היישום אינו מחובר לאינטרנט

THE ROYAL NIGER COMPANY 1886-1900- השתלטות קולוניאלית במסווה מסחרי

עבודה מס' 023118

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עבודה זו סוקרת את פעילות הR.N.C- וטוענת שהנזק מפעילות זו היה רב מהתועלת.

4,045 מילים ,15 מקורות ,1997

תקציר העבודה:

לקראת הרבע האחרון של המאה הקודמת, החלו כל האימפריות הקולוניאליות באירופה, לנצל את משאביה הטבעיים של אפריקה, אשר עמדה חשופה מול ההתפשטות האירופאית ביבשת, כאשר האירופאים חדרו לתוכה ללא שנתקלו בהתנגדות מצד התושבים האפריקאים. המתחרות העיקריות על השלל, היו בריטניה, צרפת וגרמניה, אך גם איטליה, ספרד ובלגיה נטלו חלק בהתפשטות. ריבוי השטחים גרם לא אחת למתח בין המעצמות, אשר היה טעון ניגודים ויריבויות. דוגמא לכך היה הרצון הבריטי ליצור רצף טריטוריאלי מהנילוס המצרי בצפונה של מצרים ועד לכייף התקוה הטובה.

התאגדותן של בריטניה ופורטוגל יצרו דאגה במדינות מתחרות, כך שצרפת וגרמניה התאחדו באינטרס משותף. הבחישה הרב לאומית בקלחת האפריקאית הולידה את ועידת ברלין.

המניעים העיקריים לכיבוש הקולוניאלי, כפי שבאו לידי ביטוי באמנת ברלין, היו כלכליים, אסטרטגיים ובעלי שליחות.
ההשתלטות הקולוניאלית דמתה להשתלטות מסחרית של חברה, אשר שואפת להשיג את מירב המחצבים, התוצרת ודרכי הגישה וכן כח עבודה זול. בנוסף לכך, ניתן היה לגבות מיסים שונים, כתוצאה משליטה באזור, כגון מס על מסחר או שכירות, לאחר שהכח המשתלט נטל לעצמו את כל הזכויות על פעילות המפיקה רווחים.

מסיבות אלו, ההשתלטות הקולוניאלית ביבשת, התבססה במסווה מסחרי, כאשר המדינות הקולוניאליות השונות שולטות באמצעות חברות צ'רטר, היינו זכיניות כמו חברת הצ'רטר הדרום אפריקאית של ססיל רודס (Rhodes), לפיתוח עמק הזמבזי, חברות אפריקה המזרחית, שהוקמו בגרמניה ובבריטניה, חברת בנדיר (Benedir) האיטלקית, לפיתוח סומאלילנד האיטלקית וחברת הניגר המלכותית (Royal Niger Company), שהוקמה על ידי ג'ורג' גולדי (Goldie).

באמצעות חברות אלו, יצרה כל מעצמה פרוטקטורים והרחיבה השפעתה על שטחים, למרות שלא היו בבעלותה, תוך העמדת פוטנציאל חומרי הגלם במקום, לרשות המשק במדינת האם השלטת.

חלק לא מבוטל מההשתלטויות, נעשה באמצעים ידידותיים, על ידי רכישות או החלפות של שטחים נרחבים בין המדינות, ליצירת רצף טריטוריאלי, או לקיום אינטרסים אשר היו חשובים למדינות הרוכשות.

בעבודתי ארצה לטעון, כי למרות שמלכתחילה הציג גולדי את רעיון ה-R.N.C. כמה שישרת את הקולוניאליזם הבריטי ואף הצליח לשכנע, הרי שהנזק שנגרם כתוצאה מפעילותה של החברה היה רב מהתועלת.
ניגרם נזק למקומיים כתוצאה ממדיניותה של החברה וכן לבריטים, אשר ציפיותיהם מהצעתו של סיר גולדי נכזבו וממשלת הכתר הבריטי נאלצה לשלוח את סיר לוגארד, כדי שינהל את הפרוטקטורט הבריטי בניגריה בחסות צבא הממלכה.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק ראשון: ROYAL NIGER COMPANY
א. השתלטותה המסחרית של ה-R.N.C. על ניגריה
פרק שני: התקוממות המקומיים
א. סוף הצ'רטר של ה-NIGER COMPANY ROYAL
סיכום
הערות שוליים
ביבליוגרפיה

מקורות:

W.E. Abraham, The Mind of Africa, The University of Chicago Press, 1962.
J.C. Anene and N.G. Brown, (ed.), Africa in the Nineteen and Twentieth Centuries, Ibadan University Press and Nelson, London, 1966.
J.C. Anene, "Slavery the Slave Trade", In: J.C. Anene N.G. Brown, Africa in the 19th the 20th Cent., Chapt. 6.
B.A.T. Balewa, Governing Nigeria, Malthouse Press Ltd, Ikeja-Oxford, 1994.
D. Cameron, The Principles of Native Administration and their Application, Government Press, 1934.
S.J. Coleman, Nigeria. Background to Nationalism, University of California Press, Berekley/L.A.,1965.
S. Cronje, The World and Nigeria, Sidgwick, London, 1972.
M. Crowder, The Story of Nigeria, Faber Faber, London, 1962.
R.O. Ekundare, An Economic History of Nigeria 1860-1960, Methuen Co. Ltd, London, 1973.
D. Featherstone, Victoria Colonial Africa Warfare, London, 1993.
J.E. Flint, Nigeria and Ghana. The Modern Nations in Historical Perceptions, Prentice Hall, Inc. New Jersey. 1966.
W.N.M. Geary, Nigeria Under British Rule, Frank Cass Co. Ltd., London, 1965.
Gifford, Prosser Louis, Roger, (ed.), France and Britain in New Africa: Antology, Yale University Press, Tariff, Haven London, 1971 Partition, Factor in West African.
E. Isichei, A History of Nigeria, Longman, London - New-York, 1983.
F.D. Lugard, The Dual Mandate, Edinburg, 1926.
E. Sanderson, Africa in the Ninteenth Century: British Rule at the Cape - 1806 to 1875, Seeley and Co. Ltd. London, 1898.
ד. ו., אבני-סגרה. היבשת השחורה, עם הספר מו"לים ומפיצים בע"מ, תל-אביב, 1967.

תגים:

כלכלה · התנקשות כלכלית

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "THE ROYAL NIGER COMPANY 1886-1900- השתלטות קולוניאלית במסווה מסחרי", סמינריון אודות "THE ROYAL NIGER COMPANY 1886-1900- השתלטות קולוניאלית במסווה מסחרי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.