היישום אינו מחובר לאינטרנט

האנטישמיות של ריכרד וגנר

עבודה מס' 040107

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם נבעה משיקול רציונלי או משיקול אישי? סקירת האנטישמיות בגרמניה בתקופתו, וביטויי האנטישמיות שלו לאורך השנים.

10,952 מילים ,12 מקורות ,1993

תקציר העבודה:

לשאלה שבכותרת פנים לכאן ולכאן. לפני שננסה לענות עליה בעבודה סמינריונית זאת מן הראי להדגים כמה דברים.

הפן האנטישמי של ריכארד וגנר הוא אולי המפורסם ביותר במאה שלנו מאחר ונכרך עם עלית הנאציזם לשלטון ב - 1933 בגרמניה, ומחמת שהנאצים הסתמכו על המוסיקה שלו ועל מאמריו כתימוכין לאידאולוגיה ולצה הומניזציה של המשטר הברברי ביותר בתולדות האנושות. אבל בראש ובראשונה ריכרד וגנר הוא מלחין שחידש ושינה את עולם המוסיקה במאה היט' וגאוניותו היא בסיכומו של דבר ביצירותיו ולא בפרוזה. מצד שני קשה שלא לאתר את עקבות השקפותיו האנטישמיות ביצירותיו. הפחדים הקמאים החששות המיתוסים והשקפותיו בדבר הגזע הטהור וטוהר הדם ועליונות הגרמנים הנורדים על גזעים אחרים באים בראש ובראשונה לביטוי ביצירותיו: טריסטן ואיזולדה, הטבעת הניבלונגים ואחרות.
מבין כל היצירות בפרוזה שכתב וגנר בולטת בינהן, שדנו בשאלת היהודים היו שלושה מאמרים. הראשון שבהם ושעורר את הסערה הגדולה ביותר היה "היהדות במוסיקה", שהופיע בכתב העת החדש למוסיקה בליופיצג תחת הפליאודינים: ק.פרייגדנק, ופעם נוספת ב-1869 כשהפעם חתם עליו וגנר. המאמר השני "מיהו גרמני" שנכתב וכוון אל לודויג המלך הצעיר של בואריה, שהיה בפטרונו של וגנר.
המאמר הזה נכתב ב - 1865 ונתפרסם מספר שנים לאחר מכן בכתב העת דפי ביירות BAYREUTH BLATTER המאמר האחרון הרלוונטי לנושא שלנו "דע את עצמך" התפרסם באותו עתון בשנת 1881 כשנתיים לפני פטירתו של וגנר.
ריכרד וגנר היה מצוי למעשה בנקודת צומת מרכזית בין אנטישמיות המסורתית, מורשתה של הכנסיה הנוצרית לבין האנטישמיות המדעית שתחילתה ב - 1840 ומגיעה לשלב מתקדם בין 1870 - 1890 ומתקיימת למעשה עד 1913 וגם לאחר מגן עד עלות הנאצים לשלטון. למעשה מ 1933 נהפכה האנטישמיות לזהות אחת עם המדינה הגרמנית הנציונל סוציאליסטית. התנועה האנטישמית המודרנית המדעית יש לה נציג דרך גשרי חיתון-חתנו של וגנר, יוסטון סטיוארט צמברלין. בחלק גדול מהזמן עד לתחילת המאה ה-20 ומשנות ה-70 המרכז האומנותי בבירות שנבנה למגוריו של המלחין ולהעלאת באופרות שלו בתנאים האופטימלים, כמרכז לתנועה האנטישמית. ריכרד וגנר עד בחייו משמש אבן שואבת לאידיאולוגים של הזרם האנטישמי. יחד עם זאת וגנר אינו האידיאולוג המרכזי של הזרם וכבר בסוף שנות ה-80 מקבלת האידיאולוגיה כיוון, מדעי שלא היה מצוי, או כמעט ולא בכתבי וגנר.

תוכן העניינים:
פרק א' - האנטישמיות בגרמניה בתקופתו של ריכרד וגנר
פרק ב' - האנטישמיות של וגנר בשנים 1850 - 1869
פרק ג' - האנטישמיות של וגנר בשנים 1873 - 1883
פרק ד' - האנטישמיות של וגנר בראי הביקורת
פרק ה' - סיכום
פרק ו' -בביליוגרפיה

מקורות:

יעקב כץ "ריכארד וגנר בסבך האנטישמיות" מרכז זלמן שז"ר ירושלים תמש"ו.
פרופ' טלמון יעקב "מיתוס האומה וחזון המהפיכה" ספרות אופקים הוצאת עם עובד. חלק 1, תל אביב 1981.
רינה ליטווין נחצי שלח (עורכים) "מי מפחד מריכרד וגנר" , הוצאת "כתר", 1984.
פרופ' אוריאל טל. האנטישמיות בגרמניה בשנים 1870-1914 חיבור לשם קבלת תואר דוקטורט בפילוסופיה, הוגש לסינאט של אוניברסיטת ירושלים 1963.
LINOL DIRK HENERY "INTELLECUAL ROOTS OF NAZISM A STUDY OF INTERPRE TATIONS" UNIVERSITY BELL STATE 1981.
LEON STEIN "RACIA THINKING OF RICHRD WAGNER. "PHILOSPHACAL LRAY NEW YORK 1950.
ALAIN DAVID ABERBACH: "THE IDEAS OF RICHARD WAGNER, AN EXAMINATION AND ANALYSIS OF HIS MAJOR ASCESTHIC, P.P POLITICAL ECONOMICAL SOCIAL AND SELIGIOUS THOUGHT UNIVERSITY PRESS 1984.
האנס כהן וגנר ותקופתו (מתוך הקבוץ מי מפחד מריכרד ואגנר) עמ' 32-50
פיטר ברביצג ריכארד וגנר כאדם וכאמן (הקובץ מי מפחד מריכרד ואגנר). עמ' 13-31.
צבי בכרך: ריכרד וגנר ההומניסט האנטי הומני עמ' 219-229 (הקובץ מי מפחד מריכארד וגנר).
"היהדות במוסיקה" עמ' 203-218 תרגום: אברהם כרמל מהקובץ מי מפחד מריכרד ואגנר.
אוטו דב קולקה ריכרד ואגנר מרדיקליזם דמוקרטי לאנטישמיות גזענית עמ' 230-246 בקובץ מי מפחד מריכרד ואנגר.

תגים:

אמנות · מלחין · רייך · שלישי · מוסיקה · היסטוריה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האנטישמיות של ריכרד וגנר", סמינריון אודות "האנטישמיות של ריכרד וגנר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.