היישום אינו מחובר לאינטרנט

השורשים הקולוניאלים והקדם-קולוניאליים של מלחמת ביאפרה

עבודה מס' 040539

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: יחסי הקבוצות האתניות בניגריה, הקולוניאליזם הבריטי כגורם לקיטוב והעשור הראשון לעצמאות.

4,453 מילים ,14 מקורות

תקציר העבודה:

מלחמת ביאפרה, בשנים 1967-1970 זכורה כמשבר האתני החריף ביותר שידעה אפריקה מעודה. הלוחמה בין הממשל המרכזי של ניגריה לבין חבל ביאפרה בדרום מזרח המדינה נמשכה 30 חודשים. החל מה-6 ביולי 1967 עד כניעתה ב12- בינואר 1970. מלחמה זו נכנסה לתודעה העולמית כמקבילה למילים רעב, הרג ברוטלי ורצח עם.
מלחמה זו שהתרחשה בעידן הפוסט קולוניאלי, עידן של מלחמה קרה ותקשורת אלקטרונית עוררה הד בינלאומי במיוחד בדעת הקהל. נעשו ניסיונות תיווך אפריקאים ומעורבות והתערבות בין לאומיים אך לא נגרמה מחלוקת בין גושית.
ניגריה מדינה המורכבת ממספר מחוזות אתניים ואשר הפכה לאומה בעקבות הקולוניאליזם הבריטי ב-1914 היתה רוויה עוד בתקופות קודמות פרה-קולוניאליסטיות במתחים בין הקבוצות האתניות השונות והבדלים אשר באו לידי ביטוי בהשתלבותן במנגנון הקולוניאלי ובמינהל המדינה העצמאית והיוו את היסוד לפריצת המלחמה.

גורמים קולוניאליזם קבעו באפריקה גבולות מלאכותיים בצורה שרירותית, לרוב על פי שיקולי נוחות מינהלית. גבולות אלו היו גורם חיצוני אשר השפיע על המהלכים הפנימיים בפוליטיקה הפנים יבשתית של אפריקה. שבטים שונים מצאו עצמם תחת יחידה מדינית אחת. במקרים מסויימים קבוצה אתנית נאלצה להתפלג בין מדינות שונות. אפריקה, יבשת המרובה בקבוצות אתניות הדבר שמציין למעשה את ההוויה האפריקאית. הסולידריות המדינית היא משנית ואדם רואה עצמו בראש בראשונה שייך לקבוצה האתנית אליה נולד. מכאן ניתן להסביר את רוב העימותים באפריקה המתרחשים על רקע של בסיס אתני. "היריבות האתנית חריפה יותר במדינות בהן יש מספר מועט של גושים אתניים גדולים ובמדינות בהן לחלק מהקבוצות האתניות מסורת ממלכתית-מדינית"(1).
לקבוצה אתנית יש טריטוריה, תרבות ותודעה מסורתית. יש לה מאפיינים אובייקטיבים משותפים כגון לשון, תרבות, דת, מוצא ומעמד חברתי. הבעיה האתנית נובעת מהיריבות והניגודים בין הקבוצות השונות ובמידה וקיימים ניגודים נוספים כמו גזע (או שינוי פיזי) ודת הם מלבים את השנאה. המסורת הפוליטית התפתחה בהתאם למיבנים המשפחתיים - שבטיים ועובדה זו מחזקת את קיומם של הגבולות האתניים הפנים מדינתיים ואת מגמות הבדלנות השבטיות(2). הפלורליזם הקיים ברוב מדינות אפריקה השחורה יוצר חוסר זהות לאומית כוללת ומדגיש את הפערים בין הקבוצות.
ניגריה: מדינה חדשה בקונטקסט היסטורי. שמה על שם הנהר החוצה אותה. המגע עם המערב של עמי דלתת הניגר התקיים מאות שנים. אזור הדרום היה חשוף יותר למגע עם המערב בשל הקרבה לחוף וסחר העבדים. נוצר מצב של הבדלים בין צפון לדרום.
ניגריה התפתחה באופן הדרגתי תחת מנהל בריטי החל מ-1861 עם הקמת המושבה (Colony) הבריטית בלגוס(Lagos) ועד למיזוגה עם שטח החסות (Protectorate), ב- 1914. בשטח זה נמצא פאזל אתני המורכב מ- 250 קבוצות. שלוש הקבוצות הגדולות הן: האוסה -פולני (Husa-Fulani) בצפון, יורובה (Yoruba) בדרום-מערב, והאיבו (Ibo) בדרום-מזרח. קבוצות אלו מהוות את עמי הגרעין של ניגריה והן דומיננטיות באזוריהן. מאז חלוקתה של ניגריה לפדרציות נוצר מצב בו הבעיה האתנית הביאה לפירוד חברתי ומעגלי שנאה בין צפון לדרום בין שלושת העמים הללו.

עבודה זו דנה בהתפתחויות הפוליטיות בניגריה אשר הושפעו מהמצב ששרר בה בתקופה הקדם קולוניאלית ובתקופה הקולוניאלית גם יחד ויצרו את המלחמה המכונה מלחמת ביאפרה.

ביאפרה: יחידה מדינית בתקופת המלחמה שלא זכתה להכרה בינלאומית, נקראה על שם המפרץ שלחופו היא שוכנת. ביאפרה היא החבל הדרום מזרחי של הפדרציה הניגרית. שטחה ביום הכרזת עצמאותה היה 75 אלף קמ"ר מתוך השטח הכולל של ניגריה שהוא 923,768 קמ"ר. בקיץ 1967 מנתה אוכלוסיית ביאפרה 14 מליון נפש כאשר מתוכם תשעה מליון הם מבני האיבו והיתר בני מיעוטים נוצריים. באותה עת מנתה כלל האוכלוסיה הניגרית 67 מליון נפש.
הגורמים האתניים והבעיות הבין שבטיות התקיימו עוד בעידן הפרה- קולוניאליסטי. התקופה הקולוניאליסטית חיזקה את הבעיות הבין שבטיות. במהלך העבודה אבחן את שני הגורמים הללו אשר הביאו לפריצת המלחמה בביאפרה בסוף שנות ה-60.
----------------------------------------------------------------------------------
1. בנימין נויברגר, צמיחת המדינות החדשות באפריקה, הבעיה האתנית באפריקה ומלחמות ביאפרה וקטנגה, (ת"א: אונ' פתוחה 1979). ע159-.
2. ב. קמפרלניג, "שבטיות, אינטגרציה פוליטית ושינוי חברתי באפריקה" בתוך: קובץ מאמרים ופרוטוקול, פרסומים אזוריים- אפריקה מס 1.

תוכן עניינים:
1. הקדמה
2. מבוא
3 .התקופה הקדם קולניאלית ויחסי הקבוצות האתניות בניגריה.
א. ההרכב האתנית.
ב. המאבק המדיני.
4. הקולניאלזים הבריטי כגורם לקיטוב ובדלנות
5. העשור הראשון בעצמאות ניגריה: מהלך הארועים ותוצאות פוליטיות
א. צעדים ראשונים
ב. הקרע במערב כמאיץ התדרדרות במדינה כולה.
ג. הפיכה ראשונה
ד. הפיכה שניה
ה. מהלכים פוליטיים.
6. סיכום
7. מקורות.

מקורות:

1. אצ'בה. צ. איש העם. ת"א: עם עובד 1969.
2. ברס. צ. (עורך) האנציקלופדיה העברית. ירושלים (כ- כא ע305-)
3. גולן. ת. שחור לבן, לבן שחור. ת"א: משה"ב הוצ"ל 1986.
4. לבציון נ. "טרגדיה אפריקאית: פרשת ביאפרה - סיבותיה והשלכותיה". סקירה חודשית. (ינואר 1970 ע- 3-14)
5. לבציון נ. "ביאפרה רקע היסטורי". סקירה חודשית. (אוגוסט 1968 ע202-206-)
6. נויברגר .ב. צמיחת המדינות החדשות באפריקה, הבעיה האתנית באפריקה ומלחמות ביאפרה וקטנגה. ת"א: האוניברסיטה הפתוחה 1979. (יח' 6-7)
7. עזריה.ו. "פולבה" האנציקלופדיה העברית ירושלים (כ-כ"ז ע- 367)
8. קימפרלניג .ב. הרצאה: שבטיות, אינטגרציה פוליטית ושינוי חברתי באפריקה, המחלקה לסוציולוגיה האוניברסיטה העברית. מתוך קובץ מאמרים ופרוטוקול פרסומים אזוריים- אפריקה מס1-. יום עיון חוף השנהב וישראל שהתקיים ב9- בינואר 1972.

9. Arberrthery. D. The Political Dilema of Popular Education -an African Case, Stanford: un prees 1969.
10. Anber.P. "Modrnization and Political Disintegration. Nigeria and the Ibo", Journal of Modern African Studies,(vol 5, n-2 1977).
11.Coleman. J.S Background to Nationalism, Berkley: 1963.
12. M.Croweder, The Story of Nigria, London: Faber & Faber 1962.
13. Isichei.E. A History of Nigeria, London: Longman, 1973.
14. Naali .O. "The Nigeria-Biafra Conflict" in Nigria: Dilemma of Nationhood, Joseph Okpaku ed Michigen: 1971.

תגים:

לגוס · שבטים · אפריקה · אנגליה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השורשים הקולוניאלים והקדם-קולוניאליים של מלחמת ביאפרה", סמינריון אודות "השורשים הקולוניאלים והקדם-קולוניאליים של מלחמת ביאפרה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.