היישום אינו מחובר לאינטרנט

הצלחתה של העיתונות בישראל לשמור על חופש פעולה

עבודה מס' 023139

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סיכום אודות העיתונות בישראל, החוקים בנושא, התקנות והמנהגים.

3,145 מילים ,6 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

כמו כל עסק כלכלי, גם העיתונות מנסה מאז ומתמיד להגביר את מכירותיה ואת הפופולריות של העיתון בקרב הציבור. אחד הדרכים לעשות כן היא פרסום ידיעות סנסציוניות אשר לא יכולות להיות מושגות בדרך אחרת: אם ע"י הטלויזיה או ע"י עיתונים אחרים. פרסום ידיעות אלו לעיתים אינו עולה בקנה אחד עם רצון מערכת השלטון, שלה מסייעים חוקים להגבלת חופש העיתונות.
מטרת העבודה היא לסקור האם ה"מאבק" בין העיתונות לממשל הסתיים בניצחון מישהו, או האם המאבק הוא תמידי, כאשר העיתונות מצליחה לעיתים לחמוק ולשמור לעצמה את יכולת התמרון.

בנושא חופש העיתונות ישנן מספר תאוריות, המגדירות את הצורך בחופש.
התאוריה הסמכותית: מצדיק את הצנזורה וענישה על סטיה מהקווים מנחים שנקבעו ע"י גורם חיצוני. לעיתונאים אין עצמאות אמיתית והם כפופים לסמכות הממשלתית. לא מצפים מהתקשורת לעשות או לומר משהו שעלול לפגוע בסמכות הקיימת והיא לא צריכה לחרוג מהמדיניות השלטת ומהערכים הפוליטיים והמוסריים. סטיה מכך תחשב לפעולת פשיעה ותיענש ותצונזר.
תאורית העיתונות החופשית הינה תאוריה צעירה יחסית ומקומה הוא בחברה חופשית לחלוטין. בתאוריה הזו נכללים העקרונות שצריכה להיות לעיתונאים אוטונומיה מסויימת, וכך כל אדם שרוצה לפרסם ולהפיץ יוכל לעשות זאת ללא רישיון או היתר. ביקורת או התקפה על השלטון הינה בת ענישה ושגיאות מוגנות במידה רבה.
תאורית האחריות החברתית מפשרת בין שני הנ"ל. על פי תאוריה זו ישנם מספר תהליכים שאנו אמורים לשמור עליהם. אחת התאוריות בנושא היא של פריימן וגילברט המדברים על:
1.רמה הרציונאלית מדובר על מיפוי בעלי עניין והצגת הדילמות היכולות להיות בינהם. עפ"י פרימן וגילברט ההחלטה ההוגנת ביותר תתקבל במידה ותהיה התייחסות למקסימום בעלי עניין.
2.רמה התהליכית נבחנים תהליכים אירגוניים, תקנות ונהלים שעל פיהם עובד הארגון. השאלה המרכזית היא מהם התהליכים, התקנות והנוהלים שעל פיהם נקבעות ההחלטות.
3.הרמה הביצועית אנו יורדים לרמת המיקרו לבחון האם אנשים בתוך הארגון 'הוגנים' מבחינה חברתית, או לא. מנגד יכול להיות מצב בו שתי הרמות הקודמות חלשות ואז הרמה הביצועית קשה לאכיפה.
תאוריה נוספת היא תאורית התקשורת הסובייטית הגורסת כי כל הכח אמור להיות בידי הפועלים.

העבודה תעסוק בעיתונות הישראלית, שהינה עיתונאות צעירה יחסית לעיתונות המערבית, והיא מנסה לנווט את עצמה בתוך מבוך החוקים, התקנות והמנהגים הקיימים והמושפעים הן מהחברה והן מהממשל, ומהמצב המיוחד הקיים בישראל.

תוכן עניינים:
1. הקדמה
2. החוקים המגבילים את העיתונות
3. פעילות העיתונות בצל החוקים
4. סיכום
5. ביבליוגרפיה

מקורות:

גורן דינה, סודיות, ביטחון וחופש העיתונות, תל-אביב, 1989.
הופנינג מנחם, ישראל- ביטחון המדינה מול שלטון החוק, ירושלים, 1991.
מרידור דן "עיתונות חופשית ותפקידה הציבורי", קשר, 12, מאי 1992, עמוד 3.
נגבי משה, המאבק על חופש העיתונות, תל אביב, 1976.
שיף זאב, יערי אהוד, מלחמת שולל, ירושלים; שוקן, תשמ"ד.
נגבי משה, חופש העיתונות בישראל, מכו ירושלים לחקר ישראל, 1995.

תגים:

עיתון · מדיה · חופש הביטוי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הצלחתה של העיתונות בישראל לשמור על חופש פעולה", סמינריון אודות "הצלחתה של העיתונות בישראל לשמור על חופש פעולה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.