היישום אינו מחובר לאינטרנט

טיפוסי הורים בשירי ילדים לגיל הרך

עבודה מס' 023117

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: העבודה עוסקת בדמויות ההורים כפי שהן מופיעות בספרות ילדים-צורת הופעתם ומשמעותה.

6,144 מילים ,19 מקורות ,1997

תקציר העבודה:

שירי הילדים הינם סוג ספרותי בתחום ספרות הילדים. גם השיר, כמו הסיפור, מציג לקורא או לשומע תמונה מסויימת על מצב אמיתי או בדיוני. ברגסון (5 :1966) טוען כי בגיל 3-6 מתרחבת התעניינותו של הילד בסיפורים, לאחר שבגיל צעיר יותר התעניינות זו הסתכמה בדרישתו למבוגר שיספר לו סיפור, המעוגן בדרך כלל בסביבתו ובעולמו הקרובים ביותר, כמו דייסה שנאכלה על ידי אחות או אח או מנות שניתנו לאצבעות וכו'. לאחר גיל 3 מתחיל הילד להנות גם מצורתו של הסיפור ולא רק מתוכנו ולפיכך, ירבה הילד לשמוע סיפור בחרוזים ויאהב שיר המתנגן בקצבו, גם אם בתוך הקצב הזה משולבות מילים שאינן בעלות תוכן לגביו. מילים מתחרזות המשולבות בשיר, מהוות גורם המגביר את העניין וההנאה.

גם כאשר הילד כבר רוכש קריאה עצמאית, הרי שהוא נהנה בראשית תהליך הקריאה מסיפור קצר מאוד, בן שנים שלושה משפטים, בתוספת לאיור, שיר קצר מחורז שבו בית בן ארבע שורות ובשלב מתקדם יותר, אגדות על בעלי חיים, דמויות אגדתיות וצמחים שמתנהגים כבני אדם. (שם: שם)

אך תמיד יש לזכור כי את הספר או את השיר, המהווה חומר קריאה לילד, כותבים מבוגרים. רגב (5 :1992) מציג את הספר כגורם מחנך, המשקף בצורה זו או אחרת את האידיאולוגיה והערכים של החברה שבה נכתבת היצירה לילדים. מראשיתה נתפסה ספרות הילדים כאחד האמצעים המובהקים לחינוך ולאילוף הקורא הצעיר, כאשר
דרך הסיפור והשיר הועברו המסרים שהחברה רצתה ביקרם בתחומים שונים.
מאחר ותפקידו של ספר הילדים לסוגיו השונים הינו מגמתי ומטרתו לעצב את דמותו של הילד בדרך שבה החברה חפצה, הרי שהמחבר, סופר או משורר, הופך להיות סוכנה של החברה כלפי הילד, כאשר הוא מנפיק לו את הערכים השונים אותם החברה מעוניינת להשריש בו. אחד הנושאים המרכזיים איתם אמורה החברה להתמודד, הוא עיצוב השקפתו של הילד לגבי משפחתו והוריו.

בעבודתי ארצה לטעון כי הדפוסים החברתיים באים לידי ביטוי בדמויות ההורים, כפי שהן מופיעות בספרות הילדים לסוגיה. לעיתים מופיעים הורים אלה לא כבני אדם, אלא כבעלי חיים, צמחים או דוממים, כיוון שלילד קל יותר לעכל את דמותו של חפץ או בעל חיים שאינו מהווה דיסציפלינה לגביו, אלא הינו חלק מהעולם האסוציאטיבי הסובב אותו. מאחר וההורים הינם חלק מאותה חברה המעצבת את דמותו של הילד, הרי שגם דמותם אמורה להצטייר בעיני הילד כבבואה של החברה ומאחר והילד רואה בהוריו גם מודל לחיקוי, אזי הוא מצפה שהחברה תנהג כמו ההורים.

מאידך, בפרט בגילאים קטנים, ההורים הם אלה שקונים ולעיתים גם מקריאים לילד את הספרים. כך שאטען גם כי טיפוסי ההורים כפי שמופיעים בספרות, נועדו לעצב במידת מה גם את ההורים עצמם ולשמור עליהם במסגרת הנורמה החברתית המקובלת באותו מקום ובאותו זמן.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א: מצב המחקר
פרק ב: שירי הילדים על פי הנורמות לדורותיהן
פרק ג: טיפוסי הורים בשירי ילדים
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

ארבל, ט. (1994), הפואטיקה של "ספרות ההתיישבות" לילדים בשנות ה30- וביטוייה האידיאולוגיים, חיבור לקראת התואר מוסמך למדעי הרוח, אוניברסיטת תל-אביב, תל-אביב.
ברגסון, ג., (1966), שלושה דורות בספרות הילדים העברית, הוצ' יסוד, תל-אביב.
ברוך, מ., (1991), ילד אז ילד עכשיו, ספרית הפועלים, תל-אביב.
ברוך, מ. ופרוכטמן, מ. (1982), לכל שיר יש שם, פפירוס, תל-אביב.
גולדברג, ל., (1972), דירה להשכיר, ספרית פועלים, מרחביה.
גולדברג, ל., (תשל"ז), בין סופר הילדים לקוראיו, ספרית פועלים, תל-אביב.
גולדברג, ל., (1982), בואו עננים, ספרית הפועלים, תל-אביב.
גונן, ת.ר., "מרכיביו ותכונותיו של הרצף הויזואלי בספר הילדים המאויר ובספר תמונות", ספרות ילדים ונוער 21 [ד] (84), 1995, ע"מ 13-24.
גפן, י., (1969), שירים שענת אוהבת במיוחד, הוצ' דביר, תל-אביב.
הדס, י., ודניאלי, ד., "כותרת ומהות, יוצר ויצירה - בספרות הילדים", ספרות ילדים ונוער 21 [ב] (84), 1995, ע"מ 41-45.
הורביץ, ד., (1977), צ'רלי קאצ'רלי, הוצ' אור-עם, תל-אביב.
ולדן, צ., "ספרי קריאה במקום ספרי לימוד", ספרות ילדים ונוער 18 [ד] (72), 1992, ע"מ 57-62.
טהרלב, י., (1977), שרגא ופיני, הוצ' כתר, ירושלים.
ילן-שטקליס, מ., (תשל"ד), יש לי סוד, דביר, תל-אביב.
סובול, י., (1980), ליל העשרים, הוצ' "במעגל" בע"מ, תל-אביב.
עגנון, ש.י., (1983), ספר האותיות, הוצ' שוקן לילדים, תל-אביב.
עומר, ה., (ע. הלל), (1992), הספר הגדול של ע. הלל, עם עובד, תל-אביב.
רגב, מ., (1992), ספרות ילדים - השתקפויות, אופיר, תל-אביב.
Yassour, H., "Illistration and Testy in Children's Hebrew Poetry Books", Jewish Children's Lietrature, Harvard University Library, 1985, pp. 13-28

תגים:

גיל · הרך · תפיסה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "טיפוסי הורים בשירי ילדים לגיל הרך", סמינריון אודות "טיפוסי הורים בשירי ילדים לגיל הרך" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.