היישום אינו מחובר לאינטרנט

הויכוח בין היהדות והנצרות בימי הביניים

עבודה מס' 040198

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע היסטורי, המניעים לויכוחים ושתי דוגמאות:הרב יחיאל מפריז והרמב"ן.

9,370 מילים ,10 מקורות ,1990

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. רקע היסטורי לוויכוחים
3. מניעי הויכוחים
4. הרב יחיאל מפריז
5. וויכוחי רמב"ן
6. סיכום
7. הערות ביבליוגרפיה

מבוא

לפי העדויות ההיסטוריות וויכוחים בין חכמי היהודים לבין בני דתות אחרות התנהלו במשך כל תולדות ישראל ועד ימינו.
לאורך כל התקופה הזאת טיב הוויכוחים וקהל היעד, הרכב הפורום הפומבי ומטרות הוויכוחים משני הצדדים השתנו והתגוונו בהתאם לנסיבות המפגש הבין דתי. עיקרו של ויכוח זה יעסוק בויכוחו של הרב מפאריז, ומקצתו של הדיון יעסוק בויכוחי רנב"ן.
ניתן לחלק את מכלול הוויכוחים לחמש תקופות כלליות:
עד חורבן המקדש השני בשנת 70.
מחורבן המקדש עד תחילת ימי הביניים באמצע המאה החמישית בימי הביניים עד כהונת האפיפיור אינוסינץ השלישי במאה ה-13.
מימי אינוסינץ השלישי עד גירוש ספרד בשנת 1492.
מגירוש ספרד עד המאה ה-19 מן המאה ה-19 עד ימינו.
יש לציין שחורבן המקדש השני וכיבוש מרד היהודים בשנת 70 שינו לחלוטין את עמדתם הנפשית של היהודים בארץ ובגולה.
לפני החורבן קבוצות גדולות של יהודים, ובעיקר בארץ, קיוו שהרומים שולטים בהם באופן זמני ושכל עוד עבודת המקדש נמשכת הרי קיים זיק תקווה שהבורא לא נטש את עמו.
אומנם גם אז פעלו בארץ כתות נוצריות, איסים וקבוצות אחרות שהציעו שלל אמונות ודעות לפשוטי העם.
במאתיים השנים אחרי החורבן כתות אלו נעלמו והשתלבו בדתות אחרות. גם הנצרות הקדומה עשתה נפשות בעיקר בין הנוכרים - רוב היהודים דחו את אמונות הנוצרים וראו עוד את מרכז החיים הרוחניים בירושלים ובהתמדת עקרונות היהדות בידי חכמיהם. לדברי ההיסטוריון הרומי קיקרו (מצוטט ב"תולדות היהודים" - ראה ביבליוגרפיה):

"רוב היהודים בקיסרות דברו יוונית אבל המשיכו להאמין בדתם.
קבריהם קושטו בסמלים יהודיים - מנורה, לולב או שופר.
היהודים קיימו קשר מתמיד עם ארץ הקודש. יהודים מן הארץ בקרו ואף השתקעו
ברומא...במחוזות הרחוקים, במיוחד במזרח, היהודים החזיקו בתי דין משלהם...כל
עוד עמד המקדש, יהודים ברחבי הקיסרות שלחו את שקליהם , כפי חוקי התורה,
לאחזקת המקדש...אחרי החורבן הם המשיכו לשלוח תרומות נכבדות ארצה לאחזקת
הישיבות ולשכר המורים.
המנהג הזה נמשך עד הכרזת הנצרות כדת הקיסרות בשנת 429 ואז נאסר".
הנצרות הייתה דת מיעוט שנדחתה ולעתים קרובות דוכאה בידי השליטים הרומיים.
אנו מוצאים שוויכוחי היהודים בהגנת דתם התנהלו אז בעיקר נגד נוכרים שהאמינו בתרבות רומי ונגד יהודים מתבוללים, קרובי המלכות.
לדוגמה, התלמוד מספר על וויכוחי רבי יוחנן בר חנינא, רבי אליעזר ורבן גמליאל - חכמים אלו חיו בעת החורבן.
לפי נוסח וויכוחיהם, דבריהם הופנו לאוהדי דת רומי.

העיר רומא עצמה הוצפה בהמוני שבויים ועבדים שהובאו ממרחקי הקיסרות ואין ספק שפשוטי העם הושפעו ממנהגיהם. הנוכרים בזו לבדלנות היהודים ברחבי הקיסרות ונטו לנגוח את אמונתם. בעת החורבן הנצרות הייתה רחוקה מדת הרוב.

רוב הנוכרים והמתבוללים בארץ, בניגוד לנוצרים, בזו לתנ"ך ועל כן בקשו לחתור תחת יסודו.אנו ממצאים דוגמה לנסיון החכמים להגן על עקרונות התנ"ך בתלמוד (מסכת סנהדרין, דפים לח-לט): "אמר לו כופר לרבן גמליאל, 'אלוהיכם גנב הוא, דכתיב (שהרי כתוב) "ויפל ה' אלוהים תרדמה על האדם ויישן" ' (בראשית, ב:כא). אמרה ליה ברתיה, שבקיה דאנא מהדרנא ליה (אמרה לו בתו של רבן גמליאל, עזוב אותו כי אני אענה לו).
התלמוד הירושלמי נערך סופית בתחילת המאה החמישית לספירה והבבלי בסוף המאה ההיא. ספרי המדרשים נערכו ונחתמו כעבור 200 שנה.
בכל הספרות הענפה הזאת כל וויכוחי החכמים מופנים לכופרים בתנ"ך ולא כלפי הנוצרים שאימצו אותו כשלהם והעניקו לו פירושים התומכים באמונתם.

מקורות:

אייזנשטיין, יהודה: "אוצר הוויכוחים", הוצ' המחבר, ניו יורק 1928, עמ' 22-6, 200-193.
ברודי, א. והאן, סטפו: "תולדות היהודים הוצ' פריסמה, סטוקהולם 1970, עמ' 106 ואילך.
דורן, שמעון: "קשת ומגן" עם הערות ותרגום אנגלי מאת פ. מורציאנו, הוצ' אוניברסיטת ניו יורק 1975, עמ' 6-1.
דורן, פרופיט: "כתבי פולמוס לפ. דורן" עם מבוא מאת אפרים תלמג', הוצ' מרכז שזר, האוניברסיטה העברית, י"ם 1981, פרק יא ונספח.
ילינק, אהרון: "תורת ה' תמימה: דרשת רמב"ן בבית הכנסת בברצלונה", הוצ' הרצפלד-באואר, וינה 1872, עמ' 4.
יעקב בן ראובן, "מלחמות השם" עם הערות י. רוזנטל, הוצ' מוסד הרב קוק, י"ם 1963.
לסקר, דניאל: "הוויכוחים הפילוסופיים של היהודים נגד הנוצרים בימי הביניים", הוצ' אוניב. ברנדייס, בוסטון 1976, פרק 1.
מדרש רות רבה, פרק ג.
רמב"ן: "כתבי רמב"ן " עם הערות רב ח.ד. שוול, הוצ' מוסד הרב קוק, י"ם, תשכ"ג, חלק "מלחמות השם" ו"ביאור 'הנה ישכיל עבדי'.
שמיר, יהודה: "הרב משה הכוהן מטורדיסיליאס וספר 'עזר האמונה' ", הוצ' א.בריל, ליידן, הולנד 1975, עמ' 9-6.

תגים:

המרת דת · הברית החדשה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הויכוח בין היהדות והנצרות בימי הביניים", סמינריון אודות "הויכוח בין היהדות והנצרות בימי הביניים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.