היישום אינו מחובר לאינטרנט

ניתוח השוואתי בין יומניהם האישיים של אנה פרנק, משה פלינקר, אירית ר.קופר והלנה בירנבאום

עבודה מס' 040513

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ההקשר ההיסטורי בו רואים הילדים את עצמם, היחס להורים, הדגשים והשוואה.

5,862 מילים ,11 מקורות

תקציר העבודה:

היומן הנו ספר זיכרונות, בו רושם הכותב בו, אם יום יום ואם כשעולה בו דחף, את המאורעות שחווה, דעות, מחשבות, רגשות. כתיבה ביומן נעשית מתוך צורך להבעה אישית, מתוך צורך להקל על משא החוויות הטעונים והמכבידים, שמתוך עצם כתיבתם נפרק חלק מהמשא המכביד. יש הכותבים מתוך דחף לתעד ולזכור אירועים חשובים, יש הכותבים מתוך צורך פנימי חזק לבדוק את עצמם ואת הקורה בסביבתם, להתעמק במשמעויות ה אירועים החיצוניים והפנימיים ומתוך כך להבהיר לעצמם דברים משמעותיים. מכאן שכתיבה ביומן יש לה ערך התפתחותי רב מאד.

המייחד את היומן בהשוואה ליצירה ספרותית הנכתבת זמן מסויים לאחר האירועים, בכך שבכתיבת יומן אין תכנית מארגנת, אין נקודת תצפית של כותב שחווה את ה אירועים עד תומם ויודע מה סופם, מה השתלשלותם.
הכתיבה ביומן היא כתיבה אותנטית, כפי שמרגיש וחושב כותב היומן בו ברגע הכתיבה. כך שיתכן שמספר ימים לאחר מכן ירגיש ויחשוב ההפך ממה שכתב קודם לכן.

הכותב ביומן מעלה אופן ספונטני את החשוב לו ביותר באותו רגעי או שעות כתיבה.
נקודת התצפית שלו היא מזמן ההווה. הוא יכול לכתוב על ההווה ועל העבר אך העתיד נשאר מבחינתו אי ודאות. בעוד שהכותב זכרונות לאחר זמן התרחשותם נקודת התצפית שלו שונה. יש לו פרספקטיבה של זמן, התהליכים המתוארים אצלו ידוע לו מה יהיה סופם.

נקודה חשובה אחרת היא שכתיבת יומן היא אותנטית, אישית, ואין בה כוונה ליצור יצירת אמנות או להתפרסם בעוד שהכותבים יצירות ספרות העוסקים בזכרונותיהם מתמודדים עם אמות מידה של כתיבה ספרותית אמנותית ואחת ממטרותיהם היא לפרסם את הדברים כדי שהמסר המבוטא בהם יגיע לאנשים רבים ככל האפשר. (צדקה, 1986)

בעבודה זו אנתח שני יומנים שכתבו שי ילדים על ילדותם: אנה פרנק ומשה פלינקר.
כתיבת יומניהם הייתה כתיבה על קו הקץ. שניהם לא שבו, שניהם נספו.

לעומתם אנתח שתי יצירות ספרותיות שכתבו שני מבוגרים על ילדותם.
א.ר. קופר שכתבה על ילדותה בשואה בספרה "בקצה היער" וכן הלינה בירנבאום שכתבה את "החיים כתקווה". בחיים בארץ אזרו עוז לספר את סיפורן המופלא.
הספורים בנויים מרצף כרונולוגי של השתלשלות ה אירועים כפי שזכרו תוך פרוט שיחות, מקומות, ו אירועים שנחרתו בזכרונן לפרטי פרטים.

עם זאת, בשונה מיומן הנכתב בעת ה אירועים עצמם, היה עליהן להתמודד עם קושי של היזכרות במצבים קשים, עם הדחקה עצמוה של אירועים טרגיים כואבים, עם הקושי לחוות שוב את אימי השואה.

אדיר כהן (1988) מזכיר שתי התייחסויות המזכירות מפני חילולה של השואה בנסיון להפכה לאמנות, מפני נסיון כושל ופוגע לעשות דבר בלתי אפשרי - לתת ביטוי אנושי למצב בלתי אנושי. להביע במלים שפויות ותרבותיות שיצר העולם השפוי חוויות שהן לא שפויות, מטורפות ואכזריות מאין כמותן.

אדיר כהן מצטט את אדרוני שכתב "אין זה רק בלתי אפשרי אלא גם בלתי מוסרי לכתוב על השואה". וכן את וויסכגרוד שכתב: "אני מאמין באמונה שלמה שאמנות אינה יכולה להיות מבע לשואה. האמנות נוטלת את העוקץ מן הסבל. אסור ליצון ספרות יפה על השואה. כל נסיון למבע השואה באמנות מגמד את השואה ובסופו של דבר יוצר אמנות גרועה."

למרות הקושי המהותי שבכתיבת יצירות אמנות על השואה, נכתבו בכל זאת יצירות רבות, חלק מוכרות כ"אמנותיות" וחלקם כפחות. אחת הסיבות לכתיבה הזו היא ההכרה בכך שהכתיבה מהווה כלי חשוב ביותר של הזכרות, שהוא הסיכוי האחרון להכריע ולהזכיר, לדבר אל הדורות שלא ידעו את השואה.

מקורות:

אבישי מרדכי "בין עולמות" הפרק יומן התקוה והיאוש על יומנו של משה פלינקר. הוצאת עידית תשכ"ב 1962.
ברגסון גרשון "לקראת יום השואה" ספרות ילדים ונוער תשמ"ג 1983 כרך 9 הוצאת משרד החינוך המדור לספרות ילדים ירושלים.
ברוך מירי "יומנה של אנה פרנק" כמסמך דוקומנטרי, כספר התבגרות וכיומן אוטנטי בתוך: ספרות ילדים ונוער מרץ 1986, אדר תשמ"ו הוצאת משרד החינוך. המדור לספרות ילדים ירושלים.
בירנבאום הלינה "החיים כתקוה" הוצאת בית לוחמי הגטאות והוצאת הקבוץ המאוחד. תשמ"ג 1983.
זהבי אלכס "מכנה משותף בספרות על השוןאה" ספרות ילדים ונוער תשמ"א 1980 הוצאת משרד החינוך המדור לספרות ילדים ירושלים.
כהן אדיר "מכוות האש: ספרות הילדים על השואה". בתוך "תמורות בספרות ילדים". הוצאת עחי 1988.
פלינקר משה "הנער משה" הוצאת יד ושם.
פרנק אנה "יומנה של נערה" הוצאת קרני ודביר 1992.
צדקה רינה פרקי ספרות לכתה ח' מדריך למורה. הוצאת "חורב" 1988.
קופר א. אירית "בקצה היער" הוצאת "אלף" 1987.
רון צילה "על ספרי ילדים ונוער בנושא השואה". ספרות ילדים ונוער 1974. הוצאת משרד החינוך המדור לספרות ילדים ירושלים.

תגים:

ספרות · נוער · שואה · יומנים · עדויות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ניתוח השוואתי בין יומניהם האישיים של אנה פרנק, משה פלינקר, אירית ר.קופר והלנה בירנבאום", סמינריון אודות "ניתוח השוואתי בין יומניהם האישיים של אנה פרנק, משה פלינקר, אירית ר.קופר והלנה בירנבאום" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.