היישום אינו מחובר לאינטרנט

דיני תאגידים-משטר זכויות ההצבעה בחברה

עבודה מס' 033353

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצגת הבעיה, חשיבות זכויות ההצבעה, ההפרדה בין בעלי המניות להנהלה, השוק לשליטה בחברות ועוד..

4,882 מילים ,18 מקורות ,1997

תקציר העבודה:

החברה בערבון מוגבל היא אשיות משפטית נפרדת הממלאת תפקיד חשוב בחיי הכלכלה והחברה המודרנית(1). בסוגיות של מבנה ומשטר באה מגמה זו לידי בטוי במגבלות שהטיל הדין על בעלי המניות. בכלכלה מודרנית בגלל קיומן של מניות בחברה, יש תופעה מעוררת ענין של הפרדה בין מרכיבי הבעלות: סיכון העושר בכדי לקבל רווחים מצד אחד, והניהול - השליטה בנכס מצד שני. בד"כ בידי בעלי מניות נשאר רק מאפיין הבעלות הראשון: סכון העושר בכדי לקבל רווחים. בהתאם לדיני החברות אין בעלי המניות מנהלים את החברה וסמכות זו הועברה לדירקטוריון המנהל את החברה אשר סמכותו נאצלת ישירות ממסמכי התאגדות החברה . יש להבדיל בין התפקיד של בלעי מניות בחברות קטנות לבין תפקידם בחברות גדולות. בחברה קטנה, בה מסדר בעלי מניות קטן, יש השפעה רבה לבעלי מניות, ולרוב ממלאים תפקיד פעיל בניהול עסקי החברה. לעומת זאת, בחברה גדולה, שמניותיה נסחרות בבורסה, קיים פיזור גדול שלמניות בין מספר רב של בעלי מניות, ולבעל המניות הקטן אין השפעה על המתרחש בחברה. למעשה, מוקנית שליטה בחברה לבעלי מניות. בעלי מניות מחליטים באסיפה של בעלי מניות באמצעות זכויות הצבעה, ולכאורה, יכולים להשפיע על המתרחש בחברה(2).
במציאות, בעיקר בחברות שמניותיהן נסחרות בבורסה, חל פיחות הולך וגובר במעמדם של בעלי המניות. בעלי המניות אינם משתתפים כלל בהצבעה או שמשתתפים בהצבעה רק באמצעות מיופי כח, שהומלצו ע"י הדירקטוריון של החברה ופועלים לפי הוראותיו (החלשת השפעתן של זכויות ההצבעה הביאה להחלשת מעמדם של בעלי המניות בחברה). כך שסוגית השליחות מקבלת צביון שונה לחלוטין: בעיית השליחות המודרנית, דהיינו, "בעיית הנציג" שסבה סביב יכולתם המעשית של בעלי המניות להבטיח שמנהליה ישתמשו בכוחם הרב לטובת בעלי המניות. נוכח פיזורו הרב של הון החברה בין בעלי מניות רבים קיים ספק ליכולתם של בעלי המניות להפיעל פיקוח כלשהו על המנהלים באמצעות סמכויות מינוי ופיטורים או באמצעות שנוי מסמכי ההתאגדות.
בהתאמה מתעורר הצורך לשוב ולבדוק את נושא המבנה והמשטר, כדי להבטיח קיומם של מנגנוני ריסון ופיקוח אפקטיביים של ההנהלה במציאות של בעלי מניות מפוזרים.
פתרון אפקטיבי וכללי יותר לבעיות ההפרדה בין הבעלות והשליטה יכול להימצא דווקא בהתערבות משפטית המשפיעה על תופעת פיזור המניות, ולא בנסיון להטיל אחריות על מנהלים שהפרו חובותיהם. יש להדגיש את הקשר שבין בעית הנציג לבין גורם פיזור המניות בין בעלי מניות רבים. על רקע זה אתרכז בחשיבותן של זכויות ההצבעה כפתרון אפקטיבי לסוגיה.
--------------------------------------------------------------------------------
1. מגמה זו מקבלת ביטוי בזה שמרגע שבחרו בעליו לנהל את העסק בצורת חברה והעבירו נכסים או הון לתוך החברה, אין הם נחשבים לבעליהם של אותם נכסים. ומרגע זה זכויותיהם של בעלי המניות הן חוזיות.
ראה בד"נ 39/80 ברדיגו נ. ד.ג.ב. 9 טכסטיל בע"מ, פ"ד לה (4).
2. לבעלי המניות שלשה מקורות הסמכה עקריים: א) בפקודת החברות הקובעת נושאים מסוימים בהם נתונה סמכות הכרעה לאסיפת בעלי המניות ס' 15, 25, 144, 151, 163, 215, 228, 236-233, 333, 334. ב) בתקנות החברה בהן יכולה החברה להוסיף הסמכויות מפורשות לאסיפת בעלי המניות מעבר למה שנקבע בפק' החברות. ג) הסמכות השיורית שבשיורית המאפשרת לפעול כל אימת שאין המנהלים יכולים או רשאים להפעיל הסמכות השיורית ראה 773/88 ש. רדום נ. מחסני קירו בנמל ת"א בע"מ.

תוכן עניינים:
1. מבוא והצגת הבעיה
2. חשיבות זכויות ההצבעה
3. ההפרדה בין בעלי המניות להנהלה
4. השוק לשליטה בחברות
5. הפרדה בין בעלות ושליטה
6. יעילות שוק ההון
7. האם יש לאכוף משטר השוויון ככלל קוגנטי?
8. סיכום, מסקנות ודעה אישית
9. ביבליוגרפיה

מקורות:

א' חביב סגל, "זכויות ההצבעה והפיקוח על מנהלי חברות ציבוריות" עינוי משפט ט"ו (תש"ן) 509 .
P. Flocds, " Toward a Liability rule approach to the one share and rote contraversy: An epitaph for the sec's rule 19c-4?", 138 U. of Pennsylvania Law Review (1990), 1761.
פרופ' אוריאל פרוקצ'יה "דיני חברות חדשים לישראל" פרק 35: חברות פרטיות ע"מ 525.
ד"ר צפורה כהן "בשולי החקיקה" הפרקליט ל"ו 116 חלק א'.
פרופ' אוריאל פרוקצ'יה "הפיקוח על חלוקת זכויות ההצבעה בחברות" משפטים י"ג תשמ"ד.
עו"ד שמואל בורנשטיין "השוואת זכויות הצבעה במניות-היבטי מס" הרבעון הישראלי למיסים כ' _78) 1992 ע"מ -113 109 .
פרופ' אהרון יורן, עו"ד "תוצאות המס של השוואת זכויות הצבעה במניות" רבעון לבנקאות כרך כ"ט חוברת 116 תמוז-אב תשנ"א יולי 1991.
פרופ' אהרון ברק "היקף התערבותו של בעל מניות בניהול החברה ע"י מנהליה" הפרקליט כה (תשכ"ט) 333.
י. זוסמן "תום הלב בדיני חוזים - הזיקה לדין הגרמני" עיוני משפט (תשל"ט) 485.
ג' טדסקי "עסקי הנאמנות בזמננו" הפרקליט א(תש"ג) 78 .
א' לבונטין "זכות קנין מהי?" משפטים ט (תשל"ט) 384.
ג' פרוקצ'יה "תחולת חוק החוזים (חלק כללי) על תזכיר ותקנות החברה" עיוני משפט (התשל"ז) 491.
פרופסור גבריאלה שלו "תניות פטור בחוזים" ירושלים (תשל"ד) 33 .
א' קפלן "משמעותה של אסיפה" בדיני חברות" הפרקליט (תש"ל) 25 .
צ' כהן "חובת הזהירות של הדירקטור בחברה רשומה" מחקרי משפט א' (תש"מ) 134 .
א. פרוקצ'יה "זה חוזה? זה חפץ? זה חוק. תרומתה הקונסטרוקטיבית של הכלכלה לערפול מושג היסוד במשפט" משפטים י"ח (תש"מ) 395.
מ. הרצברג "מעמדן של חברות הרישומים, הבעיות שמתעוררות מדרכי הקמתן והצעות לפתרונן".

תגים:

בעלות · מניות · שוק · חוק · ההון · חברה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דיני תאגידים-משטר זכויות ההצבעה בחברה", סמינריון אודות "דיני תאגידים-משטר זכויות ההצבעה בחברה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.