היישום אינו מחובר לאינטרנט

קלאוזביץ על אסטרטגיה וטקטיקה

עבודה מס' 040707

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עקרונות המלחמה, הגדרות מסגרת, האסטרטגיה, ריכוז הכוח, נקודת הכובד, ההפתעה, היזון חוזר בין טקטיקה ואסטרטגיה והקרב.

3,794 מילים ,7 מקורות

תקציר העבודה:

בעבודה זו אבחן את התפתחות מחשבתו של קלאוזביץ בשאלת היחס בין האסטרטגיה לטקטיקה כפי שבאה לידי ביטוי בכתיבתו המוקדמת והמאוחרת. כתיבתו של קלאוזביץ כה מורכבת ועשירה, עד שלא ניתן לבודד נושא אחד מתוכה ולעסוק רק בו. על כן לא אגביל עצמי לדיון בשאלות הטקטיקה והאסטרטגיה בלבד, ואחרוג מהן היכן שניתן להוסיף.
עולמו ה'צבאי' של קלאוזביץ היה מורכב ממדינות וצבאות. המלחמה בה הוא עוסק הינה כזאת שבין צבאות מאורגנים, כדוגמת אלה של מלך פרוסיה פרידריך הגדול במאה ה 18, או נפוליון ויריביו בימי קלאוזביץ.
סמוך לימי קלאוזביץ, וכתוצאה מהמהפכה הצרפתית, התחוללה מהפיכה באופי הצבאות והלחימה. אם עד כה היו צבאות קטנים ביחס תחת פיקוד אחד, עתה הופיעו צבאות ענק שחולקו לדיוויזיות ואף קורפוסים. כל יחידה כזו כללה את כל סוגי היחידות: רגלים ארטילריה ופרשים, היה לה מפקד אחד הכפוף רק למפקד העליון, והיא היתה מסוגלת לתנועה ולחימה עצמאיים. נפוליון שקלאוזביץ ראה בו דוגמא ומופת למצביאות, הצטיין בבנין צבאות כאלה, ויותר מכך בהנעתם המוצלחת לשדות הקרב, בחלקם נכח קלאוזביץ.
ואולם אם נבחן את השפעת השינויים האלה נראה שהיא התרכזה בעיקר בתחומי שדה הקרב, האלמנט הטקטי של המערכה. אם נתבונן באלמנט הניידות של הצבא, נגלה כי ברמה האסטרטגית מידת הניידות נותרה תלויה בגורמים הלוגיסטיים. אפילו מצביא כנפוליון בדרך למערכות המוצלחת באולם ואוסטרליץ, הניע את הצבא ממקום ריכוזו לשדה הקרב באופן מסורבל ביותר, כשהשיקול המרכזי המניע את מפקדיו היה הצורך להשיג מזון לאדם ובעיקר לבהמות הרבות. כאשר כבר הגיע הצבא לשדה הקרב היתה למבנה היחידות החדש משמעות רבה, שכן ניתן היה לחלק את הצבא באופן 'מתוחכם' לפי צרכי הקרב המשתנים, ולהפיק ממנו תועלת רבה יותר. מרכיב האש במשוואת הקרב, דווקא על סף פריצות דרך טכנולוגיות שארעו זמן קצר לאחר מות קלאוזביץ, נותר כמעט כפי שהיה מאתיים שנה קודם לכן. כמויות התחמושת שהיה צורך להוביל, ואלה שנורו במהלך הקרב, היו מזעריות יחסית להתפתחויות העתידיות. מצב זה העצים עוד יותר את חשיבות השיפור בניידות הצבאות בשדה הקרב. כפי שנראה היו למרכיבי תמונת המלחמה הזו השפעה רבה על הדרך בה ראה קלאוזביץ את מרכיבי המלחמה.

תוכן עניינים:
1. עקרונות המלחמה
2. הגדרות מסגרת
3. האסטרטגיה
4. ריכוז הכוח
5. נקודת הכובד
6. עקרון ההפתעה
7. היזון חוזר בין טקטיקה ואסטרטגיה
8. הקרב
9. סיכום
10. מקורות
11. ביבליוגרפיה

מקורות:

1. גת עזר, מדיניות ומלחמה בהגות הצבאית המודרנית, "מערכות" משרד הבטחון, 1984
2. ון קרפלד מרטין, מלחמה ותחזוקה, הוצאת 'מערכות', 1983.
3. ב.ה לידל-הארט, אסטרטגיה של גישה עקיפה, הוצאת מערכות, 1980.
4. ב.ה לידל-הארט, מחשבות על המלחמה, הוצאת מערכות, 1989.
5. Brodie Bernard, A Guide to the Reading of On War, in Carl Von Clausewitz, ON WAR, ed: Michael Howard and Peter Paret, Princeton university press, Princeton New Jersey, 1989
6. the Cambridge Illustrated History of WARFARE, ed. Geoffrey Parker, Cambridge
University Press 1995
7. Keegan John, A History of Warfare, Alfred A. Knopf, New York, 1994.

תגים:

לחימה · לוחמה · צבא

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "קלאוזביץ על אסטרטגיה וטקטיקה", סמינריון אודות "קלאוזביץ על אסטרטגיה וטקטיקה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.