היישום אינו מחובר לאינטרנט

"גוש אמונים" והמחתרת היהודית-אידיאולוגיה ושינוי פוליטי

עבודה מס' 040422

מחיר: 373.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: צמיחת התנועות, המרכיב הדתי, האידיאולוגיה ובחינת הקשר ביניהן.

10,761 מילים ,11 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

בעבודה זו נעסוק בגוש אמונים ובמחתרת היהודית, כריכת שני הנושאים תחת עבודה אחת, יוצאת מנקודת מוצא בדבר קיומה של זיקה בין השניים. שורשיו של הקשר ומהותו הם נושאה העיקרי של עבודה זו. תנועת גוש אמונים קמה באופן רשמי ב-1974 על רקע הליכי הרוח של "המחדל" אשר ליווה את מלחמת יום הכיפורים דבר קיומה של "מחתרת יהודית" בקרב מתנחלי גוש אמונים התגלה רק 10 שנים אחר כך. מהבהרה כרונולוגית זו משתמע כי הקשר בין שניהם הוא בהכרח קשר של התפתחות. כדי להבין את התהליך ההתפתחותי שעמד ביסוד המחתרת היהודית נדרש איפוא, דיון נפרד בנסיבות בצמיחתה של תנועת גוש אמונים ומאפיינה כמו גם פרק המוקדש לקורותיה של "המחתרת היהודית". מתודולגיה כזאת מאפשרת את מציאת הקשר ואת אופיו.
השקפת עולם דתית עליה היו אמונים מייסדי ורוב חברי התנועה כמו גם חברי המחתרת היהודית מהווה ציר ראשון, סביבו מתבקשות מספר שאלות אודות הפרופיל הסוציו תרבותי של מייסדי גוש אמונים, איזה תפיסות דתיות הזינו את עולמם הרוחני?. כיצד הם השפיעו על עיצובה של האידאולוגיה של גוש אמונים? .
באשר לדרכה של התנועה ניסינו להתחקות אחר מאפייניה האידאולגיים של התנועה ואחרת פעילותיה בזירה הפוליטית הארץ ישראלית. באשר ל"מחתרת היהודית", שאלת האידאולגיה שלה נתבקשה מאליה. מה היו המניעים של חבריה.? מה היה אופיו של הארגון אשר זכה בתקשורת לכינוי "המחתרת היהודית"? ומה היו הגורמים אשר השפיעו על כיוון התפתחותה ? הם מקצת השאלות אשר עליהם מבקשת עבודה זו להשיב.
חיפוש אחר נקודת המפגש שבין גוש אמונים למחתרת היהודית סובב סביב השאלה האם המהלכים ההתפתחותי ים שהובילו אל המחתרת היהודית היו מובנים בתנועת גוש אמונים או שמא היה זה מהלך מקרי ? הקונטקס הדתי הכללי שבתוכו פעלו שני הארגונים הללו מעלה בהקשרו הספציפי אל המחתרת היהודית, הרהורים, באשר למהות הקשר שבין דת לאלימות.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. גוש אמונים-צמיחה אידיאולוגית
3. מחזון הגאולה אל ההתנחלויות ביהודה ושומרון
4. המחתרת היהודית
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

מקורות:

סגל חגי, "אחים יקרים" - קורות המחתרת היהודית, כתר, ירושלים ,1987.
רובינשטיין דני, מי לה' אלי : גוש אמונים, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1982.
רענן צבי, גוש אמונים, ספרית פועלים, 1980.
שביד אליעזר, "המחתרת והאידיאולוגיה של גוש אמונים", נקודה, מס' 75, תשמ"ב.
ליברמן ישעיהו, המרכיב הדתי בלאומנות הישראלית.
רכלבסקי ספי, חמורו של משיח, ידיעות אחרונות, תל אביב, 1998.
קוק צבי יהודה הכהן, קדושת עם הקודש על אדמת הקודש.
שביט יעקב, משיחויות אוטופיה ופסימיות בשנות החמישים.
Lustik Ian ,s, For the land and the lord : Jewish Fundamentalism in Israel (Council on Foreign Relations , New York ,1988)
10. Sprinzak Ehud , The Iceberg Model of Political Extremism , in , The Impact of Gush Emunim , D avid Newman (ed. ) , ( Croom Helm , London ,1985 .
11. Sprinzak Ehud , Fundamentalism , Terrorism, and Democracy : The Case of Gush Emunim Underground, paper presented at a colloquium at The Wilson center on September 16 , 1986 .

תגים:

התנחלויות · ושומרון · פוליטיקה · גאולה · סוציולוגיה · יהודה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא ""גוש אמונים" והמחתרת היהודית-אידיאולוגיה ושינוי פוליטי", סמינריון אודות ""גוש אמונים" והמחתרת היהודית-אידיאולוגיה ושינוי פוליטי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.