היישום אינו מחובר לאינטרנט

חופש הפולחן בראי החקיקה והפסיקה הישראלית

עבודה מס' 061267

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מקומו של חופש הפולחן במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ומשפט משווה למשפט אמריקאי.

2,997 מילים ,20 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

הערת מערכת: בעבודה נכתבו הערות שוליים אך לא נכתבה רשימה ביבליוגרפית נפרדת.

בכל מדינה קיים הקשר בין דת למדינה, וזאת מעצם העובדה, כי כל אוכלוסיה אמונה על דת כלשהי. בישראל, המדינה - הכנסת החילונית, העניקה לדת מעמד. חיבור זה מעורר סוגיות אקוטיות כתוצאה ממתן ביטוי מובהק לדת במוסדות ממלכתיים ובחקיקה, ולאור הקושי ליישב בין ערכי הדמוקרטיה הליבראליים לבין ערכי הדת.
מהותה של מדינה דמוקרטית היא שמירה על זכויות האדם, בהן חופש הדת, הכולל את חופש הפולחן. כיבוד חופש הדת ע"י המדינה הוא התרחיש האידיאלי לחיבור בין דת ומדינה, אך הבעייתיות מתעוררת כשהשלטון הדמוקרטי, שדוגל בעקרון יחסיות הזכויות, נאלץ להגביל זכות זו לטובת זכויות אחרות.
מיקומה הגאוגרפי של מדינת ישראל, מצבה הדמוגרפי, הפוליטי והבטחוני מוסיף קושי אל המאבק בין הערכים ומקשה על האיזון ביניהם.
מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ומדינת רווחה, המספקת לאזרחיה שירותים חיוניים, איננה יכולה לקיים הפרדה מוחלטת בין דת למדינה. במדינה, בה מספר גדול או רוב מאזרחיה מקיימים מצוות, הצרכים הדתיים הופכים לחיוניים והמדינה חייבת לספקם.1
כך, ישראל, מדינה יהודית ודמוקרטית, מקיימת סינתזה בין דת ומדינה ובין ערכי היהדות והדמוקרטיה.
לעומתה, ארצות הברית מקיימת הפרדה מוחלטת בין הדת למדינה, ובכך מעניקה לאזרחיה את חופש דתם, אמנותם ודרכי פולחנם בלא התערבות ממשלתית. חוקת ארצות הברית מבטיחה את חופש הדת והפולחן, וכמו כן החופש מדת ומכריזה על ההפרדה המוחלטת בין דת למדינה, ואוסרת בלשון מפורשת על תמיכת המדינה בדת
כלשהי. הפרדה זו מניחה, כי כל אזרח ידאג לצרכיו הדתיים, מעין אמנה בלתי כתובה בין מוסדות הדת והממשל.
בעבודתי זו, אנסה להציג את הסטטוס המשפטי של חופש הפולחן, כפי שעולה מחקיקה ופסיקה בישראל ובארצות הברית. על אף העובדה כי שתי המדינות מקיימות משטר דמוקרטי, ארצות הברית הינה מדינת חוקה מקדמת דינא, שכאמור מקיימת הפרדה מוחלטת בין דת ומדינה, בעוד שישראל מדינה צעירה, בעלת צביון דתי, אשר המהפכה החוקתית, כלשונו של פרופ' ברק, התחוללה בה זה מכבר וחוקי היסוד החדשים זוכים עדיין לפרשנות שיפוטית טריה וחדשה. מההבדלים הללו, צפוי שינבע השוני בתפיסת השילוב בין דת למדינה ואיזון הערכים השונים.
----------------------------------------------------------------------------
1. ח' כהן המשפט (תשנ"ז) , 537

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. חקיקה ישראלית
3. פסיקה ישראלית
4. חופש הפולחן בארצות הברית
5. סיכום

תגים:

איימיש · הכותל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חופש הפולחן בראי החקיקה והפסיקה הישראלית", סמינריון אודות "חופש הפולחן בראי החקיקה והפסיקה הישראלית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.