות תקופות ממושכות לטיפול א' לבוא למספר ימים בלבד, בהתאם לתוכניותיהם של האורחים, אולם בהסדר מראש.
ברוב המקומות יש שילוב של מספר שיטות - מרחצאות חמים טיפולים בבוץ, תרפיה בחשמל, עיסוי ועוד. בכל המקומות ישנם תמיד השגחה ופיקוח רפואי.
דוגמא נוספת נמצאת בצ'כוסלובקיהמאריאנסקה לאזנה (14,000 תושבים), 73 ק"מ. מרכז הריפוי הוקם ליד המנזר טפלה, שבבעלותו היו פעם המעיינות.
40 המעיינות מכילים מלח ומנוצלים לריפוי מחלות דרכי השתן והנשימה. גם חולי עצבים ולב הסובלים ממחלות דם, עור ושגרון, מוצאים כאן מזור למכאוביהם.
קארלובי וארי (61,000 תושבים), 164 ק"מ. העיר שוכנת בסביבה יפה מאוד על שפך הנהר טפלה לתוך האגר.
12 מעיינות המלח והאלקאלי נבדלים בדרגות החום שלהם (43 עד 73 מעלות צ'). העתיק והחם ביותר ביניהם הוא "המבוע" (ורז'ידלו, 73 מעלות צ'), המקפיץ כל דקה 2000 ליטר מים עד גובה 12 מ'. תוצאות ריפוי נרשמו במחלות- הקיבה, המעיים והמרה, מחלות דרכי השתן והפרעות בחילוף החומרים.
בקארלובי וארי ובסביבתה קיימת תעשיה חשובה- קרמיקה, זכוכית, חרסינה, כפפות ומזון. בעיר מתקיים כל שנתיים, בחודש יולי, פסטיבל סרטים בינלאומי.
הריפוי כאן הוא באמבטיות ראדיום, המושכות מבקרים רבים.
בעבודה זו ננסה לאפיין את הרגלי התיירות של הישראלי במהלך שנות השמונים והתשעים. ננסה לבדוק את הרגלי הצרכנות הקשורים בתיירות את השינוי שחל בהם, ואת יחסו של הישראלי לאתר המרפה התיירותי במזרח אירופה. לשם בדיקת הנושא נשתמש בשני מחקרים אמפריים שונים. האחד נעשה בתחילת שנות השמונים על ידי משרד התיירות ואילו השני נערך על ידי. בשני המקרים נוכל ללמוד על הרגלי התיירות של הישראלי ובכלל זה על הרגלי התיירות לאזורי מרפה. יחד עם זאת נוכל ללמוד משני המחקרים על השינויים שחלו בתחום וננסה לעמוד על מהותם.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. מזרח אירופה כיום כמוקד משיכה תיירותי
3. אתרי מרפא במזרח אירופה תפיסה כלכלית
4. הרגלי תיירות בחברה הישראלית בתחילת שנות ה-80
5. תוצאות המחקר שערכתי
6. סיכום

מקורות:

יפת זאב, פספורט לאירופה, הוצאת מוקד, 1991.
מדריך חץ, מזרח אירופה, 1995.
רוזמרין יעקב, מדריך למזרח אירופה, 1997.
משרד התיירות, מחקר לגבי צרכנות תיירות, ינואר 1985
ASHWORTH AND GOODALL, MARKETING AND TOURISM PLACES. LONDON AND NEW YORK 1995.

תגים:

תירות · מעיינות · נופש · פנאי · כלכלה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תיירות מרפא", סמינריון אודות "תיירות מרפא" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.