היישום אינו מחובר לאינטרנט

פולחן קברו של הבאבא סאלי

עבודה מס' 020877

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הסיבות להערצת הבאבא סאלי והמאפיינים המיוחדים לעלייה לרגל לקברו. העבודה מסתמכת על חומר תיאורטי ומחקר אמפירי.

5,696 מילים ,25 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

פולחן קברים ידוע עוד מהזמנים הקדומים בהם התאבלו על קברי אבות. פולחן הקברים נמשך גם כיום במקומות שונים, ובעיקר בחברה היהודית בה הקברים נשמרים היטב ונבנים עליהם ציונים.
פולחן קברים ומערות הוא למעשה תופעה אוניברסלית ללא גבולות של זמן, מרחב, דת או קבוצה אתנית. לפי דברי החוקר הגדול אליאשה, שחקר את מדע הדתות, הקבר הוא מקום קדוש שבעצם מהווה קשר לעולם הבא(1).
התופעה של למדנים וקדושים שנקברו במערות בהרים שנסגרו עליהם רווחת בפולקלור היהודי העולמי והמרוקאי. האגדה על רבי עקיבא מספרת כי כאשר אליהו הנביא ראה שרבי עקיבא מת בבית הסוהר, הוא בא לתלמידו של עקיבא, רבי יהודי הגירסי, להודיע לו. הלכו השניים לאותו בית סוהר. האסירים והשומר נרדמו שם. הם העבירו את רבי עקיבא להר ב"גרסה", ממערב לטבריה, ושם נפתחה לפניהם מערה, ובתוכה הם ראו כיסא, שולחן, מנורה ומיטה. הם הניחו את רבי עקיבא על המיטה, וכאשר יצאו נדלקה המנורה והמערה נסגרה. באגדה זו מופיעים המוטיבים השונים הקשורים בטקסט שלפנינו, של הר ומערה בו, של למידה של חכם או חכמים בתוך בדידות המערה, ושל מערה הנסגרת מאחור ונהפכת לקבר בתוך ההר המקשר בין שמים לארץ, בין העולם הזה והעולם הבא(2).
מכלל זה לא נפקד מקומם של היהודים יוצאי מרוקו. אלו נהגו ונוהגים עדיין לפקוד קברים של קדושים שנפטרו, לערוך "הילולות" לידן וכן להתפלל עבורם ועבור הציבור כולו. המקרה הנפוץ ביותר כיום הוא הביקור בקברו של הבבא סאלי בנתיבות.

מטרת העבודה הנוכחית היא לסקור את הסיבות להערצתו של הבבא סאלי. תכלית העבודה היא לבדוק מהם הסיבות שבשלהן עולים לרגל אל קברו שבנתיבות, והאם ישנם מאפיינים מיוחדים לעליות אלו. ההנחה היא כי טקסים דתיים משמשים את החיים המודרניים בהספקת לגיטימציה לנושאים מסוימים ולתפיסות עולם (MOORE S.F. AND B.MYERHOFFת1977 ). העבודה תתייחס לדת המסורתית המוגדרת כמערכת סמלים המייחסת משמעות מוחלטת לכח הטרנסדנטלי ופחות על הדת האזרחית (,LIEBMAN AND DON-YEHIYA 1983).

ראשי פרקים
1. מבוא והצגת הנושא
2. פולחן קברו של הבבא סאלי
3. הבבא סאלי והערצה אליו לאחר מותו
4. הסברים פסיכולוגיים להערצת הבבא סאלי
5. מחקר אמפירי
א. מטרה.
ב. השערות.
ג. איסוף הנתונים.
ד. התצפיות.
ה. סיכום ומסקנות
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה

מקורות:

קברי צדיקים בארץ ישראל, ירושלים, 1997.
אביחצירא ברוך, הסבא קדישא אדמו"ר כמוהר"ר ישראל אבי חצירא סידנא בבא סלי, נתיבות, תשמ"ו.
אלפסי אליהו, בבא סאלי, ירושלים: חברת ב.ב., תשמ"ח.
איש שלום מיכאל, מקומות קדושים ומקומות היסטוריים בא"י, הוצאת תחיה, ירושלים, תרצ"ב.
בן עמי י., הערצת קדושים בקרב יהודי מרוקו, ירושלים, 1984.
בן עמי י., יהדות מרוקו, ירושלים, 1975.
בן עמי י., "ספר מעשה ניסים", בתוך, יהדות מרוקו, ירושלים תשל"ו.
דשן ש., "ההילולות של יוצאי תוניסיה", בתוך שוקד מ' ודשן ש, (עורכים), תור התמורה, ירושלים, 1977.
הלוי איש הורביץ, ארץ ישראל ושכנותיה, אנציקלופדיה גיאוגרפית הסטורית לא"י, וינה, תרפ"ג.
הראל יהודה אריה, מאור ישראל, ירושלים, תשמ"ה.
וינטר מיכאל, "האסלאם האורתודוכסי, אסלאם תרבותי ותרבות חילונית", זמנים, 1984,16 .
זיגמונד פרויד, תרבות בלא נחת, הוצאת דביר, תל-אביב, 1987.
לוי אנדרה, "הילולה רבה ועצרת תשובה- ניתוח מקרה", בתוך בן עמי יששכר, מחקרים בתרבותם של יהודי צפון אפריקה, ירושלים: ועד עדת המערבים, תשמ"ד.
מייזליש שאול, בבא סלי- חיים ומופתים, קריית גת: דני ספרים, תשנ"ו.
מרגליות א., אליהו הנביא בספרות ישראל, ירושלים, 1960.
סטילמן נעם וידידיה, "פולחן מערות הרים וקברי קדושים באספקלריה של צפרו", בתוך בן עמי יששכר, מחקרים בתרבותם של יהודי צפון אפריקה, ירושלים: ועד עדת המערבים, תשמ"ד.
BEN AMI I., "FOLK VENERATION OF SAINTS AMONG THE MOROCCAN JEWS", IN MORAG S., (ED), STUDIES OF JEWS AND THE ISLAM, JERUSALEM, 1981.
BILU YORAM AND BEN-ARI (1992), "THE MAKING OF MODERN SAINTS: MANUFACTURED CHARISMA AND HABU-HATSEIRAS OF ISRAEL, AMERICAN ETHNOLOGIST, 19(4): 29-44.
BILU YORAM AND BEN-ARI (1987),"SAINT STRUCTURE IN ISRAELI DEVELOPMENT TOWNS: ON A MECHANISM OF URBAN TRANSFORMATION", URBAN ANTHROPOLOGY, 16 (2),"243-272.
BILU YORAM AND HENRY ABRAMOVITCH: IN SEARCH OF THE SADDIQ. TEL AVIV 1985.
GOLDBERG H., "THR MELLAS OF SOUTHERN MOROCCO: REPORT OF A SURVEY", THE MAGHREB REVIEW, 9, 1983, PP.61-69.
HOBSBAWM ERIC., (1983), "INVENTING TRADITIONS", IN E. HOBSBAWM AND T. RANGER (EDS), THE INVENTION OF TRADITION, CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS, P.1-14.
LIEBMAN C.S., AND E. DON YEHIYA (1983), CIVIL RELIGION IN ISRAEL, BARKELEY UNIVERSITY, PP.1-24.
MOORE S.F. AND B.MYERHOFF (EDS)(1977), SECULAR RITUALS, AMSTERDAM, PP.3-24.
ZEUBAVEL Y., (1995), RECOVERED ROOTS: THE MAKING OF ISRAELY NATIONAL TRADITION, CHICAGO, PP.3-13.

תגים:

פולקלור · צדיקים · קברי · יהודי · מרוקו

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פולחן קברו של הבאבא סאלי", סמינריון אודות "פולחן קברו של הבאבא סאלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.