היישום אינו מחובר לאינטרנט

פרשת משפט המרגל הסובייטי הקולונל רודולף אבל בארה"ב של ימי המלחמה הקרה.

עבודה מס' 040021

מחיר: 338.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מחדל מודיעיני או תעמולה אמריקאית? השאלות המרכזיות.

11,871 מילים ,15 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

במהלך 1957 הועמד לדין בבית המשפט המחוזי של מזרח ניו-יורק אחד, שענה לשם קולונל רודולף אבל (Rudulph Abel). הלה הוכרז כסוכן הריגול החשוב ביותר של ברה"מ, שהופיע מאז ומתמיד בארצות הברית.

כתב האישום השתרע על פני שנים-עשרה דפים, וכלל שלושה סעיפי אישום עיקריים: האחד, קשירת קשר כדי להעביר לברה"מ ידיעות צבאיות וידיעות הנוגעות, בעיקר, לאנרגיה אטומית. האחר, ביצוע קשר על מנת לאסוף ידיעות מהסוג שתואר לעיל. לבסוף, חדירה בלתי-חוקית לתחומי ארה"ב, ושהייה בארץ זו כנתין זר מבלי להירשם במשרד החוץ.
כמו כן, התייחס כתב האישום לדרכי הפעולה של אבל: גיוס אישים המשרתים בכוחות הביטחון של ארה"ב כסוכנים סובייטים; העברת ידיעות לברה"מ באמצעות מכשירי קשר מתוחכמים והדרכים אותן אימץ על מנת להסתיר ידיעות אלה מעיני כל. תמורת כל אלה, הודגש, קיבל אבל סכום כסף מברה"מ, אשר הופקד בחשבונות שונים -- חלקים ממנו נהג אבל להסתיר(1).

אל אבל עצמו, לפחות על-פי כתב האישום, חברו ארבעה קושרים נוספים:
ריינו הייהנאן, מיכאל סבירין, ויטאלי פבלוב ואלכסנדר קורטוקוב; כולם - "אנשים בעלי-חשיבות מסוימת" - שבו לברה"מ (פרט לריינו הייהנאן), ויחדיו - כנראה גם בעזרתם של אישים אחרים, שלא היו ידועים לתביעה - בקשו להעביר ידיעות הנוגעות לכוחות הביטחון האמריקאי ולתוכנית פיתוח האנרגיה האטומית(2).

על פניו, נראה, כי יש כאן מקרה קלאסי של ריגול ; עם זאת ככל שהפרשה נתגוללה, נתגלו תמיהות ואי-בהירויות רבות לגבי אופיה, משמעותה וחשיבותה.
ראשית, דמותו של אבל, השחקן הראשי בפרשה כולה, היתה אפופה מסתורין, והמידע שנמסר על אישיותו ותכונותיו בעיתונות ובתקשורת האמריקאית היה מעורפל, שנוי במחלוקת ומלא סתירות. עולה השאלה, אולי החשובה ביותר להבהרת אופי הפרשה כולה, מי היה, למעשה, רודולף אבל? האם היה אדם תימהוני שפעל כחובבן, או שמא היה מרגל מקצועי, שחשיבותו היתה מעל ומעבר, למה שנמסר לנו על-ידי הרשויות האמריקניות?
באותו הקשר, מכל העובדות ההיסטוריות על הפרשה אין בנמצא ולו עדות אחת, שיש בה כדי להבהיר על אופי המידע, שמסר אבל לשולחיו, מחד; והערכה על מידת הנזק שגרם אבל, אם בכלל, לביטחון ארה"ב, מנגד. באופן טבעי, מעוררת עובדה זו בהשתהות רבה, ומעלה חשד, כי העדויות הרשמיות בפרשה, שפורסמו על הכתובים בידי גורמים אינטרסנטים שונים (רשויות הביון, המערכת המשפטית ומשרד החוץ), במקרה הטוב היו חלקיות, ובמקרה הגרוע לא חושפות את כל האמת. מכל מקום, סביר להניח בכל מקרה, כי נדבכים רבים של הפרשה נשארו -- באופן מכוון אולי-- סתומים ובלתי- גלויים לעיני הציבור. מה אם כן, משמעות עובדה זו לגבי הבנת הפרשה כולה? האם, אמנם, המידע שמסר אבל למוסקבה היה בלתי-רלוונטי? או שמא היתה כאן התעלמות מכוונת בנושא זה מצד רשויות הביון האמריקניות במטרה להסוות את חדלונן? כן, מי הם חברי הרשת אותם הפעיל אבל?

תוכן העניינים:
מבוא

פרק ראשון: הרקע ההיסטורי - "המלחמה הקרה"
א. "התבהלה האדומה"
ב. הקומוניזם ומדיניות החוץ האמריקאית
ג. הקומוניזם והאומה האמריקנית
ד. ה-C.I.A: "מדינה בתוך מדינה"

פרק שני: קווים לדמותו של אבל - מי אתה רודולף אבל?
א. "המרגל הקלאסי": מיתוס מול מציאות
ב. אבל: מיתוס מול מציאות

פרק שלישי: ריינו הייהאנן דיוקנו של בוגד?
א. סיפור הכיסוי - מי אתה יוג'ין מקי?
ב. הייהאנן - מרגל או נוכל?

פרק רביעי: המשפט
א. מערכת המשפט האמריקאית - קווים כלליים
ב. מחדל משפטי או תרגיל פוליטי?

פרק חמישי : סוף דבר
פרשת פרנסיס גארי פאורס וההשלכות הבינלאומיות

סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ריצ'ארד קובדן חשף בספרו "שלוש התבהלות" ((The Three Panics את האבסורד שב"תבהלת הפלישה", שתקפה את אנגליה בין השנים 1853-1844 לערך. חששות אלה נבעו, כדבריו, מן התפיסה המגוחכת, שהשיטה החדשה להנעת אוניות מלחמה ואוניות משא באמצעות הקיטור הפכה את התעלה ל"נהר שאפשר לחצותו בגשר של קיטור" גרידא. אנגליה נחשבה, איפוא, חשופה לפלישה מצד צרפת, ובדרך הטבע הניחו שצרפת אכן מתכוונת לכך.

מקורות:

בן - צבי אברהם, "בעיותיו של גוליבר - ארצות הברית כמעצמת-על," מתוך, ארנון גוטפלד. עורך. החוויה האמריקנית (תל-אביב: זמורה, ביתן, )1986.
ברודי ברנארד, מלחמה ופוליטיקה (תל-אביב: מערכות, )1980.
בארון ג'והאן, ק.ג.ב: עבודתם הסודית של סוכני-חשאיים סובייטיים, תל-אביב: מודן 1975 .
דונובן.ב.ג'ימס, חליפין על הגשר , משרד הבטחון - הוצאה לאור , 1965.
דניאל ז'אן, הפרדוקס הרוסי, קומוניזם ולאומיות,משרד הבטחון ההוצאה לאור, 1987 .
נייטלי פיליפ, המקצוע השני העתיק ביותר בעולם, תרגם מאנגלית: ברל זרובבל (תל-אביב: ספרית מעריב, 1991.
סמית הדריק, הרוסים , משרד הבטחון- ההוצאה לאור, 1982 .
קולקה גיורה, חרויות הפרט והמבנה החוקתי בדמוקרטיה פדרלית (תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה, )1987.
Bernikov Louise, Abel ,London: Hoddar and Stoughton Press, 1970 .
Brown Ralph , Loyalty and Security Haven: Yale University Press, 1958.
Borosage Robert , The Making of the National Security State, (eds.), in: Leonard S, Robert Borosage and Dered Shearer Pentagon Watchers (New York: 1970).
Pavel Sudoplatov and Antoli Sudopalatov, Special Tasks: The Memoirs of An Unwanted Witness - A Soviet Spymaster (New York: Little Browe and Comapany, 1993 .
Smith, The Shadow Warriors: O.S.S and the Origins of the .B C.I.A (London: Deutsch and Basic Books, 1983), pp.
Trevor Barnes,"The Secret Cold War: The CIA and American Foreign Policy in Europe, 1946-1956," Historical Journal, 24 (1981).
"New - york times", 8/1957-13.1.1958; 5/1962-12/1962 (באוגוסט 1957 - 13 ינואר 1958 ; מאי 1962 - דצמבר 1962)
"מעריב", אלכס דורון, "האיש בעל אלף הפרצופים," גבר לעניין, עמ' 7. 1986 .

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פרשת משפט המרגל הסובייטי הקולונל רודולף אבל בארה"ב של ימי המלחמה הקרה.", סמינריון אודות "פרשת משפט המרגל הסובייטי הקולונל רודולף אבל בארה"ב של ימי המלחמה הקרה." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.