היישום אינו מחובר לאינטרנט

שלוש גרסאות של "לכלוכית" ("סינדרלה") מנקודת המבט של שלוש אסכולות חשיבה

עבודה מס' 040051

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האסכולה הפורמליסטית, החינוכית והפסיכואנליטית.

5,226 מילים ,11 מקורות ,1993

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
מבוא
הגישה הפורמליסטית
הגישה החינוכית
האסכולה הפסיכואנליטית
ביבליוגרפיה

מבוא
אם נצא מתוך הנחתו של אריך פרום שלחלומות, מיתוסים, אגדות ומעשיות שפה משותפת - שפת הסמלים1, נוכל להחיל את האמרה מברכות גם על מעשיות. בודאי אין מדובר כאן בפיתרון אחד ויחיד, חד משמעי ופשוט, אלא בקריאה מעמיקה, שונה מאד אצל הילד, המבוגר, וחוקרים למיניהם. שפת הסמלים היא אוניברסלית, טוען פרום, בעלת הגיון, דקדוק ותחביר משלה, ומבטאת חוויות פנימיות, רגשות ומחשבות כאילו היו חוויות תחושתיות, אירועים בעולם החיצוני. הבנת שפת הסמלים היא היא אשר תסייע לנו לפענח את פשר החלומות, המיתוסים
ואגדות הילדים.
סיפורים עממיים רבים עובדו לסיפורי ילדים, והחלוצים במשימה הם האחים גרים, אשר ליקטו סיפורי עם בקובץ מעשיות לילדים ולבית, שהופיע לראשונה בשנים 1812-1813. מאחורי מפעלם של האחים גרים עומדת ההכרה שלספרות עממית ולספרות ילדים מרכיבים צורניים ותוכניים דומים.
כיצד נוכל להסביר את הקסם שהולכות מעשיות על ילדים? הילד ניגש למעשיה באופן בלתי אמצעי. במקום כלי קריאה עומדים לרשותו חוויות עזות, רגשות סוחפים, שאלות קיום וזהות התואמות את גילו. עבורו משקפת המעשיה, באופן בלתי מודע, את מאבקיו ומשאלותיו ומספקת לו פתרונות דמיוניים: "אין כמו אגדות-עם להעשרתם ולסיפוקם של הילד ושל המבוגר כאחד."2
מעשיות נבחנו מתוך היבטים רבים ושונים. במאמר זה אדון בשלוש גרסאות של לכלוכית, כאשר כל אחת תיבחן באמצעות אסכולה אחת. אודה שבחרתי בלכלוכית מתוך חיבה עמוקה שמקורה עוד בילדותי, אך גם בשל השוני המענין בגרסאות, כשכולן, למעשה, יכולות לעמוד היטב בפני כל אמצעי מתודולוגי. יחד עם זאת, מצאתי לנכון לדון בכל אחת מתוך היבט אחר. את גרסתה של דבורה עומר3 אציג דרך האסכולה הפורמליסטית. האסכולה החינוכית תשמש אותי בדיון על גרסתו של פרו, לכלוכית או: נעל הזכוכית הקטנה4, אותה בחרתי בשל השמחה המבעבעת דרך חייה המרים של לכלוכית ורשעותן של אחיותיה ואמה החורגת, העדר האכזריות והסיום הנדיב.
גרסתו של שלומו אבס, נערת-האפר5, נאמנה למקור הבלתי מקוצר של האחים גרים, והיא נראת לי מתאימה במיוחד לניתוח פסיכואנליטי: אף שניטען שהאחים גרים השמיטו קטעים אכזריים רבים מתוך לקט המעשיות, גרסה זו עדיין מעוררת צמרמורת. להתעללות בלכלוכית מתוספת שאפתנות חסרת מעצורים של האם החורגת המצוה על בנותיה לחתוך את הבוהן או הקרסול שלא נכנס לנעל. הסיום המזויע, בו מנקרות ציפורים את עיני האחיות, מעיד על רגשי נקמנות אכזריים ביותר.
------------------------------------------------------------------------------
1. פרום, אריך, השפה שנשכחה, הוצאת א' רובינשטיין, 1951. ע' 9-15.
2. בטלהיים, ברונו, קסמן של אגדות, הוצאת ספרים רשפים, 1980, ע' 10.
3. עומר, דבורה, "לכלוכית", ע' .38-48
4. פרו, שרל, אגדות פרו, סיפורי אמה אווזה, מצרפתית: אביבה ברק, הוצאת שוקן, תל אביב, 1991, ע' 47-56.
5. אבס, שלמה, "נערת האפר". ע' 47-54.

מקורות:

אבס, שלמה, "נערת האפר" מקור.
בטלהיים, ברונו, קסמן של אגדות, הוצאת ספרים רשפים, 1980.
יזון, הדה, "האסכולה הפורמליסטית במחקר הספרות העממית", הספרות, ג/ו, 1971.
פרו, שרל, אגדות פרו, סיפורי אמה אווזה, מצרפתית: אביבה ברק, הוצאת שוקן, תל אביב, 1991.
פרויד, זיגמונד, "הרומאן המשפחתי של הנאורוטיקנים" (1909), בתוך: כתבי זיגמונד פרויד, כרך ג', מסות נבחרות, ב', תל אביב, 1970.
פרום, אריך, השפה שנשכחה, הוצאת א' רובינשטיין, 1951.
שטרן, דינה, אלימות בעולם קסום, אוניברסיטת בר-אילן, 1986.
שנהר, עליזה, מסיפור עממי לסיפור ילדים, החברה למדעי שימושי אונ' חיפה, גסטליט חיפה בע"מ - הוצאה לאור, 1982.
Franz, M.L. von, An Introduction to the Interpretation of Fairytales, Zrich, 1973.
Jung, C. G., Symbols of Transformation, New York, 1956.

תגים:

אגדת · עומר · פרוס · ילדים · אריך · דבורה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שלוש גרסאות של "לכלוכית" ("סינדרלה") מנקודת המבט של שלוש אסכולות חשיבה", סמינריון אודות "שלוש גרסאות של "לכלוכית" ("סינדרלה") מנקודת המבט של שלוש אסכולות חשיבה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.