היישום אינו מחובר לאינטרנט

הסטטוס קוו בין דתיים לחילוניים בישראל

עבודה מס' 040321

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הגדרת הסטטוס קוו והווצרותו, הבעיות והקונפליקט, בחינת התפתחותו ודוגמאות.

4,496 מילים ,18 מקורות

תקציר העבודה:

מערכת היחסים בין דתיים לחילונים במדינת ישראל הייתה ועודנה אחד הגורמים היסודיים והחשובים ביותר בחברה הישראלית, מבחינת עצם מהותה, וכן מהסוערות וטעונת הרגשות ביותר שידעה חברה זו, מבחינת הצורה שלבשה מערכת יחסים זו וביטוייה השונים.
שורשיה של הפרשה בתהליך היסטורי שחולל עימות בעם היהודי ואשר התחיל עוד באמצע המאה ה-18, עת נפגשה המסורת היהודית-תורנית פנים אל פנים עם התרבות החילונית האירופית, כפי שבאה לידי ביטוי במוסדות המדינה והחברה. (שביד, עמ' 286).
יש המביטים אל מציאות זו של סכסוך ומאבק פנימי מתמיד בדאגה גוברת והולכת, ומאידך גיסא מציעים רעיונות מרחיקי לכת לתיקון המצב המעוות, לדעתם (אגסי, עמ' 110-117, ויילר, עמ' 9-12). לעומתם יש הסבורים כי רב המאחד על המפריד, וכי המסגרת היהודית רחבה דיה להכיל קצוות וניגודים שבמבט ראשון נראה כי לא יכולים לדור יחדיו (Marmorstein, עמ' 90-95).
בעבודה זו ננסה לבחון מערכת יחסים סבוכה ומורכבת זו דרך היבט אחד - ההסכמה על שמירת ה"סטטוס-קוו" ביחסי דתיים וחילוניים במדינה.
בפרק הראשון נסביר את עקרון הסטטוס קוו, מה הוא כולל (ולא פחות חשוב מזה, מה אינו כולל) ונשרטט בקווים כלליים את השתלשלות העניינים שהביאה לצמיחתו וגיבושו, כמו גם את המציאות הפוליטית והחברתית ששימשה רקע לצמיחתו.
בהמשך נעמוד על הבעיות השונות וחילוקי הדעות שהתעוררו סביב גיבוש הסטטוס-קוו, נתאר את מניעיהם, אילוציהם ופחדיהם של הצדדים השונים שהיו מעורבים ביצירתו, ואת שאיפותיו של כל צד במאבק לגיבושה ושימורה של הסכמה זו.
הפרק השלישי ינסה לעקוב אחר ההתפתחויות שחלו בסטטוס-קוו במרוצת השנים וינסה לענות על השאלה האם חל בו כירסום, ולטובת איזה צד.
בסוף העבודה נרשה לעצמנו לרדת לרגע מהאילנות הגבוהים של החוקר המביט מן הצד על האירועים ומנתחם בקרירות וננסה להביא משהו מתחושת "השטח" עצמו, על מערבולת הרגשות, הקיצוניות והאלימות אליה נסחף לא פעם העימות הלא-אקדמי-בלבד, בו אנו עוסקים. זאת באמצעות סקירה חטופה של הכרוניקה השוטפת של העיתונות היומית.

תוכן עניינים:
1. פרק א' : מהו "הסטטוס קוו" וכיצד נוצר
2. פרק ב': הבעיות וחילוקי הדעות בקשר לקביעת הסטטוס-קוו
3. פרק ג': כיצד התפתח הסטטוס קוו במשך השנים והאם חל בו כירסום?
4. סקירה חטופה של כמה עימותים
5. סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אגסי, יוסף. בין דת ולאום. לקראת זהות לאומית ישראלית. הוצ' פפירוס, אונ' תל-אביב, תל-אביב 1993).
אונא, משה. בדרכים נפרדות. הוצ' יד-שפירא, אלון שבות, גוש עציון, תשמ"ד.
אלוני, שולמית. ההסדר. הוצ' אותפז, תל-אביב, 1970.
אלקן, מרדכי, "פוזרו הפגנות חרדים בפתח-תקווה וירושלים", "מעריב", 10.8.1980, עמ' 2.
ויילר, גרשון. תיאוקרטיה יהודית. הוצ' עם-עובד, תל-אביב, 1976.
זינגר, צבי, "הטרדות בירושלים", "מעריב", 10.8.1980, עמ' 2.
ליאור, גד, "חרדים הפגינו נגד "שעון הקיץ הציוני" בירושלים ובפתח תקווה", "ידיעות", 10.8.1980, עמ' 6.
ליאור, גד, "חרדים תקפו חילוניים בשכונת גאולה בבירה - והשוטרים ברחו", "ידיעות", 11.8.1980, עמ' 6.
מילשטיין, אורי, "השבת במדינת ישראל", אצל: גביזון, רות ושנידור, חגי, זכויות האדם והאזרח בישראל. האגודה לזכויות האזרח בישראל, ירושלים, 1991.
נגבי, משה, "חוק ההסמכה - משמעות והשלכות", אצל: גביזון, רות ושנידור, חגי, זכויות האדם והאזרח בישראל. האגודה לזכויות האזרח בישראל, ירושלים, 1991.
נגבי, משה, "עקרון החופש מדת", אצל: גביזון, רות ושנידור, חגי, זכויות האדם והאזרח בישראל. האגודה לזכויות האזרח בישראל, ירושלים, 1991.
פרידמן, מנחם, "ואלה תולדות הסטטוס קוו: דת ומדינה בישראל".
שבייד, אליעזר, "היחסים בין דתיים לבין חילוניים במדינת ישראל".
"חוק ההסמכה", אצל: גביזון, רות ושנידור, חגי, זכויות האדם והאזרח בישראל. האגודה לזכויות האזרח בישראל, ירושלים, 1991.
"ת"פ מדינת ישראל נגד אמציה קפלן ואחרים - הפעלת בתי קולנוע בשבת" אצל: גביזון, רות ושנידור, חגי, זכויות האדם והאזרח בישראל. האגודה לזכויות האזרח בישראל, ירושלים, 1991.
Goldman, Eliezer. Religious issues in Isreal's political life. Mador Dati - The youth and Hechalutz department, The World Zionist Organization, 1964.
Marmorstein, Emile. Heaven at Bay. Oxford Unuversity Press, London, 1969.
Schiff, Gary, S. Tradition and Politics - The Religious parties of Israel. Wayne State University press, Detroit, 1977.

תגים:

חילוניות · יהדות · מדעי · המדינה · היסטוריה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הסטטוס קוו בין דתיים לחילוניים בישראל", סמינריון אודות "הסטטוס קוו בין דתיים לחילוניים בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.