היישום אינו מחובר לאינטרנט

המשטר הפאשיסטי באיטליה והמשטר הנאצי בגרמניה - השוואה

עבודה מס' 066121

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם ניתן להגדיר את הפאשיזם כתורה אחת ברורה וזהה בכל מקום בו שימשה את השליטים?

9,757 מילים ,13 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

פאשיזם הוא מעט יותר ממונח טעון מאוד המציין בוז לאכזריות ולדיכוי. שימוש לא מובחן כזה אינו מקל כלל על חקר האידיאולוגיה הפאשיסטית. ייתכן שהמכשול הגדול ביותר להבנת הפאשיזם הוא, למרבה האירוניה, אופיו המרושע. בעומדנו למול הממדים העצומים של פשעיו, כל שיש ביכולתנו לעשות הוא להצטמרר. התופעה ההיסטורית המורכבת מאוד של הפאשיזם מצטמצמת בדרך כלל למקרה הגרוע ביותר שלה: גרמניה. והמקרה הגרמני מצטמצם למעשי הזוועה הנוראים ביותר שלו. בסופו של דבר, הפאשיזם נעשה שקול למחנות מוות ולהשמדת עם בצורה שיטתית- תעשייתית. הפאשיזם שייך לתקופה שבין מלחמות העולם. הוא הופיע על במת ההיסטוריה במהלך שנות הדעיכה של מלחמת העולם הראשונה, הגיע לשיא השפעתו ועוצמתו באמצע שנות השלושים, והתרסק בתבוסה ב- 1945, בסוף מלחמת העולם השניה. באיטליה, הפאשיסטים הגיעו לשלטון במה שמכונה ה"צעדה על רומא", שארגן מוסוליני באוקטובר 1922. נדרשו כמעט אחת- עשרה שנים למנהיג פאשיסטי שני לעשות את דרכו לצמרת. ואז, בסוף ינואר 1933, מונה אדלוף היטלר לקאנצלר גרמניה. ב- 1936 כבר לא היה אפשר להתייחס בביטול לאפשרות שהפאשיזם יהיה גל העתיד. (זיסר, 1999: 230-229).
הפאשיזם לא היה תופעה המוגדרת בחדות. למרות שהזיכרון הציבורי רותק מסיבות מובנות אל שתי התנועות הפאשיסטיות שעלו לשלטון- בגרמניה ובאיטליה- למעשה, לכל מדינה אירופית היה פאשיזם תוצרת בית משלה. הפאשיזם פרח מפינלנד עד ספרד, מבלגיה עד קרואטיה- אפילו ארצות הברית לא היתה מחוסנת מפניו. (זיסר, 1999: 238).
השיטפון ששטף את איטליה, גלש לגרמניה, הכניע את צרפת והותיר משקעים גם בספרד של פרנקו, נסוג חזרה אל נהר ההיסטוריה, בהשאירו אחריו מיליוני הרוגים, ועולם מצולק לכל רוחבו. בשיח הישראלי בפרט ובשיח העולמי בכלל, משמש התואר "פאשיסט" כמילת גנאי באופן שאין עליו עוררין. המואשם בפאשיזם יכחיש מיד את האשמה וינסה להוכיח באותות ובמופתים כי אינו לוקה בצורת המחשבה הפאשיסטית.
מטרת המחקר הינה לבדוק האם קיים הבדל בין המשטר הפאשיסטי באיטליה לבין המשטר הנאצי בגרמניה. אבחן זאת בהיבט האידיאולוגיה של המפלגות, ההתפתחויות ההיסטוריות חברתיות וכלכליות והשפעתם להצלחת המנהיגים, השפעת אישיותם של המנהיגים על אופי השלטון.
שאלת המחקר הינה האם ניתן להגדיר את הפאשיזם כתורה אחת ברורה וזהה בכל מקום בו שימשה את השליטים?
השערת המחקר- קיימים הבדלים ניכרים בין הפאשיזם של מוסוליני באיטליה לבין הנאציזם של היטלר בגרמניה.
המחקר נעשה על-ידי ניתוח אירועים שהתרחשו החל מהתפתחותם ולפני עליית המפלגות לשלטון ועד לסופם של הפאשיזם באיטליה והנאציזם בגרמניה.
המקורות שעמדו לרשותי בעת ביצוע המחקר הם: ספרות תיאורטית ואמפירית, ספרים ומאמרים שנכתבו על הפאשיזם והנאציזם, מילונים- בהן נעזרתי להגדיר חלק מהמונחים וכמו כן נעשה שימוש באינטרנט.
המחקר בנוי משישה פרקים: פרק א'- מבוא, פרק ב'- מסגרת תיאורטית שתפרט את האידיאולוגיות של הפאשיזם האיטלקי והנאציזם הגרמני, פרק ג'- ידון בהשוואה מבחינת האידיאולוגיה המוצהרת של המפלגות, פרק ד'- ידון בהשוואה בין המפלגות ברקע לעלייתם לשלטון, פרק ה'- ידון בהשוואה בין המפלגות במישור של אופי השלטון במס' היבטים: פוליטית, כלכלית, חינוך/תרבות, צבא ודת/כנסיה, פרק ו'- סיכום.
בעיות מתודולוגיות- נושא מורכב זה, שסוקר ונחקר בספרות ומאמרים כל כך רבים, לא יוכל לבוא לידי מיצוי במסגרת זו (היקף עבודה מצומצם).

תוכן עניינים:
פרק א'- מבוא
פרק ב'- תיאורטי- האידיאולוגיה הפאשיסטית (ויקיפדיה)
- האידיאולוגיה הנאצית (ויקיפדיה)
- מונחים
פרק ג'- הבסיס האידיאולוגי
פרק ד'- הרקע לעלייה לשלטון
פרק ה'- אופי השלטון
פרק ו'- סיכום
רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

הפאשיזם של השעה הראשונה היווה גם אבן שואבת לחיילים משוחררים רבים, ששוב לא ראו במפלגה הסוציאליסטית מכשיר אמין, שיהיה מסוגל לבטא את המאוויים שלהם, מאחר שהמפלגה התנגדה למלחמה. לעומת זאת מוסוליני ניסה לפתות את החיילים בלשון שקירבה אותם לתנועתו: מצד אחד- רדיקליזם סוציאלי, מצד שני- הזכרת תמיכתו של מוסוליני במלחמה, בחיילים ובקרבנם, שעה ש"הבוגדים הסוציאליסטים" הפנו אליהם את גבם. "איטליה- יאמר מוסוליני לחיילים המשוחררים- שייכת לכם, ואת פירות הניצחון שלכם נתבע מן המעצמות". (בן-עמי, 1985: 72-71).

תגים:

טוטליטרי · טוטאליטריזם · עריצות · אידיאולוגיות · דיקטטורה · פשיזם

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המשטר הפאשיסטי באיטליה והמשטר הנאצי בגרמניה - השוואה", סמינריון אודות "המשטר הפאשיסטי באיטליה והמשטר הנאצי בגרמניה - השוואה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.