היישום אינו מחובר לאינטרנט

מוות מתוך רחמים\המתת חסד

עבודה מס' 040319

מחיר: 155.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הדילמה המוסרית, הדילמה החברתית-רפואית,הגישה הדתית והגישה המשפטית.

1,755 מילים ,6 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

"מוות מתוך רחמים" )הנקרא גם "המתת חסד"( מתאר מצב, שבו נגרם מותו של הפרט המצוי במצוקה עפ"י בקשתו, או עפ"י הכרעת החברה הקרובה המנסה גאול אותו ממצבו.
המושג הלטיני המתאר תופעה זאת הוא "אותנזיה", ופירושו - מיתה יפה.
מקובל לחלק את האותנזיה לשתי קבוצות:
1. אותנזיה פעילה - פעולה ישירה ומכוונת להריגת החולה, כגון הזרקת חומר רעיל, או סיוע בהתאבדות בעזרת סיפוק האמצעים ומתן ההוראות ע"י רופא לצורך התאבדות החולה.
2. אותנזיה סבילה - הימנעות מפעולות המאריכות חיים, או הפסקת פעולות מאריכות חיים.
הנושא טעון ביותר, ומעמת תפיסות מנוגדות: יש השוללים מוות מתוך רחמים בכל מקרה, ואחרים מחייבים תופעה זאת ככלל, או מסכימים רק לאותנזיה סבילה.
הגישות השונות נובעות מערכים של מערכות המשפט, המוסר, הדת, והאתיקה הרפואית. ערכים אלו מתנגשים זה עם זה, ויוצרים התייחסות מורכבת ובעייתית לנושא.
בבואנו לבחון את התופעה, עלינו לבדוק את הנחות היסוד של כל אחת מהגישות, ובאיזו מידה ניתן לשלב בין האספקטים השונים הקשורים לנושא.
השם "מוות מתוך רחמים" טומן בחובו גישה ערכית אוהדת לנושא: המלה "רחמים" מציגה את המוות באור חיובי (הדבר נכון גם לגבי המושג המקביל "המתת חסד). (1)
טרמינולוגיה זאת, המביעה הזדהות עם הנושא, מתארת גישה מנוגדת לתפיסה המשפטית, הדתית והחברתית, המתנגדת לתופעה במרבית המקרים.
במרכז הדיון נשאלת השאלה, האם "קדושת החיים" היא ערך עליון, הפוסל כל אפשרות לגאול אדם מייסוריו?, ואולי בכל זאת, ישנם מקרים מובחנים, שבהם ניתן לבצע "מוות מתוך רחמים", כביטוי לזכותו של הפרט על איכות חייו?
בעבודה זאת אנסה להציג את האספקטים המרכזיים הקשורים בתופעה זאת, תוך בחינת חסרונות ויתרונות של כל אחת מן הדיעות, וניסיון למצוא סיטואציות מיישבות, שינסו לתת מענה לבעיה.
---------------------------------------------------------------------------------
1. הלפרין, מרדכי. הכינוס הבינ"ל לרפואה אתיקה והלכה, עמ' 379

מקורות:

דה בובואר, סימון. מוות קל מאוד, הוצאת כתר, 1965.
הלפרין, מרדכי. (עורך). הכינוס הבינ"ל לרפואה אתיקה והלכה - אסופת מאמרים, המכון ע"ש פלק שלזינגר לחקר הרפואה עפ"י התורה, 1993.
שטיינברג, אברהם. אנ' הלכתית רפואית, הוצ' המכון ע"ש פלק שלזינגר לחקר הרפואה עפ"י התורה, 1991.
שפירא, יצחק. המתת חסד במקורות הספרות התלמודית, חיבור לתואר MA אונ' ת"א, 1984.
THEDORO, DAGI. "THE PARADOX OF EUTHANASIA", JUDAISM, 24, 1975
NOVAK, DAVID. "EUTHANASIA IN JEWISH LAW", LAW AND THEOLOGY, JUDAISM, 1976

תגים:

יהדות · חיים · משפטים · פילוסופיה · אותונזיה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מוות מתוך רחמים\המתת חסד", סמינריון אודות "מוות מתוך רחמים\המתת חסד" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.